להציל את שורשים
במה פתוחה
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום רביעי ‏23 ‏מאי ‏2018  י' באייר, תשע"ח
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ פרשת שבוע
פרשת שבוע

סרטים

אהבה מתוך אמונה
הרב אברהם להב
פרשת שבוע
  
כיבוד הורים
הרב יקיר לענס
פרשת שבוע
  
נקודה יהודית מפרשת השבוע
הרב שלום דירנפלד
פרשת שבוע
  
נקודה יהודית (2)
הרב שלום דירנפלד
פרשת שבוע
  
נקודה יהודית (1)
הרב שלום דירנפלד
פרשת שבוע
  
צמחונות ביהדות
הרב יקיר לענס
פרשת שבוע
  
תובנות לאור פרשת השבוע - שלח
הרב יקיר לענס
פרשת שבוע
  
``האם מצרים יצאה מתוכנו?``
הרב אברהם אבוהב
פרשת שבוע
  
תובנות לאור פרשת השבוע - ``אמונה ושמחה - מה הקשר?``
הרב יקיר לענס
פרשת שבוע
  
``הציר של נחום``
הרב יקיר לענס
פרשת שבוע
  
נסיון והתמודדות בראי הקבלה
הרב אברהם להב
פרשת שבוע
  
הקו האמצעי לאור פרשת השבוע חיי שרה
הרב יהודה לייב אשלג
פרשת שבוע
  
העלם וגילוי עם הרב יהודה לייב אשלג
הרב יהודה לייב אשלג
פרשת שבוע
  
קטע על פרשת השבוע - כי תבוא
הרב יהודה לייב אשלג
פרשת שבוע
  
ספר יצירה
הרב יהודה לייב אשלג
פרשת שבוע
  
פרשת שבוע - בחוקותי
אליעזר אייזיקוביץ
פרשת שבוע
  
עיון בסודי הסודות - פרשת בראשית
הרב פרנק
פרשת שבוע
  
התחלה מחודשת לאור פרשת השבוע נח
הרב יהודה לייב אשלג
פרשת שבוע
  
מה לומדים מפרשת בראשית
הרב פרנק
פרשת שבוע
  
כולנו נצבים לפני ה` - קטע על פרשת השבוע
הרב יהודה לייב אשלג
פרשת שבוע
  
קטע על פרשת השבוע - ואתחנן
הרב יהודה לייב אשלג
פרשת שבוע
  
פרשת השבוע - מסעי
הרב יהודה לייב אשלג
פרשת שבוע
  
פרשת השבוע - בלק - עם הרב אשלג (נכדו של בעל הסולם)
הרב יהודה לייב אשלג
פרשת שבוע
  
המנוע לצמיחה רוחנית - פרשת פנחס
הרב יהודה לייב אשלג
פרשת שבוע
  
פרשת נח לפי החסידות
הרב עופר גיסין
פרשת שבוע
  
פרשת בראשית לפי החסידות
הרב עופר גיסין
פרשת שבוע
  
זכור מה עשה לך עמלק - קטע על פרשת השבוע - כי תצא
הרב יהודה לייב אשלג
פרשת שבוע
  
חוק ``האבא הטוב`` - פרשת השבוע שופטים
הרב יהודה לייב אשלג
פרשת שבוע
  
פרשת השבוע – מטות מסעי
אליעזר אייזיקוביץ
פרשת שבוע
  
פרשת השבוע - מטות
הרב יהודה לייב אשלג
פרשת שבוע
  
נקודה למחשבה לאור פרשת השבוע
הרב אברהם להב
פרשת שבוע
  

מאמרים

גאוה או ענוה
שורשים
"אכן יש ה' במקום הזה ואנוכי לא ידעתי" (בראשית, כ"ח, ט"ז)
פרשות אחרי מות קדושים
שורשים
''והיתה לכם לחוקת עולם לכפר על בני ישראל מכל חטאתם אחת בשנה ויעש כאשר צוה ה' את משה'' (טז, לד) רש''י כותב, ויעש כאשר צוה ה', כשהגיע יום הכיפורים עשה כסדר, ולהגיד שבחו של אהרן שלא היה לובשן לגדולתו אלא כמקיים גזירת המלך.
קטנות
יואל ברדוגו
בשבת הקרובה אנו נתחיל לקרוא בספר שהינו, לטעמי, הקשה ביותר. לא, לא רק משום שהוא קשה מאד להבנה (אף הבנה הפשוטה ביותר ברמה התחבירית), אלא אף משום שהוא מכיל נושאים רחוקים מאיתנו ואף זרים ביותר לחיינו. מה לנו ולקרבנות? איך אדם מודרני בן זמנינו אמור ללמוד לקחים לחיים משחיטת בהמות וכו'?
פרשת ויקרא
שורשים
'ויקרא ה' אל משה וידבר ה' אליו'' (א, א) ואומרים חז''ל, למה הקדים קריאה לדיבור, למדה תורה דרך ארץ שלא יאמר אדם לחברו אלא אם כן קראו. ומה הענין? ואמרו שאדם רוצה לדבר עם חברו, שלא יתחיל לדבר איתו פתאום, אומרים שה' לא רוצה שנכנס לחבר פתאום, היינו שצריכים קודם לדפוק בדלת, ואחר כך להיכנס.
לעשות שינוי בחיים
הרב אהרן לוי
לא פעם אנו מחליטים לבצע שינוי בחיינו האישיים, החברתיים או הכלכליים. השאיפה לשינוי היא שאיפה בסיסית ואנושית, המאחדת את המין האנושי על כל מרכיביו. מפלגות רבות בארץ ובעולם נטלו את סיסמת השינוי ורתמו אותה לצורכיהן, מתוך הבנה כי הרצון לשינוי יאחד סביבן את מספר המצביעים הגדול ביותר. למרות זאת, נראה כי מילים לחוד ומעשים לחוד. כולם מדברים על שינוי, אך מעטים מנסים לבצעו, ומתי מעט מצליחים. מדוע...?
מחצית השקל דוקא
שורשים
למה ציותה התורה על מחצית השקל ולא שקל שלם? יש הרבה תירוצים, נדבר על כמה: בגלל שהשקלים באים לכפר על עוון העגל, ולא היו ישראל בעוון זה אלא מחצית היום בלבד, משש שעות של יום הארבעים לעליית משה לשמים ועד הערב. אמר ה' את אותן השעות שהייתם עובדים לעבודה זרה ומתפרנסים משלי - עליכם להחזיר לי פרנסתכם מאותן השעות לשם עבודתי. לכן אמרו חכמים: לפי שחטאו במחצית היום, לפיכך יתנו 'מחצית השקל'.
מקדים רפואה למכה - שקלים לפני זכור
שורשים
