חשיבה הכרתית  יעקב אנושי
פותחים שולחן
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום שישי ‏20 ‏יולי ‏2018  ט' בתמוז, תשע"ח
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ חגים ומועדים
חגים ומועדים

סרטים

תשעה באב
הרב אברהם להב
בין המצרים ותשעה באב
  
הלכות בין המיצרים
הרב אברהם אבוהב
בין המצרים ותשעה באב
  
ירושליים בחורבנה
עופר שמיר
בין המצרים ותשעה באב
  
מה עשית כדי שייבנה בית המקדש???
הרב דודי ברוורמן
חגים ומועדים
  
דוד המלך ושבועות
הרב אברהם להב
שבועות
  
אמונה (תיקון המידות 5)
הרב יעקב אנושי
שבועות
  
חיים ללא כאב
עופרה פרידמן
ספירת העומר
  
``הכנה לגאולה``
הרב אריק נווה
פסח
  
פסח - בסוד של ארבע
הרב יצחק רוזנצוויג
פסח
  
ליל הסדר - עושים סדר בבלאגן
הרב אברהם אבוהב
פסח
  
מעלת חודש אדר
הרב רפאל אביטן
פורים
  
ט``ו בשבט ואהבה
הרב אברהם להב
ט``ו בשבט
  
ט``ו בשבט
הרב יקיר לענס
ט``ו בשבט
  
שבועות - לא מה שחשבתם
הרב יעקב אסטרייכר
שבועות
  
שיעור חובה על ט``ו בשבט- הרב פנגר
הרב פנגר
ט``ו בשבט
  
טיפים לשנה טובה ומתוקה עם הרב פנגר
הרב פנגר
חודש אלול
  
הימים המופלאים - הרב יצחק פנגר
הרב פנגר
חודש אלול
  
המלך בשדה - תובנות על חודש אלול
הרב יקיר לענס
חודש אלול
  
סוד השוואת הצורה - יכולת להתאים את עצמו לכל - הרבה חומר למחשבה לחודש אלול
הרב אריק נווה
חודש אלול
  