למה פרשת 'שקלים' קודמת לפרשת 'זכור'? באחד באדר היו משמיעין על השקלים לתרום אותם בזמנם, ולכן קוראים במצות מחצית השקל בשבת הסמוכה לאדר. אבל זה צריך הסבר, הלא בחודש אדר יש עוד מצוה של זכר מחיית עמלק, ומצוות מחיית עמלק נאמרה לישראל קודם מצוות מחצית השקל? אז למה משמיעים על השקלים באחד באדר?
``איש האלוקים``
הרב אברהם להב
מה היו מעשיו של משה רבינו בשמים משך ארבעים יום וארבעים לילה...?
פרשת יתרו - אחדות
שורשים
"ויחן שם ישראל נגד ההר" (יט, ב) לא נדבר על שם הפרשה, נדבר על מה שמביא את הגאולה. הדבר שבזכותו קיבלנו את התורה, הדבר שבחסרונו חרב בית מקדשנו... רש"י אומר על הפסוק : כאיש אחד בלב אחד
פרשת יתרו – מה, אתה לא שומע?
יואל ברדוגו
ידוע שלא רק עשרת הדיברות ניתנו בסיני אלא כל התורה כולה. בכל שנה מעניין המעבר החד הזה שבין פרשת יתרו לבין פרשת משפטים. אם בפרשת יתרו מדובר על מעמד הר סיני בו כל ישראל הגיעו לדרגת נבואה קרובה מאד לזה של משה רבנו הרי שפרשת משפטים מדברת על העניינים הארציים ביותר - דיני נזיקין (רכוש ונפש), דיני שומרים, הלוואות, הלנת שכר וכו'. אך זהו בדיוק העניין. אין תחום בחיים אותו התורה אינה מכסה. התורה היא תורת אלוקים וככזו גם העניינים הנמוכים והגשמיים ביותר הם בעצם טומנים בתוכם את חכמתו של הבורא.
פרשת יתרו
שורשים
הפרשה השבוע עוסקת בקבלת התורה, עם ישראל הופך ל''כלה'' של ה' יתברך, ושומע את עשרת הדברות מפי הגבורה (מפי ה' יתברך), ואיך קוראים לפרשה? לא מתן תורה, לא החתונה, לא הר סיני, ואפילו לא משה, קוראים לפרשה על שם יתרו - המדייני, חותנו של משה.
פרשת בשלח
שורשים
פרשת בשלח ''ויהי בשלח פרעה את העם''(יג, יז) בפרשה הקודמת, פרעה (אותיות עורף, מלשון הפרעה, כח הקליפה או אפשר לומר היצר הרע) מקבל כל כך הרבה מכות ומסכים לשחרר את ישראל שילכו לדרך הקדושה. ואז שנייה אחרי זה הוא מתחרט, ורודף אחריהם, מצריים ממוטטת הוא נחל מפלות ובכל זאת מנסה שוב. לומדים מזה שאחרי כל תהליך של התגברות על היצר, יש עוד פעם התעוררות של היצר, הוא לא נח. וזובעצם מציאות שחוזרת על עצמה, תהליך קבוע. ומה עושים?
פרשת בשלח – מי מתכופף למי
יואל ברדוגו
כותב דוד המלך בתהילים שבצאת ישראל ממצרים, ים סוף לא רק נבקע לגזרים אלא הוא נס – היינו ממש ברח! "הים ראה וינס הירדן יסוב לאחור" (תהילים קיד). אך כתוב כאן שהים נס משום שהוא ראה משהו. מה הוא ראה?
שבת שירה - הכרת הטוב - פרשת בשלח
שורשים
יש מנהג שבשבת שירה מפזרים בחוץ משיירי מאכלי שבת, שיאכלום עופות הבית וציפורי הדרור שבחוץ.
פרשת וארא
שורשים
מדובר על ארבע לשונות של גאולה: הוצאתי, הצלתי, גאלתי ולקחתי. ''לכן אמור לבני ישראל אני ה' והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים'' יש כאן משמעות לשאלה מה עיקר הגלות? העיקר הגאולה? שבפסוק זה יש הודעה לעתיד שהקב''ה יוציא אותנו מתחת סבלות, מכל סבל שיש לאדם. שאדם נמצא בתוך מצב מסויים של סבל, מתפלל לקב''ה, והקב''ה מוציא אותו, זה כל העבודה.
פרשת וארא – אל תפגע ברגשות העפר והמים
יואל ברדוגו
עשר מכות לקו מצרים. עשר מכות אשר הפלו והבדילו את עם ישראל ובודדו אותו תוך הכנה לגאולה. בתוך רצף המכות מסתתר לו לקח חשוב.
פרשת שמות - גלגול שלג
שורשים
''והנה הרב הקדוש ר' נחום מצ'רנוביל זצ''ל אמר שכאשר יהודי הולך ברחוב בשעת הגשמים ורגליו נרטבות מהמים, אם מכוון בדעתו שיהיה לו זאת כגלגול שלג, הרי זה אכן נחשב לו כאילו קיים בפועל גלגול שלג,
פרשת שמות וספר שמות. הספר השני – ספר שאין שני לו
יואל ברדוגו
"ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה. את יעקב איש וביתו באו" (שמות א, א') ספר שמות – בו אנו פותחים השבת – נקרא בפי הרמב"ן "ספר הגאולה". הספר פותח בשיעבוד מצרים את בני ישראל. לאחר יציאת מצרים, מתואר מעמד הר סיני ששינה ומשנה את פני האנושות ומעמיד את עם ישראל במרכז המיקוד העולמי.
היום הוא יום הטוב ביותר בחייך
שורשים
עצה נפלאה מבעל "חתם סופר" איך מנצחים את היצר הרע !
2 טיפים להשגת מטרות בשיחה - פרשת ויגש
שורשים
כולנו רוצים לדעת איך להצליח לנהל שיחה בצורה אפקטיבית, ומה פתאום אני כותב על זה? לא הפכתי למומחה באפקטיביות, פשוט אפשר ללמוד מפרשת השבוע, פרשת "ויגש" על נושא זה.
ויגש - אהבה כמים
שורשים
"ויגש אליו יהודה ויאמר בי אדוני" (בראשית מ"ד, י"ח) כתוב במשלי "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם" (משלי כ"ז, י"ט), והכוונה, איך שאדם מתייחס, חושב ומתנהג לשני, כך גם השני מתנהג, חושב עליו. כדוגמאת המים - כשאדם עומד על יד מים, המים משקפים את בבואתו, אם הוא מחייך, הדמות במים תחייך איליו.
ה` איתנו
שורשים
עם ישראל נקרא "עם הספר" על שם שהוא שומר על ספר הספרים התנ"ך..
ראיון עבודה - פרשת מקץ
הרב אהרן לוי
האם גם אנו היינו נוהגים כיוסף בראיון עבודה מסוג זה? האם גם אנו היינו מאפשרים לג'וב מעין זה לחמוק מתחת ידינו?
נקודה טובה - פרשת וישב
שורשים
"איננו גדול בבית הזה ממני ולא חשך ממני מאומה כי אם אותך באשר את אשתו, ואיך אעשה הרעה הגדולה הזאת וחטאתי לאלוהים" (ל"ט, ט')
שם שמיים שגור בפיו - וישב
שורשים
שם שמים שגור בפיו “וירא אדוניו כי ה’ איתו וכל אשר הוא עושה ה’ מצליח בידו" (בראשית ל”ט, ג') במדרש כתוב: "מלחש ונכנס מלחש ויוצא..." כלומר: כל מה שיוסף עשה, היה מתפלל תוך כדי לה' ומבקש ממנו, והיה מצליח.
גילוי האור מתוך החושך
הרב אברהם להב
בפרשת השבוע "וישב" מסופר על יוסף הצדיק שאולץ לעזוב בחטף את בית אביו ואת ארץ מולדתו במבחר שנותיו..
מליון דולר - פרשת ויצא
שורשים
"ויעבוד יעקב ברחל שבע שנים ויהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה" (בראשית כ"ט, כ').
וישלח - דורון, תפילה ומלחמה
שורשים
כל אחד פוגש בחיים את "עשיו", התמודדויות מול "אויב", "הפרעה", "רוע" "יצר רע"... כלשהם.
השירה של כל אחד
הרב אברהם להב
בפרשת השבוע "וישלח" מובא המאבק בין יעקב אבינו לשרו של עשיו, כאשר בסיומו מבקש המלאך : "שלחני כי עלה עמוד השחר". וביארו חז"ל שכך אמר לו : "אני מלאך, ומיום שנבראתי לא הגיע זמני לומר שירה עד עכשיו". ולכאורה לא מובן כיצד קרה הדבר שבדיוק בעת המאבק עם יעקב הגיע זמנו של המלאך לומר שירה? כזה צירוף מקירם נדיר?? מן הסתם לא במקרה נפל אותו הרגע שהוא אחד מני שנים רבות.
מה שהיה היה- שליטה עצמית
שורשים
ידוע שהתנא הגדול רבי עקיבא היה רועה צאן עד גיל ארבעים, ובעל דעות קדומות נגד חכמי ישראל. בגיל ארבעים הוא פנה ללמוד, והאיר את שמי היהדות לדורות ומעשה היה ברבי עקיבא שהיה יושב ושונה לתלמידיו, ונזכר מה שעשה בצעירותו. כיצד עברו עליו ארבעים שנות חיים לריק. ובמקום להצטער ולבכות, הוא אמר "מודה אני לפניך ה' אלוקי, ששמת חלקי מיושבי בית המדרש"...
ניהול שיחה - פרשת ויגש
שורשים
וממנה אפשר ללמוד כמה כלים חשובים בניהול שיחה, והפעם ניהול שיחת תוכחה, מוסר או ביקורת. איך לומר דברים אלו, שהם ד'ברים קשים למי ששומע, בצורה כזו שתרבה האהבה, ולא ההיפך.
רגע של מחשבה, מודעות והעצמה אישית לאור פרשת השבוע
הרב ד``ר עודד קרבצ`יק
אהבת ההורה לבן, עומדת מעל לכל, והתורה מלמדת כי גם כלפי הילד שסרח יש לנהוג באהבה ובחיבה, לקרב ולהראות גילויי אהבה כנים. כדי לשמור על הקשר שבין ההורה לילדיו, שהוא קשר טבעי בלתי ניתן לניתוק. מי יודע, אולי ביום מן הימים ייפתח הלב ואפשר יהיה גם להשפיע.
בתאבון
שורשים
בפרשת השבוע "תולדות" כתוב שיצחק ביקש "הביאה לי ציד ועשה לי מטעמים ואכלה ואברככה לפני ה' לפני מותי" (בראשית, כ"ז, ז')...
פרשת שמות - מסירות נפש
שורשים
"וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ מִצְרַיִם, לַמְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת, אֲשֶׁר שֵׁם הָאַחַת שִׁפְרָה, וְשֵׁם הַשֵּׁנִית פּוּעָה. וַיֹּאמֶר, בְּיַלֶּדְכֶן אֶת-הָעִבְרִיּוֹת, וּרְאִיתֶן, עַל-הָאָבְנָיִם: אִם-בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ, וְאִם-בַּת הִוא וָחָיָה. וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת, אֶת-הָאֱלֹהִים, וְלֹא עָשׂוּ, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם; וַתְּחַיֶּיןָ, אֶת-הַיְלָדִים... וַיְהִי, כִּי-יָרְאוּ הַמְיַלְּדֹת אֶת-הָאֱלֹהִים; וַיַּעַשׂ לָהֶם, בָּתִּים." (א, טו - כא) ורש"י אומר, בתי כהונה ולוויה ומלכות שקרויין בתים, כהונה ולויה מיוכבד, ומלכות ממרים.
האם יופי הוא מעלה ?
הרב אברהם להב
ידוע מאמר החכם מכל אדם "שקר החן והבל היופי, אישה יראת ה' היא תתהלל" (משלי לא, ל). ויש להתבונן שהנה בפרשת השבוע – "ויצא" – משבחת התורה את יופיה של רחל כמו שנא' "...ורחל היתה יפת תואר ויפת מראה" , וזה נראה כסותר לכתוב בספר משלי.
תא חזי - פרשת ראה
הרב רז הרטמן
השבת היא שבת המעבר לחודש אלול, שבת מברכין. חודש הקִרבה וחודש התשובה. אני לדודי ודודי לי. ולזה יש שני פירושים (לפחות) – אנחנו אוהבים, אני ואלוקים, וגם - אני מדבר על הכיוון, כיוון התשובה והתיקון. במובן מסויים יש סתירה בין שתי האמירות שהרי באהבה הדבר עומד בלי תנאי והתשובה אינה מעכבת את האהבה, ובעולם התשובה צריך לתקן – מאוד משנה מה עשיתי ועוד יותר משנה מה אעשה.