ניצוץ של תשובה
הרב אברהם להב
חודש אלול
  
שובי אליי ואשובה אליך
הרב אברהם להב
חודש אלול
  
אלול
הרב אברהם להב
חגים ומועדים
  
חודש הרחמים
הרב שלום ארוש
חודש אלול
  
סוד כח המדמה - הרבה חומר למחשבה לחודש אלול
הרב אריק נווה
חודש אלול
  
נקודת הבחירה
עופרה פרידמן
חודש אלול
  
הדרך לתשובה
הרב יעקב אנושי
חודש אלול
  
הכנה לראש השנה
הרב אברהם להב
חודש אלול
  
תשובה
הרב שאול יורביץ`
חודש אלול
  
תהליך הבחירה
עופרה פרידמן
חודש אלול
  
אני לדודי ודודי לי
הרב יעקב אנושי
חודש אלול
  
עת לצחוק ועת לבכות - הרב יצחק פנגר
הרב פנגר
בין המצרים ותשעה באב
  
גאולה
הרב שאול יורביץ`
בין המצרים ותשעה באב
  
שמחה נצחית - הכנה לתשעה באב
הרב שלום ארוש
בין המצרים ותשעה באב
  
תשעה באב
הרב אברהם להב
בין המצרים ותשעה באב
  
להתחבר לעצמי
עופרה פרידמן
בין המצרים ותשעה באב
  
הגאולה השלמה
הרב שאול יורביץ`
בין המצרים ותשעה באב
  
הכנת הכלים לקבלת השפע בחג השבועות
הרב אברהם להב
שבועות
  
להוביל שינוי
הרב אברהם להב
ספירת העומר
  
כלים רגשיים להכלת הזולת
הרב אריק נווה
שבועות
  
``מהותו הפנימית של חג השבועות``
הרב אברהם אבוהב
שבועות
  
החלטות נכונות לקראת חג השבועות
הרב אברהם להב
שבועות
  
העם המובחר
הרב אברהם להב
פסח
  
סיפור המגילה של חיינו
הרב משה רוזן
פורים
  
עניני וסודות פורים
הרב יעקב אנושי
פורים
  
הכלים בסודות מגילת אסתר לחיינו
הרב אברהם להב
פורים
  
סוד הפורים-ההזדמנות שלנו לחיים של אושר
הרב פנגר
פורים
  
סדר ט``ו בשבט עם הרב פנגר - חלק א`
הרב פנגר
ט``ו בשבט
  
טו בשבט
הרב פרנק
ט``ו בשבט
  
מאמינים בניסים
הרב שאול יורביץ`
חנוכה
  
האור הגנוז
הרב יעקב אנושי
חנוכה
  
חתונה-לא מה שחשבתם
הרב פנגר
שבועות
  
לסלוח לעצמי
עופרה פרידמן
כיפור
  
עבודת יום הכיפורים
הרב שאול יורביץ`
כיפור
  
תפילה וצדקה
הרב אברהם להב
כיפור
  
מציאות חדשה
הרב יעקב אנושי
ראש השנה
  
יום כיפור
הרב יעקב אנושי
כיפור
  
יום כיפור כמתנה לחיים מלאים במשמעות וסיפוק
הרב חיים רייך
כיפור
  
הכנת הנפש לקראת יום הכיפורים
הרב יעקב אנושי
כיפור
  
איך לזכות בדין?
הרב יקיר לענס
ראש השנה
  
מה יש לעשות בראש השנה?
יוני אליצור
ראש השנה
  
י``ג מידות של הרחמים שהעולם עומד עליהן
הרב יהודה לייב אשלג
ראש השנה
  
שופר גדול - הלכה למעשה
הרב אברהם אבוהב
ראש השנה
  
הכנה לראש השנה וימים נוראים
הרב יצחק רוזנצוויג
ראש השנה
  
היית מאמין?
הרב יצחק רוזנצוויג
ראש השנה
  
ראש השנה - עיניים ואוזניים
הרב יהודה לייב אשלג
ראש השנה
  
איך כן מצליחים לעשות את השינוי לטובה וכן להתמיד בו ?
הרב אהרן לוי
ראש השנה
  
תשובה מאהבה
הרב אברהם אבוהב
ראש השנה
  
עבודת המידות בימי הספירה
הרב יעקב אנושי
ספירת העומר
  
לילה של `סדר`
הרב יקיר לענס
פסח
  
ארבעת המינים שבאדם
הרב אברהם להב
סוכות
  
חג האמת
הרב פנגר
שבועות
  
תורה ואהבה
עופרה פרידמן
שבועות
  
לחיות באמונה
הרב רפאל אביטן
ספירת העומר
  
חג השבועות
הרב יעקב אנושי
שבועות
  
הלכות של שבועות
הרב משה פנחס זנדר
שבועות
  
מחשבה חיובית
הרב יעקב אנושי
סוכות
  
המתנה שבהמתנה
עופרה פרידמן
ספירת העומר
  
שיחת הכנה חשובה לקראת פסח
הרב אברהם להב
פסח
  
האם יש לנו חרות אמיתית?
הרב אברהם להב
פסח
  
חכמה וגאולה
הרב יעקב אנושי
ספירת העומר
  
הוצאת החמץ מקרבנו
הרב שאול יורביץ`
פסח
  
הכח שבפה
עופרה פרידמן
פסח
  
להוציא את החמץ מתוכינו ולצאת לחירות מאושרת עם הרב פנגר
הרב פנגר
פסח
  
מהות יום הפורים
הרב יעקב אנושי
פורים
  
האדם עץ השדה
הרב פנגר
ט``ו בשבט
  
הזדמנות של פעם בשנה
הרב רפאל אביטן
פורים
  
פורים-מעיינות השמחה
הרב יעקב אנושי
פורים
  
סוד מגילת אסתר
הרב אברהם להב
פורים
  
סגולות חודש אדר
הרב אברהם להב
חגים ומועדים
  
שיעור הכנה לט``ו בשבט
הרב אברהם להב
ט``ו בשבט
  
סגולות החנוכה
הרב שאול יורביץ`
חנוכה
  
חנוכה - לבחור באור
הרב אברהם להב
חנוכה
  
הלכות חנוכה
הרב אברהם אבוהב
חנוכה
  
אור החנוכה עם הרב יעקב אנושי
הרב יעקב אנושי
חנוכה
  
סודו של חג החנוכה
הרב יקיר לענס
חנוכה
  
להמשיך את הגאולה
הרב שאול יורביץ`
ספירת העומר
  
מהו סיפור יציאת מצריים שלך?
הרב יעקב אנושי
פסח
  
``סודם של ר` שמעון בר יוחאי ומירון``