פרשת בלק - מראש צֻרים אראנו
הרב רז הרטמן
המכשפים רואים ואינם יודעים מה שהם רואים. רוח הקודש אינה משקרת, אך היא מצטיירת בעיניים לפי טהרתם, לפי הכלי שבה היא מתקבלת.
פרשת בלק - מה שמילה יכולה לעשות
שורשים
סיפור המובא בגמרא (גיטין נו): טיטוס הרשע ביקש שאחרי מותו - שישרפו את גופו, כי הוא יודע שה' ירצה להעניש אותו, ולכן שיקחו את האפר שלו וישימו את זה ב 7 ימים, כדי שה' לא ימצא אותו ולא יחבר את הכל, וכך עשו.
האופנה שבתכלת
יואל ברדוגו
בעבר הלא רחוק היו לאופנוענים ה'מורעלים' אופנת לבוש מאד יחודית שנקראה 'פרנזים'. המדובר הוא על קצוות לא מעובדים של בגדי העור שבלטו בשולי הבגדים בצורה של חוטים/פתילים. הדבר דמה לחוטי בד לא ארוגים שבלטו בקצוות הבגד אלא שהיו אלה חוטי עור (שהרי הבגדים הם בגדי עור כמובן....) והם נקראו 'פרנזים'.
הנקודה שבין השקר לאמת - פרשת שלח
אברהם (אבי) כהן
לעיתים קרובות השקר מרגיש לנו מתוק והאמת מרה מתמיד. נקודת שפיטת המציאות תלויה במשקפיים שעונד המתבונן. האם דרך עדשות רוחניות או עדשות גשמיות הוא בוחן את המציאות? המציאות יכולה לקבל פרשנות שונה לגמרי כתוצאה מהסתכלות בעדשות שונות, מהתבוננות מדרגות שונות. כך נולד השוני בגישה שבין כוונת משה לתור את הארץ לבין כוונת המרגלים שהיו ראשי נשיאים בישראל
פרשת שלח - החוט המשולש
הרב רז הרטמן
שזורים בתוך פרשתינו שלשה חוטים, כל אחד חזק בפני עצמו, אך החבל שנוצר מחיבורם היא בשורש נשמתינו הכללית והיחידית. כל חוט צריך העמקה בפני עצמו ואפשר לדבר שנים אודותיו. ובכל זאת טובים השנים מן האחד והחוט המשולש לא במהרה ינתק.
פרשת שקלים
שורשים
בזמן שבית המקדש היה קיים, מצות עשה על כל אדם מישראל ליתן מחצית השקל בכל שנה ושנה, להקריב מהם כל קורבנות הציבור במקדש. וצריך להביא את הקורבנות בכל השנה מן התרומה של אותה שנה.
חיי שרה
שורשים
אמר הרב הקדוש ר' יצחק מקוריץ ז"ל: כשהחלות של שבת ויום טוב מצליחות ונראות יפות - זה בזכות האשה - בעלת הבית.
לך לך
שורשים
"ויאמר ה' לאברהם לך לך" כתוב בספרים: "לך לך לעצמותך"
פרשת לך-לך - אשרי הבוטח בבוראו
הרב יוסף ברוק
"וַיֵּלֶךְ לְמַסָּעָיו מִנֶּגֶב וְעַד בֵּית אֵל עַד הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הָיָה שָׁם אָהֳלֹה בַּתְּחִלָּה בֵּין בֵּית אֵל וּבֵין הָעָי:" רש"י: "בחזרתו פרע הקפותיו"
פרשת נח - עולם חסד יבנה
הרב יוסף ברוק
"עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי גפֶר קִנִּים תַּעֲשֶׂה אֶת הַתֵּבָה וְכָפַרְתָּ אתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ בַּכּפֶר:"
תגיד תודה - פרשת בראשית
שורשים
-תגיד תודה, בטח שמעתם את זה הרבה, במיוחד בתקופה האחרונה תגיד תודה, לא רק על מה שטוב ומסתדר, אלא בעיקר על מה שלא, על מה שממש ה]פוך...
פרשת בראשית - אדם גְדַל
הרב יוסף ברוק
"וַיּאמֶר אֱלֹקִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל הָאָרֶץ וּבְכָל הָרֶמֶשׂ הָרמֵשׂ עַל הָאָרֶץ:"
פרשת מטות
שורשים
מאמר מדהים על כוחו של הדיבור, כמה חשוב לשים לב לדיבור שלנו. "וידבר משה... איש כי ידור נדר לה' או השבע שבועה לאסור איסר על נפשו לא יחל דברו ככל היוצא מפיו יעשה" (ל, ב-ג)
החיים זה לא הכל - הרהורים לפרשת פנחס
הרב אהרן לוי
רוזוולט, הגנרל טוג'ו, אדולף היטלר ויוזף סטאלין, נלחמו ביניהם באכזריות נוראה, למרבה הפלא לכולם היתה משנה מוסרית וערכית המורכבת מאותם ערכים ממש. מה גרם להם להיות שונים כל כך? על מוסר וגנטיקה.
לעשות שלום - פרשת פנחס
שורשים
בפרשת פנחס כתוב "הנני נותן לו את בריתי שלום", כמה הינו מוכנים לתת בעד שלום, וידוע ששלום הוא לא רק דבר חיצוני, בין שני עמים (במקרה שלנו היום), בין שני כוחות, בין שני גופים, שני אנשים, הוא מתחיל במקום הרבה יותר פנימי, הוא מתחיל בתוך האדם, בין הכוחות המניעים את האדם.
פרשת חקת - לב מן הסלע
הרב רז הרטמן
"מי ייתן טהור מטמא לא אחד?" – רק האחד יכול לברוא דבר אחד שמטמא טהורים בזמן שהוא מטהר את הטמאים.
אהבה וגאולה - פרשת בהעלותך
שורשים
אז איך תבוא הגאולה? אומרים שבית המקדש חרב על שנאת חינם. ויבנה בע"ה על אהבה בפרשת השבוע, פרשת בהעלותך, כתוב "ואהבת לרעך כמוך אני ה'" (יט, יח) ונשאלת השאלה, מה שייך אמירת אני ה' למצוות ואהבת לרעך כמוך.
להרים את הראש - פרשת נשא
שורשים
אני אדם רגשי או שכלי? איך להגיע לשכל?
שורש חטא העגל
הרב אברהם להב