הרב אברהם אבוהב
חגים ומועדים
  
מעבדות לחירות - הרב יצחק פנגר
הרב פנגר
פסח
  
``הא לחמא עניא`` – התשובה לכל השאלות
הרב יעקב אנושי
פסח
  
פסח חלק א`
הרב יצחק רוזנצוויג
פסח
  
הלכות פורים - חלק א`
הרב אברהם אבוהב
פורים
  
סוד הפורים
הרב שאול יורביץ`
פורים
  
להיוולד לשנה חדשה
הרב יעקב אנושי
חגים ומועדים
  
טו בשבט
הרב פרנק
ט``ו בשבט
  
אהבת חינם
הרב אריק נווה
שבועות
  
עריכת סדר ט``ו בשבט
הרב אברהם אבוהב
ט``ו בשבט
  
מהי חנוכה?
הרב סיון יהודה רעואל
חנוכה
  
התגלות הנס של חנוכה
אליהו גודלבסקי
חנוכה
  
ראש השנה - סימנים ומה העומק שמסתתר מאחרייהם
הרב פרנק
ראש השנה
  
פורים – ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר
הרב פרנק
פורים
  
סודו של רשב"י
הרב אריק נווה
חגים ומועדים
  
ליל סדר עם אהרון רזאל
הרב יצחק רוזנצוויג
פסח
  
ליל הסדר בשורשים
הרב אברהם בן אסולין
פסח
  
הלכות של חנוכה
הרב משה פנחס זנדר
חנוכה
  
הסודות הטמונים ביום הפורים
הרב פנגר
פורים
  
קדושה פנימית - תובנות על יום הכיפורים
הרב אברהם אבוהב
כיפור
  
להאיר בחשכה
הרב אברהם להב
חנוכה
  
בימים ההם בזמן הזה - חנוכה כמו שלא הכרנו
הרב אברהם אבוהב
חנוכה
  
פנימיותה של מגילת אסתר
הרב אברהם להב
פורים
  
שבת זכור
הרב פרנק
פורים
  
פורים
הרב פנגר
פורים
  
ניתוח של מגילת אסתר על פי הפנימיות
הרב אברהם אבוהב
פורים
  
זוגיות לאור הנר
הרב ד``ר עודד קרבצ`יק
חנוכה
  
"ליל סדר לדוגמא" – עם הרב אברהם אבוהב
הרב אברהם אבוהב
פסח
  
אור הכתר - אור האהבה
הרב יצחק גבאי
שבועות
  
``אחד מי יודע``
הרבנית י.ח. לוריא
פסח
  
צא מהתחפושת שלך!
הרב יעקב אנושי
פורים
  
נקודת האמת שלי
הרב אברהם להב
ראש השנה
  
טו בשבט כתיקון חטא עץ הדעת
הרב בלבבי משכן אבנה
ט``ו בשבט
  
האור הגנוז
הרב יעקב אנושי
חנוכה
  
פסח חלק ב`
הרב יצחק רוזנצוויג
פסח
  
טו בשבט כתיקון חטא עץ הדעת
הרב בלבבי משכן אבנה
ט``ו בשבט
  
אורות גבוהים
הרב פנגר
חנוכה
  
שאיפה שמאחדת את העם היהודי כולו - הגאולה
הרב חיים רייך
חגים ומועדים
  
``הסגולות החבויות בחג הפורים``
הרב יקיר לענס
פורים
  
להיות חכם לקראת הרגע של ההכרעה
הרב יצחק רוזנצוויג
ראש השנה
  
הלכות תשעת הימים ו ט` באב
הרב אברהם אבוהב
חגים ומועדים
  
בני בינה ובני אריסטו
הרב אברהם להב
חנוכה
  
הליכה כהלכה - ``תמצית הלכות פורים``
הרב אברהם אבוהב
פורים
  
הכנה ליום כיפור
הרב רפאל אביטן
כיפור
  
מהותו של ראש השנה
הרב אהרן לוי
ראש השנה
  
זכירה וכתיבה , ענין הנסירה , דינא קשיא ורפיא
הרב יהודה לייב אשלג
ראש השנה
  
לכבוד יום כיפור - פירוש ספר יונה על פי תורת הסוד
הרב יצחק רוזנצוויג
כיפור
  
בזאת אני בוטח
הרב רפאל אביטן
חנוכה
  
אור החנוכה על פי חסידות וקבלה
הרב רפאל אביטן
חנוכה
  
שעיר לה` שעיר לעזאזל
הרב יהודה לייב אשלג
כיפור
  
הלכות פורים עם דגש נשי
הרב דוד שוורץ
פורים
  
שבת זכור
הרב פרנק
פורים
  
ביאור של מגילת אסתר בגמרא
הרב יצחק רוזנצוויג
פורים
  
לבחור את הגאולה
הרב יעקב אנושי
פסח
  

מאמרים

שנאת חינם - תשעה באב
שורשים
חז"ל אמרו (יומא ט') בית ראשון מפני מה חרב, מפני שהיו בו עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. בית שני מפני מה חרב, מפני שנאת חינם. ראשונים (בית המקדש הראשון) שנתגלה עוונם, נתגלה קיצם (ידוע מה היה חטאם ולכן גם הקץ היה ידוע ובית המקדש השני נבנה לאחר שבעים שנה), אחרונים שלא נתגלה עוונם, לא נתגלה קיצם.
דיני תשעת הימים
שורשים
דיני תשעת הימים שבין ראש חודש לתשעה באב "משנכנס אב ממעטים בשמחה". וכתוב במשנה שמי שיש לו דין עם גוי לא ידון איתו בחודש זה כי מזלם של ישראל פחות טוב בחודש הזה.
משמעות האבלות בימי בין המצרים
שורשים
יש סיפור, על אפלטון והנביא ירמיהו. הפילוסוף אפלטון פגש את הנביא ירמיהומקונן תמרורים על לורבן הבית, ואחרי שנוכח לדעת את חכמתו שאל אותו איך מתאים לחכם כמוך לבכות על העבר? הרי בית נמקדש כבר נשרף ואיננו ומה התועלת בבכייתך? ואמר לו ירמיהו אינני יכול להשיב על שאלתך כי לא תבין.
דיני תשעה באב
שורשים
חמישה דברים ארעו בתשעה באב: א. נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ ב. חרב הבית בראשונה ג. חרב הבית בשניה ד. נלכדה ביתר ה. נחרבה העיר תשעה באב אסור באכילה ושתיה ורחיצה וסיכה ונעילת הסנדל, וכל הדברים האלו אסורים גם בליל ט' באב.