בפרשת השבוע "כי תשא" מסופר על "חטא העגל" ושבירת הלוחות ע"י משה רבינו. בהקשפה ראשונה נראה ש"חטא העגל" היה עבודה זרה ממש שהשתחוו לאלוהים אחרים. אמנם בפנימיות הדברים יש סוד גדול ומוסר השכל בצידו...
לאחר כל העליה הזו
יואל ברדוגו
לאחר מעמד הר סיני בפרשת השבוע שעבר דומה שבפרשתנו – פרשת משפטים – ישנה לכאורה נחיתה לא מרופדת לעבר העולם היום יומי. אם במעמד הר סיני חזר עם ישראל לדרגתו של האדם הראשון לפני המעידה בעץ הדעת הרי שפרשתנו נידונים הנושאים הארציים ביותר, כמו נזיקין, הלוואות, השבת אבידה, משכונות, וכו'. מה עניין 'הירידה' הזו להר סיני?
פרשת בא
שורשים
יש כמה דברים בכל הסיפור הזה של המכות, השליחות של משה ואהרן, ההכבדה של הלב של פרעה, נראה כאילו לא הייתה לו ברירה אלא לא לשלוח.
פרשת בא – מי שאמר לשמן וידלוק.....
יואל ברדוגו
יהודי הנשאל על שורשו והווייתו כיהודי אמור לענות כי אלו טמונים ביציאת מצריים. יציאת מצרים היא שורש האמונה של האדם היהודי. ואכן, לעוקב אחר סדר יומו של יהודי רואה שעניין יציאת מצריים מלווה אותו בכל צעד. הפרשיות שבתפילין – אלו שכנגד הראש והלב (על זרוע שמאל) שהם "משכנות המחשבה" (רמב"ן) – עניינן הוא יציאת מצרים. המזוזות מכילות פרשיות של יציאת מצרים. בכל חג ובכל תפילה מוזכרת יציאת מצרים.
ההכרעה הנכונה
יואל ברדוגו
שוב חוזר המצב בו אברהם נמצא בסכנה ונאלץ לומר ששרה איננה אשתו אלא אחותו. הפעם המקרה אינו מתרחש במצרים אלא בגרר (איזור עזה של היום). על השאלה מדוע שיקר אברהם על דבר שרה אשתו עונה אברהם: "...כי אמרתי רק אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני על דבר אשתי..."
תבין - האדם הכי מעניין שתוכל אי פעם להכיר הוא... אתה!
הרב אהרן לוי
יש לכם בדיוק את אותם הרצונות ואת אותם תחומי ההתעניינות. אתה ועצמך מונעים בדיוק על ידי אותם הכוחות, ומתרגשים מאותם הדברים. אין בעולם עוד אדם כזה שיוכל להתאים לך כל כך.
נח - מוסר השכל
הרב וינד
פרשת נוח פותחת בפסוק: "אלה תולדות נח וכו' תמים היה בדורותיו את האלוקים התהלך נח".
פרשת השבוע, פרשת שופטים
שורשים
"שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך" אמרו חז"ל שיש לאדם כמה שערים - שער הראיה, שער השמיעה, שער הריח, שער הדיבור ושער המישוש.
כשהתפילה לא מתקבלת - הרהורים לפרשת ואתחנן
הרב אהרן לוי
כשאנו מתפללים אנו מצפים שהקב"ה יקבלה ויענה לבקשתנו אלא שלא תמיד היא נענית, מדוע? האם ישנה דרך לגרום לה שתתקבל? ומה יקרה אם למרות הכל לא תתקבל?. להתפלל ולהמשיך להתפלל.
פרשת דברים
שורשים
בפרשת דברים כתוב: "הרבה אתכם והנכם היום ככוכבי השמיים לרב" (א' י) ורש"י אומר: "וכי ככוכבי השמים היו באותו היום (והלא לא היו אלא שישים ריבוא). מהו והנכם היום, הנכם (משולים) כיום קיימים לעולם כחמה וכלבנה וככוכבים. רש"י אומר שלא היו ככוכבים מבחינת הכמות אלא המהות שלהם זה כחמה ולבנה וכוכבים. יש כאן יסודות שצריך בעבודת הנפש, יסודות שאדם צריך כדי לבנות את עצמו.
לצמצם את הבלאי
יואל ברדוגו
אחד מחמשת המאורעות העצובים שארעו לעם ישראל ביום שבעה עשר בתמוז (היום הפותח את שלושת שבועות האבל על חורבן ירושלים המסתיימים בתשעב באב) הוא ביטול קרבן ה'תמיד' בירושלים קרבן זה היה החשוב ביותר שכן הוא פתח את עבודת הכהנים בבוקר וסיים אותה בערב וככזה כיפר על עם ישראל ביום ובלילה. ביטולו סימן את התרחקות עם ישראל מהקב"ה והצרות שבאות בעקבות כך.
אור גדול מאיר הכל
הרב אברהם להב
בני ישראל הולכים במדבר ונעשים רעבים... הקב"ה שולח להם "מן" מהשמים. כל טעם בעולם שמבקשים אפשר להרגיש את טעמו ב"מן", אפילו פיצה עם בזיליקום של רשת "עגבנייה". אבל עדיין יש כאלו שמתלוננים. מה התלונות? שאין לחם ומים. כלומר נכון שאפשר להרגיש כל טעם, אבל כבר נמאס לראות את ה"מן" הזה. רוצים לראות לחם שחור, אפילו לא פרוס זה בסדר. אך מה הסיבה האמיתית שהם מאסו? אומרים חז"ל שה"מן" היה נבלע באיברים ולא היה יוצא מן הגוף (כלומר; שלא היו צריכים ללכת להתפנות, כי היה נס שהמן נבלע בגוף ונעשה חלק מהבשר. אבל אין מה לדאוג, הם לא השמינו מזה).
פרשת קורח - הרצון
שורשים
''ויקח קורח'' (טז, א) ורש''י מפרש ''לקח לעצמו מקח רע''. לכל אדם יש רצון, צריך להסתכל מאיפה הוא מגיע, האם הוא מגיע מעולם הקדושה, האם הרצון טוב ונכון, או שהוא מגיע מההפוך.
הטייה לזכות
יואל ברדוגו