תשעה באב
שורשים
אמרו חכמים: חמשה דברים קרו בתשעה באב: 1. נגזר על אבותינו - דור המדבר - שלא ייכנסו לארץ ישראל 2. חרב בית המקדש הראשון 3. חרב בית המקדש השני 4. נלכדה ביתר 5. נחרשה ירושלים לאחר החורבן.
ימי בין המיצרים
מיכאל אבולעפיה
הימים שבין י"ז בתמוז לתשעה באב
אוהבים בחינם
שורשים
בטח כולם שמעו את הסיפור על קמצא ובר קמצא שקשורים לחורבן בית המקדש אז למי שלא זוכר, זה הסיפור:
הלכות בין המצרים
שורשים
תקציר הלכות בין המצרים
חודש תמוז ומשמעותו
הרב אברהם להב
חודש תמוז בפתח. מה זה אומר לנו...? המילה "חודש" משמעותה התחדשות. דף חדש. בכל חודש אנו מתחילים סיבוב חדש שאנו נעים בתוכו, ואנו מקבלים השפעה רוחנית המתאימה לאותו חודש. הזמן הוא כלי להתפתחות. אבל יש לו שני בחינות. יש כאלו שהזמן עובר עליהם, וזה מתכון לדיכאון... "איך עברו השנים ועוד לא הספקתי ל....". אבל יש כאלו שמתקדמים עם הזמן, כך שהזמן הוא מדד להתקדמות והוא נותן את הקצב. מהבחינה הזו התחדשות הזמן הוא ברכה. ועלינו ללמוד ליישם את זה בחיי היומיום.
צום שבעה עשר בתמוז
שורשים
ישנם ימים שהם ימי צום שכל ישראל מתענים בהם, בגלל הצרות שהיו בהם, כדי לעורר את הלבבות ולפתוח דרכי תשובה. ועיקר התענית היא לחזור בתשובה. חמש פורענויות קרו ב י"ז בתמוז: 1. נשתברו הלוחות הראשונים 2. בבית המקדש הראשון בוטל קורבן התמיד. 3. הובקעה העיר ירושלים בחורבן בית שני 4. אפוסטמוס הרשע שרף את התורה 5. הועמד צלם בהיכל
מזל סרטן, חודש תמוז
הרב יקיר לענס
נולדת בחודש תמוז? לפניך ניתוח אופי מקיף ומעמיק, לבני מזל סרטן - חודש "תמוז" ● וגם: הסבר על-פי הקבלה על מזל סרטן ● אסטרולוגיה קבלית יהודית - לקרוא ולהחכים
חג השבועות
הרב אברהם להב
חג שבועות בפתח... האם כולנו במתח...? לא לגמרי. למה? כי החג הזה כבר היה בשנה שעברה, וגם בשנה שלפניה, ומן הסתם גם יהיה בשנה הבאה, וחוץ מזה עוגות הגבינה כבר עשו את שלהם...
זה הקטן גדול יהיה
יואל ברדוגו
כבכל שנה הפרשה המקדימה לחג השבועות היא פרשת השבוע, 'במדבר'. כדרכה של תורה, מסרים ולקחים רבים מעניין חג השבועות מסתתרים להם בין הפסוקים ועל הלומד להתאמץ, להתבונן ולגלות אותם. אז, התגליות הללו הופכות להיות תורתו של הלומד שכן בעמלו הוציאן לאור.
דינים ומנהגים לחג השבועות
שורשים
התפילות והקידוש בחג, כמו התפילות והקידוש של כל שלושת הרגלים. אלא שמזכירים 'את חג השבועות הזה זמן מתן תורתנו' . ובמוסף, מזכירים את מוספי היום, והמנחה החדשה, ואומר וביום הביכורים, וגם גומרים בו את ההלל.
חודש סיון
שורשים
י''ב הימים הראשונים של חודש סיון שונים משאר ימי החודש ויש בהם יותר קדושה. היום הראשון הוא ראש חודש, ודינו כשאר ימי ראשי חודשים. ארבעת הימים שבין ראש חודש לחג, החל בשישי לחודש, משה רבינו עסק בהם בענין קבלת התורה עם אבותינו. בשישי בו, חג השבועות. השביעי בסיון, הוא 'יום טבוח', שביום זה היו מקריבים את קרבנות עולת הראיה שהביאו העולים לרגל, כשחל שבועות בשבת. ועוד חמישה ימים שגם בהם הקריבו קורבנות הראיה, אלה שלא הספיקו להקריבם בחג. ולכן י''ב הימים האלו נתקדשו יותר.
מדוע ה` לא נתן את התורה בתל-אביב?
הרב יקיר לענס
במדבר אין בנייני משרדים או מפעלים. אז לו היית חי במדבר, רוב הסיכויים שלא היתה לך עבודה. לא יהיה מעליך שום בוס ולא עובדים כפופים לך. השם לא רצה בעלי מניות בתורה, לא מבנה ארגוני, ושום הקשר פוליטי או חברתי. למעשה, שום הֶקשר בכלל, רק אנחנו והתורה
ספירת העומר - הלכות
שורשים
כתוב בתורה (ויקרא כג): ''וספרתם לכם ממחרת השבת מיום הביאכם את עומר התנופה שבע שבתות תמימות תהינה. עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום'' וכתוב : ''שבעה שבועות תספור לך, מהחל חרמש בקמה'' (דברים טז). נצטוונו בזה לספור שבעה שבועות מיום הבאת קורבן העומר שהוא ביום ט''ז של ניסן, ועד לחג השבועות, שהוא יום החמישים מיום הקרבת העומר. מתחילים לספור בליל שני של החג, בחוצה לארץ - בליל הסדר השני, וסופרים שבעה שבועות, שהם ארבעים ותשעה ימים. וזה שכתוב 'תספרו חמישים יום' - קבלו חז''ל שפרושו: עד ליום החמישים תספרו.
עבודת ימי ספירת העומר
שורשים
היום 24 יום לעומר - תפארת שבנצח בכדי לנצח (ממידת הנצח) את היצר שלנו, צריך לנהוג בדרך המלך שהיא דרך הממוצע: הרמב"ם כתב שבכל המידות ילך האדם בדרך המיצוע, אלא שאם נטה לאחת משתי הקצוות, אז מן ההכרח לו להטות עצמו לקצה גבול השני, וכך ירגיל את עצמו לאט לאט לעמוד על דרך המיצוע, ואמרו חז"ל איזה דרך ישרה, שהיא תפארת לעושיה ותפארת לו מן האדם - ופרשו שזוהי דרך המיצוע - וזה מה שמראה לנו מידת התפארת שבנצח. קיניין תורה - "באמונת חכמים", בעקבות החכמה החכמה מניעה את גלגלי העולם קדימה. אם רוצים באמת לרכוש חכמה, צריך לצאת ולחפש אחריה באופן מעשי. יותר חכמה משמעותה יותר חיים, יותר משמעות ויותר הנאה. "איזהו חכם? הלומד מכל אדם". צריך לקחת את החכמה ברצינות אבל גם לבדוק בזהירות כל חכמה מה טיבה. כשפוגשים אדם כדאי לשאול את עצמנו, איזה דבר שעשוי להיות משמעותי עבורי, האדם הזה יודע?
ברכת האילנות
שורשים
'היוצא לשדות או לגנות בימי ניסן וראה אילנות פורחות וניצנים עולים, מברך: 'ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם, שלא חסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות ונאות כדי להנות בהן בני אדם'. ואילו לשון הברכה השגורה בפינו היא: ...שלא חסר בעולמו דבר וברא בו בריות טובות ואילנות טובים להנות בהם בני אדם'.
ימי ספירת העומר - ימים של שינוי
שורשים
בימים אלו של ספירת העומר, זמן שבו חורבן אדיר נפל על ראש כל בני ישראל עם מותם של 24 אלף התנאים, יש לנו הזדמנות פז לתקן את העבר בעזרת ההווה, להוסיף אור במקומות הכי חשוכים
קמחא דפסחא
שורשים
מנהג בכל ישראל שבימים הראשונים של חודש ניסן גובים 'מעות חיטין' מכל בני העיר כפי אשר תשיג ידם, וקונים במעות אלה חיטים לפסח ומחלקים אותם לעניי העיר, איש כפי צרכיו לפסח. ונותנים להם גם שאר צרכי החג ביין, בשר ודגים, או נותנים להם מעות והם קונים צרכיהם בעצמם.
ניסן - חודש שכולו גאולה
שורשים
לגאולה קוראים - יציאה מאפילה לאורה. מי שלא ידע טעם שעבוד מעולם, לא טועם טעם של גאולה. ועיקרה של הגאולה - החירות, שבאה מתוך השעבוד. אלמלא היו ישראל משועבדים, לא היו זוכים להיות בני חורין לעולם. וכשנתעבדו - השעבוד עצמו הוליד את הגאולה, ומתוך החשכה בקעה האורה ולא ממקום אחר. וכן אמרו חכמים: 'אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא: ריבונו של עולם, אימתי אתה גואלנו? אמר הקדוש ברוך הוא: לכשתרדו במדרגה התחתונה - אותה שעה אני גואל אתכם'.
החמץ ואיסוריו
שורשים
מהו חמץ? הלש קמח מחמשת מיני דגן במים והשהה את הבצק קודם אפיתו כדי שיעור חימוץ, הרי זה חמץ מהתורה. ואלו הם חמשת מיני דגן שחמצם אסור: חיטה, כוסמת (ויש אומרים כוסמין), שעורה, שבולת שועל ושיפון.
שבת הגדול
שורשים
שבת הסמוכה לפסח נקראת 'שבת הגדול', ונוהגים בה כמה מנהגים המיוחדים לשבת זו.
שישה עשר מי יודע? - סיפור לפסח
הרב אהרן לוי
עמדנו על ה"רמפה" בבירקנאו, הדשא הירוק ריפד את האדמה הארורה ושיווה לו מראה של פינת חמד שקטה. רמאי הוא הדשא בבירקנאו, ממש כמו שכניו הפולנים, גם הוא שותף סמוי למכחישי השואה. כיצד הוא מעז לכסות על אפרם של מליוני אחי ואחיותי? האם לא למד להבחין בין אדמה לאפר? האם אינו יודע כי אין זה מן הנימוס להצמיח עלים בבית הקברות הגדול בתבל? האם אינו זוכר?. אין זאת אלא שגם הוא מבקש לטשטש בעליו הירוקים את שהתרחש בו? רמאי ארור הוא הדשא בבירקנאו.
``השנה אנחנו לא משאירים אפילו משלוח מנות אחד בבית``
הרב יקיר לענס
מנשה המוזר היה שכן שגר מעבר לכביש. אף אחד לא ידע מי היה הראשון שהעניק לו את השם מנשה המוזר, אבל כולם הסכימו שזה היה תואר שהלם אותו להפליא. הוא כמעט ולא דיבר, תמיד היה נראה קצת מוזנח, וגם מבקרים לא היו לו. הילדים לא חיבבו אותו והוא לא התייחס אליהם. היה נכנס ויוצא מהבניין בלי לעורר תשומת לב מיותרת, כשלפעמים ממלמל משהו לא ברור. גם רונן לא בדיוק הכיר אותו; מדי פעם היה נתקל בו בבוקר או בערב כששב מהעבודה, אבל לא יותר מכך.
עץ גבוה חמישים אמה
הרב אברהם להב
מסופר במגילת אסתר שהמן הרשע חשב לתלות את מרדכי היהודי על עץ גבוה חמישים אמה, אבל עצת ה' קמה שלבסוף נתלה המן ע"ג העץ שהכין בעצמו...
חודש אדר
שורשים
חודש אדר הוא האחרון בחודשי השנה, לפי המנין שמונים מניסן, והוא 'החדש השנים עשר', ואפילו בשנה מעוברת שנוסף אדר שני, הוא גם נקרא החודש השנים עשר.