ספר במדבר הינו ספר עקרוני ויסודי מאד. פרשת 'בהעלותך', בפרט, מכילה בתוכה את הסיבה להיות ספר במדבר כל כך יסודי. ידוע לנו שארבעים השנים במדבר אינם חלק מהתכנית המקורית של יציאת מצרים. על פי התכנון המקורי היינו אמורים להיכנס לארץ אחד עשר ימים בלבד לאחר מעמד הר סיני. אך המרגלים, בהוציאם את דיבת הארץ לרעה, הביאו לארבעים השנים הידועות. נמצא שדור יציאת מצרים אינו הדור של הנכנסים לארץ.
השלמות שבשלום
יואל ברדוגו
בפרשת נשא מובאת ההוראה לכהנים לברך את עם ישראל בכל יום. הברכה הראשונה ניתנה ע"י אהרון הכהן ביום חנוכת המשכן אך ההוראה הזו היא לדורות וע"כ הברכה מתקיימת בכל בוקר.
סולם יעקב
הרב אברהם להב
יעקב אבינו יוצא לדרכו מבאר שבע לחרן ועוצר ללון בדרך במושב הנקרא לוז. שם הוא חולם את החלום המפורסם על הסולם הניצב ארצה וראשו מגיע השמיימה ומלאכי אלוקים עולים ויורדים בו. חלום - מבטא במשהו את מדרגתו הרוחנית של האדם, כי על מה שאדם חושב ביום הוא חולם בלילה. לכן יעקב אבינו חולם על מלאכי אלוקים ולעומתו פרעה חולם על פרות רזות ושמנות...
בית קטן בערבה
הרב אברהם להב
בגיל 99 כמה ימים אחרי ניתוח, כשהוא סובל ומיוסר, הוא לא יודע מרגוע, קם והולך לחפש אורחים. כן, אני מדבר על אברהם אבי האומה. וכל כך למה? כי אברהם היה עמוד החסד ורגל ראשונה במרכבה. אבל בואו נלמד פרק ממידת החסד של אברהם...
פרשת פנחס
הרב רז הרטמן
הרב רז מקהילת "ואני תפילה" בפרוש השבועי שלו - הפעם על פרשת פנחס
יש מנהיג לבירה
הרב אברהם להב
פרשת השבוע "מקץ" פותחת בפסוק "ויהי מקץ שנתים ימים ופרעה חולם והנה עומד על היאור", ובמדרש דרשו על זה את הכתוב "קץ שם לחושך"..
פרמידות של אהבה
הרב אברהם להב
מסופר בפרשת "ויגש" שיוסף העביר את המצרים מעיר לעיר, מקצה גבול מצרים ועד קצהו. ופירש רש"י שהטעם שיוסף הגלה את המצרים באופן הזה כי נתכווין להסיר חרפה מעל אחיו שלא יהיו קוראים אותם "גולים", וסיפר זאת הכתוב להודיעך שבחו של יוסף.
אשת הכהן - פרשת אמור
אברהם (אבי) כהן
הכהן הגדול הוא הנשמה הטהורה. הוא הברומטר שמרגיש היכן נמצאת תודעת העם, היכן נמצאת תודעת הגוף. האם היא לכיוון של השתעבדות לתאוות הגוף ומילוי הרצונות העצמאיים או שמהא דווקא לגדילה רוחנית והשתחררות מכבלי הרצונות האנוכיים. הכהן מלשון כיוון, עליו מוטלת האחריות לכוון את תודעת העם לקדושה וטהרה...
צחוק ילדים‎
יואל ברדוגו
עם ישראל מגיע לשיאו בפרשת השבוע – פרשת 'תרומה'. שישה חודשים בלבד לוקח לעם ישראל לצאת מעבדות לגאולה, היינו מעבדות מצרים לכך שהקב"ה משרה שכינתו ביניהם לעיני כל ע"י בניית המשכן במדבר.
נס של הפרנסה והזיווג
פלוני
הדמיון בין שני עניינים פרנסה וזיווג,מדמים חז"ל לקריעת ים סוף, מדוע דווקא שניים אלו דומים לנס ים סוף?
רגע אחד של תשובה
הרב אברהם להב
איזו הבטחה נפלאה יותר אפשר להבטיח מאשר "הבא להיטהר מסייעים בידו"...
הפוך‎
יואל ברדוגו
מדוע אוכלים מצה בפסח? כי יצאנו ממצרים, נכון? לא נכון! יצאנו ממצרים כדי לאכול מצה בפסח. נשמע הפוך....ננסה לבאר בהוראתה לאכול מצה בפסח, מורה התורה ליהודי לספר לבנו: "והגדת לבנך ביום ההוא לאמר: בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים" (שמות י"ג, ח')
רמז נפלא לגאולה הקרובה
פלוני
למען שתי אתתי אלה בקרבו (י. א ) לכאורה, צריכים להבין מדוע היה צריך הקב"ה להביא על מצרים כל כך הרבה מכות, וכי לא היה בידו של הקב"ה להביסו ע"י מכות ספורות? אלא מסביר ה"אדרת אליהו" – רמז גדול יש כאן!
איך יוצאים מצרה ?
הרב יצחק גבאי
מסופר שפעם אחת נכנס לחדרו של החתם סופר זי"ע , אחד מגדולי הסוחרים בעיר ובקש את עזרת הרב - "כפי הידוע לרב סוחר גדול אני, אולם כעת נקלעו עסקי לצרות, ומבקש אני ממעלת כבוד הרב שיברך אותי ובחכמתו הרבה שייתן לי עצה איך לצאת מן המייצר ".
תכלית שתחילתה בבריאת העולם
יואל ברדוגו
"ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה. את יעקב איש וביתו באו" (שמות א, א') ספר שמות – בו אנו פותחים השבת – נקרא בפי הרמב"ן "ספר הגאולה". הספר פותח בשיעבוד מצרים את בני ישראל. לאחר יציאת מצרים, מתואר מעמד הר סיני ששינה ומשנה את פני האנושות ומעמיד את עם ישראל במרכז המיקוד העולמי.
יעקב - איש ישר או `תחמן`‎ ?
יואל ברדוגו
מדוע מייחסים ליעקב יושרה ואמת בעוד שאת הברכות הוא קיבל מיצחק אביו במרמה על חשבון עשו אחיו? זו השאלה שנשאלתי בעקבות ה'טור' השבועי שלנו שעסק בשבועות האחרונים ביעקב ועשו 'האם אין כאן לא יותר מאשר 'תחמנות' זולה?', שואלים השואלים.
מפתח קטנה ליסוד המציאות (וישלח)
יואל ברדוגו
פרשה עמוסה ביסודות היא פרשתנו – פרשת וישלח. יסודות עליהם כל דברי הימים של עם ישראל מושתתים.
ארמי אובד אבי
שורשים
"ויעבוד עמו עוד שבע שנים אחרות" (כ"ט, ל') ורש"י אומר "אחרות הקישן לראשונות, מה ראשונות באמונה אף האחרונות באמונה, ואף על פי שברמאות באו עליו.
ראיה‎
יואל ברדוגו
שוב חוזר המצב בו אברהם נמצא בסכנה ונאלץ לומר ששרה איננה אשתו אלא אחותו. הפעם המקרה אינו מתרחש במצרים אלא בגרר (איזור עזה של היום). על השאלה מדוע שיקר אברהם על דבר שרה אשתו עונה אברהם: "...כי אמרתי רק אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני על דבר אשתי..."
אל מול הסערה
הרב יוסף ברוק
"וַה' הִמְטִיר עַל סְדם וְעַל עֲמרָה גָּפְרִית וָאֵשׁ מֵאֵת ה' מִן הַשָּׁמָיִם:" רש"י: "כל מקום שנאמר וה' – הוא ובית דינו" (בראשית י"ט, כ"ד)
התפעל
יואל ברדוגו
מכירים את השיר: "קום והתהלך בארץ, בתרמיל ובמקל.....? בשיר הזה אנו זוכים להיזכר רק בימי זיכרון וביום השואה למרות שבו טמון שורש קיומנו...אך מה לעשות זהו טבעו של אדם.... שנזכר בשורשו רק במקרים או ימים מיוחדים.... השורה הפותחת את השיר לקוחה מפרשת השבוע – פרשת לך לך – בה אומר הקב"ה לאברהם אבינו: "קום התהלך בארץ לאורכה ולרוחבה כי לך אתננה".
איתני הטבע מתכופפים‎
יואל ברדוגו
מה היה בו בנח שזיכה אותו בהישרדות מפני מי המבול? הפסוק הפותח את הפרשה מתאר את נח: "אלה תולדות נח. נח איש צדיק תמים היה בדורותיו. את האלוקים התהלך נח". מסביר הנצי"ב (רבי נפתלי צבי יהודה ברלין, 1850): "צדיק משמעותו בין אדם לשמים אבל צדיק תמים משמעו שהוא צדיק גם בין אדם לחברו...". כלומר נח היה מושלם. אך מסתבר שכדי להינצל מן המבול זה לא מספיק. נסביר.
בראשית‎
יואל ברדוגו
שנה חדשה. מתחילים שוב מבראשית. טעונים ומלאים ממטען הימים נוראים והחגים, חוזרים אנו לפתוח את התורה ואת השנה החדשה בפרשת בראשית. התורה פותחת במשפט הסתום ביותר. "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ". כדאי לעצור רגע אחד. להתבונן בפסוק הזה ולחוש את ריבוי הנסתר על הניגלה. למעיין במדרשי חז"ל ובביאורי הראשונים על הפסוקים הפותחים את ספר בראשית מתגלה עולם עלום אשר את עומקו לא ניתן לאמוד. נותרים אנו עם תחושה של עומק אשר משאיר את הלומד עם מחשבה של מה לו ולחיים אם אינו מצליח להשיג אפילו קצה קוצו של בראשית. תחושה זו יש בה להמריץ את האדם לחקור ולהבין את חייו עצמו. עצם המסע מכניס שמחה וסיפוק.
ביכורים
יואל ברדוגו
שמחה פותחת את פרשת השבוע – פרשת 'כי תבוא'. משה מצווה את עם ישראל על מצוות הבאת הביכורים לאחר ירושת ארץ ישראל וחלוקתה לשבטים. "והיה כי תבוא אל הארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך נחלה וירשת וישבת בה. ולקחת מראשית פרי האדמה (משבעת המינים) אשר תביא מארצך אשר ה' אלוקיך נותן לך ושמת בטנא. והלכת אל המקום אשר יבחר ה' אלוקיך לשכן שמו שם (בית המקדש בירושלים)".
רק בארץ ישראל
יואל ברדוגו
שירים רבים ואמרות רבות נאמרו על דברים או רעיונות שיש 'רק בארץ ישראל'. מתוכם הבוחר יכול לבחור. יש כאלה המפרגנים ויש כאלה המותחים ביקורת – כך או כך, זה תמיד 'רק בארץ ישראל'. בפרשיות השבוע – פרשיות מטות ומסעי - מוזכר עניים נחלת ארץ ישראל. הארץ הובטחה לאברהם אבינו ומטרת יציאת מצרים הינה מתן תורה וכניסה לארץ ישראל. אלא שיודעים אנו שדור הנכנסים לארץ אינו הדור שיצא ממצרים. זה האחרון מת ונקבר במדבר במשך 40 שנות הסע במדבר בעקבות דיבתם הרעה של המרגלים כך שדור הנכנסים לארץ היה שונה מדור יוצאי מצרים
חשיבות עליונה - לדוגמא האישית - פרשת השבוע פנחס
פלוני
הקריאה המפורסמת "אַחֲרַי" מקורה בפרשתנו. כאשר מבקש משה לבחור את המנהיג הבא לעם, הוא מציב תנאים – שיהא זה אדם כמוהו אשר לא ישב בביתו וישלח את חייליו להלחם, אלא יעשה כמעשי שנלחמתי אישית בראש העם בסיחון ובעוג מלך הבשן (רש"י בשם המדרש)
על הבוקר‎
יואל ברדוגו
מואב – בלק – שוכר את שרותיו של נביא אומות העולם (בלעם) כדי שיקלל את ישראל וכך יביא לכיליונו של העם. בהתבוננו באופי עם ישראל הוא מבין שכדי לנצחו יש לפגוע בשורש כוחו שהיא הרוחניות. אם נצליח לחבל במישור הזה, חושב בלק, אז תהיה אפשרות לנצח את עם ישראל. על כן פונה הוא לנביא אומות העולם ע"מ שיחבל בחוסן הרוחני של עם ישראל ע"י קללותיו. מהו בעצם המנגנון הזה של קללות בלעם שיש בידם להבא כליה על עם ישראל. מתוך פסוקי הפרשה ניתן לגלות שבלעם מזהה שהמתחרה שלו בעם ישראל הוא אברהם אבינו ובו דווקא הוא מנסה להתחרות ועליו לגבור.
מדוע כלולים בתורה חוקים אשר אין השכל משיגם
יואל ברדוגו