ימי הפורים
שורשים
פורים חוגגים במשך שני ימים, אך יש חלוקה במקומות, במקום שנוהגים לחגוג בו בי''ד לא חוגגים בט''ו וההיפך, וכתוב ''לקיים את ימי הפורים האלה בזמניהם'' (אסתר ט)
מקבץ הלכות לפורים
שורשים
חג פורים 4 מצוות בחג הפורים: 4 ה"ממים" מקרא מגילה מתנות לאביונים משלוח מנות משתה מקבץ הלכות בנושא וגם קצת על פרשת זכור ומחצית השקל
משנכנס אדר מרבין בשמחה
שורשים
אמרו חכמים: 'כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה, כך משנכס אדר מרבין בשמחה. אמר רב פפא: איש ישראל שיש לו דין עם הנכרי - ישתמט מלדון עמו בערכאותיהם בחודש אב שמזלו רעוע, וימציא עצמו בחודש אדר, שמזלו בריא) לפי שמן השמים מגלגלין זכות ליום זכאי ושופעין שמחה לחודש שמח, ואין חודש שמח כחודש אדר, שרבתה בו ברכה שהיא סמויה מן העין ואין עיניהם הרעות של שונאי ישראל יכולות לשלוט בברכה זו.
תפילה לז` אדר
שורשים
תפילה לז' אדר, יום הילולת משה רבינו עליו השלום, (ז' באדר יום לידתו ופטירתו של משה רבינו ע"ה) בחיר הברואים
פרשת זכור
שורשים
שבת שקודם הפורים, נקראת "שבת זכור".
ט``ו בשבט - דינים בברכת הפירות
שורשים
בט''ו בשבט אוכלים הרבה מינים של פירות, קצת דינים בנושא ברכות, קדימויות וברכה אחרונה:
ט``ו בשבט
שורשים
ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות הבסר, ומנהגים
תפילה על אתרוג נאה - ט``ו בשבט
שורשים
כתוב בספר 'בני יששכר': ''מה שקבלנו מאבותינו להתפלל בט''ו בשבט על אתרוג כשר ויפה ומהודר שיזמין ה' יתברך בעת המצטרך למצוה, כי הנה זה היום אשר עולה השרף באילנות, והוא כפי הזכות של כל אחד מישראל - הנה מה טוב ומה נעים שיתפלל האדם ביום ההוא ראשית יסוד הצמיחה, שיזמין לו ה' יתברך לעת המצטרך את הפרי עץ הדר. והנה תפילתו תעשה פירות''.
איפה הפירות והאנשים של פעם
שורשים
ט''ו בשבט, ראש השנה לאילנות, יום שמחה הוא בשבילנו, ''כי האדם עץ השדה''.עורכים שולחן מפואר, ומודים לה' יתברך על העץ ועל פרי העץ.
כי האדם עץ השדה
הרב אברהם להב
אם נתבונן בלקח של יום ט"ו בשבט נוכל לשאוב מוסר השכל וציון דרך לאדם. כי אמנם ט"ו בשבט הוא ראש השנה לאילנות, אבל יש בזה גם רמז לאדם, מאחר שהאדם משול לעץ השדה.
ט``ו בשבט - ראש השנה
שורשים
אפילו שט''ו בשבט נקרא ראש השנה, הוא נקרא כך לענינו, לענין מעשר פירות האילן, אבל אין בו לא איסור מלאכה, ולא משתה ושמחה, ולא זכר בתפילה.
צום עשרה בטבת ופרשת ויחי
שורשים
צום עשרה בטבת, צמים בגלל שביום זה סמך מלך בבל על ירושלים ועשה מצור. אז על מה צמים? לא קרה בעצם כלום, באותו היום היה בעיר מספיק תבואה ואוכל, מצב הרוח היה מרומם, איש לא נפגע איש לא מת, ובכל זאת מציינים את היום הזה כיום צום, ואפילו אומרים שזה צום חמור. כל הצומות (חוץ מכיפור ועשרה בטבת) אם חלים בשבת דוחים אותם ליום אחר, אך אם עשרה בטבת היה חל בשבת, לא היו דוחים.
צום עשרה בטבת
שורשים
יהושוע הכניס את עם ישראל לארץ ישראל, וישבנו בארצנו שמונה מאות וחמישים שנה - עשרים דורות, עד שהגיע נבוכנצר הרשע מלך בבל והגלם. אבעה מאות וארבעים שנה עד ששלמה המלך בנה את בית המקדש. ועוד ארבעה מאות ועשר שנים שבית המקדש היה קיים עד שהחריבוהו חיל כשדים.
דיני תענית עשרה בטבת
שורשים
הלכות יום התענית לגברים ונשים
חודש טבת
שורשים
בחודש טבת יש שלש תעניות זו אחר זו, בגלל שלוש פורענויות שקרו. התענית בח' וט' בטבת נקראת תענית צדיקים, ורק יחידים בלבד מתענים בה. התענית בה כל הציבור מתענה היא בעשירי בטבת.
ששה צומות
שורשים
ששה צומות בשנה שהכל חייבים להתענות בהם: צום יום הכיפורים - בעשרה בתשרי. צום מן התורה, לתשובה ולמחילת עוונות. ארבעה צומות שתקנו לנו הנביאים - לצער על החורבן של בית המקדש וגלות ישראל מארצם:
זאת חנוכה
שורשים
"הכל הולך אחרי החיתום" היום שהוא בעצם התכלית של חנוכה
חנוכה - באנו חושך לגרש
שורשים
אני מאד אוהב את חנוכה, זה נראה תמיד חג של ילדים, לשחק בסביבונים הצבעוניים הנהדרים, לאכול סופגניות, וגולת הכותרת להדליק את הנרות. זה חג שמכריח אותך להיות גם קצת ילד, להתלהב, להתבונן, ולגלות שיש אור. זה מתחיל באור קטן, נר אחד...
להיות מאושר - נס חנוכה
שורשים
המתכון הבטוח לאושר. "כשנכנסו יוונים להיכל, טמאו כל השמנים שבהיכל, וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום , בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול , ולא היה בו אלא להדליק יום אחר , ונעשה בו נס והדליקו ממנו שמונת ימים" (מסכת שבת דף כ"א). לזכר הנס תיקנו חז"ל את הדלקת נרות החנוכה. וכך תיקנו: "מצות חנוכה - נר, איש וביתו, והמהדרין נר לכל אחד ואחד והמהדרין מן המהדרין... יום ראשון מדליק אחד, ומכאן ואילך מוסיף והולך"
נוי חיצוני
הרב אהרן לוי
היוונים וגם היהודים העלו על נס את מעלת החכמה. אולם בעוד תורתנו הקדושה כולה אור, תרבוות יון הינה ביטוי מובהק לחושך ואפלה.
תקציר הלכות חנוכה
הרב יקיר לענס
רבים נוהגים להדר בפרסום הנס ולהדליק חנוכייה בכל מקום שמתאספים בו אנשים, כגון בחתונה, בר מצווה ובת מצווה, וכן כאשר מתאספים למסיבת חנוכה או לשמיעת הרצאה.
סביבונים - זה לילדים
שורשים
אז ככה הנרות דולקים, ולא מצליחים להיות מרוכזים מהריח של הסופגניות הטריות והלביבות המתוקות. ומסתכלים על הנרות, מתרכזים ומתפללים, מנסים לא לפספס את הרגעים היקרים שיאירו לנו את החיים. עוד תפילה, ןעוד תפילה, ועוד ביס, ועוד סופגניה... ואז כמו ילדים קטנים, מוציאים סביבונים ומתחילים לסובב ולהשתובב. למה? מה הטעם שמשחקים בסביבונים בחנוכה?
מתכון סופגניות לחנוכה
הרבנית עדנה לענס
סופגניות מסורתיות לחנוכה. אלה הן סופגניות ממש כפי שרואים בקונדיטוריות. מתכון זה אמנם דורש קצת עבודה אך התוצאה שווה את המאמץ. שימו לב שבגרסה זו מטגנים את הסופגניות כבר עם הריבה בפנים!
מקור השם של חודש כסלו, מאורתיו, וסגולותיו
הרבנית עדנה לענס
מאירועי החודש המרכזיים ביותר זה כמובן ניצחון המכבים על היוונים, וקביעת חג החנוכה, אחד מהטעמים לשם החג הוא על שם חנוכת המשכן, שהמשכן בנייתו הסתיימה בכ"ה כסלו, אך לא הוקם עד א' בניסן שאז הוקם ע"י משה רבינו עפ"י ציווי ה', וזה האירוע הנוסף שקרה בחודש כסלו.
ראש חודש
שורשים
קידוש החודש נצטונו בתורה: 'החודש הזה לכם ראש חודשים', והיינו, שמצוה על בית דין הגדול לקדש חודשים ולעבר את השנים ולקבוע את מועדי השנה על פי אותם הימים שנקבעו לראש חודש, וזו היא המצוה הראשונה שנתנה לישראל. חודשי השנה שמצטוו בית דין לקדשם הם חודשי הלבנה.
מנהגי חודש אלול
שורשים
קצת מנהגים של חודש אלול...
חודש אלול - ימי רצון
שורשים
אלול הוא האחרון בחודשי השנה לפני ראש השנה. וראש השנה הוא יום הדין לכולם, לפיכך נקבע חודש אלול לתשובה ובו מרבים באמירת סליחות ותחנונים לפני ה'.
הרוצה להתידד יקטין את עצמו
יואל ברדוגו
כמעט שחלף לו השבוע הראשון של חודש אלול חודש אלול הוא החודש האחרון של השנה. ככזה, הוא חודש בו יהודי מבצע חשבון נפש ובדק בית פנימי על השנה שחלפה ועל רצונותיו ומטרותיו לשנה המתחדשת. שמחה מיוחדת מלווה את המתייחסים לחודש זה בכובד ראש.
הוי דן את כל האדם לכף זכות
הרב אברהם להב
השנה החדשה בפתח, וחז"ל מזכירים לנו לפייס את כל מי שפגענו בו במהלך השנה שחלפה. כי "עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חבירו". אם הערנו למישהו ברבים כשיכולנו לומר לו בפרטיות, אם זרקנו מילה עוקצנית שלא הביאה עימה תועלת, אם שכחנו להחזיר לפלוני סכום שלווינו ממנו, אם אחרנו בתשלום לוועד בית או במשכורת לאחד העובדים, וכן הלאה. לפעמים מתוך חוסר תשומת לב, ולפעמים מתוך מחשבה שאנחנו יודעים מה אנחנו עושים...כי "מגיע לו", "שיגיד תודה", "גם זה אני לא חייב לו" וכו'. כל אלו עצת היצר הרע שבא אלינו בעורמה...
סליחות ושלוש עשרה מידות הרחמים בחודש אלול
שורשים
מנהגי הסליחות ושלוש עשרה מידות הרחמים
צוחק מי שצוחק אחרון - הרהורים לחודש אלול
הרב אהרן לוי
סגולות שונות יש במידת הליצנות. היא מסייעת לאדם להתמודד עם משברים והוא נעזר בה כדי להסית מעליו את חיצי הסבל. מדוע הרחיקוה חכמינו זכרונם לברכה?. ובמושב ליצים לא ישב.
תקיעת שופר בחודש אלול
שורשים
מיום שני של ראש חודש אלול ועד ערב ראש השנה, תוקעים בשופר בכל יום אחרי תפילת שחרית, ארבעה קולות: תקיעה, שברים, תרועה, תקיעה.
רמזי חודש אלול
שורשים
"אני לדודי ודודי לי" (שיר השירים ו) - ראשי תיבות אלול. שבחודש הזה כנסת ישראל מתחזקת בתשובה ומתקרבת לדודה שהוא הקדוש ברוך הוא. וגם הקב"ה מתקרב אל בני ישראל.
אלול
פלוני
בְּאַהֲבָת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל הִרְבָּה לְהֵיטִיב אִתָּנוּ, וְצִוָּנוּ לָשׁוּב לְפָנָיו בְּכָל עֵת שֶׁנֶּחֱטָא. וְאַף שֶׁהַתְּשׁוּבָה טוֹבָה בְּכָל עֵת, מִכָּל מָקוֹם, חֹדֶשׁ אֱלוּל הוּא הַמֻּבְחָר וּמוּכָן יוֹתֵר, שֶׁמְּקֻבָּל תְּשׁוּבָתוֹ מִשְׁאָר יְמוֹת הֶשָּׁנָה, לְפִי שֶׁיָּמִים אֵלּוּ הֵם יְמֵי רָצוֹן מֵעֵת שֶׁנִּבְחַרְנוּ לְעַם. (ספר "חיי אדם" כלל קלז אות א שערי השמים פתוחים. רבון העולמים קרוב לבוראיו. חודש של אהבה, חסד ורצון.
טיפ ראשון - לזכות בטיפ באלול
שורשים
אלול איך לזכות בדין - טיפ מעשי אלול - חודש הרחמים והסליחות רגע לפני היום הגדול, בו נעמוד לפני ה' ועם מה נבוא? אז זהו, שיש כמה עצות לדברים שאפשר וכדאי לעשות שיכולים לעזור לנו לזכות. קבלו מאיתנו סדרת טיפים במתנה כדי שנוכל בע"ה לזכות:
ט``ו באב - חג של אהבה
שורשים
אמר רבן שמעון בן גמליאל: לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכפורים. שבהן בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולין שלא לבייש את מי שאין לו. ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים... "
לא היו ימים טובים לישראל - ט`` באב
שורשים
"לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב ויום הכיפורים שבהם בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולין... וחולות בכרמים, ומה היו אומרות, בחור שא נא עיניך וראה וכו..."- ומכאן שאלה ימים גבוהים ביותר שלא היו לישראל ימים טובים כמותם. יום הכיפורים אנו מבינים, שזה יום גבוה משום שזה יום סליחה ומחילה, ויום שניתנו בו לוחות הברית השניים. אבל ט"ו באב למה?
נחמו נחמו עמי
שורשים
שבע השבתות של נחמה
עוגת ביסקוויטים של אבא שלי
שורשים
אין כמו עוגת הביסקוויטים החלומית שאבא שלי מכין. אז לכבוד שבועות החלטתי לשתף אתכם.
מדוע ה` לא נתן את התורה בתל-אביב?
הרב יקיר לענס
במדבר אין בנייני משרדים או מפעלים. אז לו היית חי במדבר, רוב הסיכויים שלא היתה לך עבודה. לא יהיה מעליך שום בוס ולא עובדים כפופים לך. השם לא רצה בעלי מניות בתורה, לא מבנה ארגוני, ושום הקשר פוליטי או חברתי. למעשה, שום הֶקשר בכלל, רק אנחנו והתורה
המסר של רשב``י
הרב אברהם להב
התלמוד מספר על מאורע חשוב בחייו של רבי שמעון בר יוחאי: הרומאים הוציאו צו שאסר על לימוד התורה. רבי שמעון שכאב זאת מאוד, התבטא נגדם בפני קבוצת חכמים. שמע זאת אדם אחד, שהעביר את הדברים לשלטון הרומי...
החג ה``יהודי`` ביותר בשנה
הרב אהרן לוי
השנה החלטנו להזמין אורחים לליל הסדר למרות שבדרך כלל אני מעדיף את החגים בסביבה משפחתית בלבד. לא בשבילי, מה פתאום, בשביל הילדים. כדי שישאלו אותי "מה נשתנה?" בנוסח משפחת לוי. לא מכירים? זה הולך בערך ככה:שבכל הלילות אבא בהרצאות הלילה הזה כולו שלנו. שבכל השבתות אנו אוכלים בסמינרים של ערכים הלילה הזה בבית שלנו. שבכל השנה אבא עסוק אם שאר אנשים בארץ ובחו"ל הלילה הזה בבני ברק.
מזל של קבצנים
הרב אהרן לוי
טיבם של מקצועות, שהם מקרבים את לב בעליהם זה לזה. ואם בשאר מקצועות כך, הקבצנות על אחת כמה וכמה. וכל כך למה? לפי שזו מעלה נוספת לה, שהיא מרבה שלום בעולם, פשוטו כמשמעו. אם אינכם מאמינים, צאו לכם בערבו של יום אל מקום האסף הקבצנים, והיווכחו באמיתות דברי.
ראש חודש ניסן
שורשים
אחד בניסן שהוא ראש חודש,מעוטר בהרבה עטרות וגדול על כל שאר ימות השנה. כיון שהוא ראש לחודש שהוא ראשון לכל חודשי השנה, ובו בחר ה' לחנוכת המשכן והתחיל בו להשרות שכינתו בישראל, ובו נאמרו שמונה פרשיות למשה, ובו יתחילו בע''ה להקריב קורבנות מילואים בבית המקדש השלישי שיבנה במהרה בימינו.
מעלת התפילה ביום פורים
שורשים
"וכל מי שצריך רחמים על איזה דבר שהוא צריך להתפלל, יקח פנאי לעצמו ביום התענית אסתר ולומר תחילה מזמור כ"ב בתהלים למנצח על אילת השחר ודרשו חז"ל דאסתר היתה נקראת אילת השחר.
פרשת המן - סגולה לפרנסה
שורשים
סגולה לפרנסה,🔮 בשמו של הרה"ק רבי מנחם מנדל מרימנוב, מקובל גדול, כי אמירת פרשת המן ביום שלישי בשבוע שקוראים בו פרשת בשלח - שזה היום! יום שלישי , י"א שבט, 07/02, היא סגולה מיוחדת ונפלאה לפרנסה!! פרשת המן:
אושפיזין
שורשים
חג הסוכות, חג של שמחה בסוכה תשבו שבעת ימים, ואומרים שאת כל הפעולות שהאדם עושה, שיעשה בתוך הסוכה הקדושה והנפלאה. ובשונה משאר החגים, בחג הזה יש