בכל שנה בהגיענו לפרשת 'חוקת', פוגשים אנו בציווי על פרה אדומה (!) אשר תכליתה לטהר את היהודי מטומאת מת. כלומר, יהודי נגע במת או שהה עם מת תחת קורת גג אחת אין הוא רשאי להגיע לאיזור בית המקדש בירושלים (כמו גם למשכן במדבר) אלא לאחר שהוא נטהר מטומאתו זו; ואיך נטהרים? פשוט...לוקחים פרה אדומה, שוחטים אותה, שורפים אותה...את אפר הפרה, לתוך השריפה הזו משליכים אזוב, עץ ארז ושני תולעת, 'מערבבים' יחד עם מים ואת מי אפר הפרה האלה מזים על האדם המיטהר...ברור, לא? זאת ועוד אותו אדם שמכין את אפר הפרה הוא עצמו נטמא. כלומר, פעולת הכנת האפר מטמאת את העוסק בה (איש טהור עד לעיסוק באפר) בעוד בכוחו של האפר לטהר את הטמא, מטמא את הטהור ומטהר את הטמא...
למה נסמכה פרשת פרה אחר מחלוקת קרח ?
הרב אליהו שלמה
פרה אדומה שנסמכה למחלוקת קרח. ואיתא בפסיקתא למה נסמכה פרשת פרה אחר מחלוקת קרח וכו' והוא לא ידע חק פרה אדומה תהיה כפרה גדולה על ישראל כמובא בילקוט הראובני עיין שם. כי פרה אדומה מעשיה בחוץ. ועל כן היא מטהרת מטומאת מת כי המת מטמא בטומאה חמורה מאוד מחמת שנעשה פרוד בין הפנימיות והחיצוניות שזה עיקר המיתה ואז נאחזים החיצוניים מאוד שהם סטרא דמסאבא. ועל כן עיקר הטהרה ע"י פרה אדומה שמעשיה בחוץ דייקא שהיא מטהרת כל מקומות החיצוניים ומגרשת אחיזתם משם עד שיש לה כח לטהר מטומאת מת.
פרשת קורח – כל הפוסל , במומו פוסל
יואל ברדוגו
איך אפשר......איך אפשר להבין כיצד עם המונהג ע"י משה יכול לבא בטענה שמשה מונע ע"י אינטרסים עצמיים שלו. סוף סוף, כל מה שאמר משה מזמן מכות מצרים ועד נקודת הזמן בפרשתנו – פרשת קורח – התרחש בדיוק מפליא. כיצד אפשר לטעון נגדו את טענות קורח ואת טענות העם לאחר מכן?
סוף מעשה במחשבה תחילה
יואל ברדוגו
חלק נכבד מפרשת השבוע שעבר (פרשת שמיני) עסק בפירוט התורה את כללי הטהרה והטומאה בבעלי החיים. כלומר, פירטה התורה את בעלי החיים המותרים באכילה ואת אלה האסורים וכן את השוני בין בעלי החיים בנוגע לדרגת טהרתם או טומאתם כלפי הכהנים וכלפי כלל ישראל.
צחוק ילדים
יואל ברדוגו
עם ישראל מגיע לשיאו בפרשת השבוע – פרשת 'תרומה'. שישה חודשים בלבד לוקח לעם ישראל לצאת מעבדות לגאולה, היינו מעבדות מצרים לכך שהקב"ה משרה שכינתו ביניהם לעיני כל ע"י בניית המשכן במדבר.
צנצנת המן
הרב יהודה לייב אשלג
וזה לשון מהרח"ו בהקדמה לשער ההקדמות: ואין ספק כי לולי שרשב"י הכיר וידע ברוח קדשו כי ר' אבא היה חכם גדול ויודע להלביש ולהעלים הדברים דרך חידה ורמז שלא יבינו אפי' חכמי הדור ההוא, לא היה מצוהו שיכתוב (כדאיתא באדרא זוטא). והגם שציוה לר' אבא שיכתוב, אמנם בהיות שיכתבם בהעלם גדול כאלו לא נכתבו כלל דמי.
השבת מסיימים אנו את ספר בראשית – ספר האבות
יואל ברדוגו
יעקב מברך את בניו – שנים עשר השבטים – ובכך קובע בכל אחד את תפקידו הרוחני בבניין עם ישראל לדורות. לאחר ציוויו את בניו "ויאסוף (יעקב) את רגליו אל המיטה ויגוע ויאסף אל עמיו" (בראשית מ"ט, נ').
לעשות עסקים עם הקב``ה - הרהורים לפרשת ראה
הרב אהרן לוי
רווחים כספיים נאים אינם ערובה לעושר. כדי לזכות לו זקוקים אנו לברכה שתשרה בו. האם ישנה דרך להניח ברכה אל ביתנו? וכיצד ניתן לשתף את הקב"ה בעסקינו? על שותפות עסקית עם בורא העולם.
כל החיים פסיכומטרי - הרהורים לפרשת ראה
הרב אהרן לוי
למרות שחטאו של אדם הראשון התרחש לפני אלפי שנים תוצאותיו משפיעות על אורח החשיבה האנושי עד עצם היום הזה. האם ניתן לנצח אותם? וכיצד זה קשור לחוש הטעם?. על טעם על ריח ועל רוח.
אין ייאוש בעולם
הרב רז הרטמן
נחמו נחמו עמי, יאמר אלוקיכם. בפי הנביא ישעיהו. הדיבור הוא לא ברור – מי צריך לנחם, ומי ידבר על לב ירושלים? או שמא אנחנו אמורים לנחם – להגיד לירושלים, לשכינה, שה' מדבר אליה ומעביר את גזירתה. ולמה פעמיים נחמו? יש הרגשה שהנחמה , כמו חוויתנו בתקופה זו, איננה מובנת. הרי מה השתנה פתאום בסוף תשעה באב?
כשרוצחים חוזרים בתשובה - הרהורים לפרשת מסעי
הרב אהרן לוי
החברה המערבית נוהגת בסלחנות בזמרים ואומנים הנתפשים בקלקלתם, נטייה זו נעלמת כאשר מדובר בתופשי התורה. מדוע? האם ישנה דרך לשנות זאת? האם ניתן להפריד בין החיים האישיים לאמנות?. על רוצחים שחוזרים בתשובה.
פרשת השבוע - מטות
הרב אהרן לוי
מי לימד אותך לנהוג - הרהורים לפרשת מטות
פרשת השבוע - מטות - לב נשבר
הרב רז הרטמן
יש אור מיוחד שנכנסנו אליו השבוע. אור שלושת השבועות. האור הזה אינו אור רגיל – הוא אור גנוז לעתיד לבוא, בזמן שהשבועות האלה יהפכו לימי חגים ושמחה כפי שמובטח לנו
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר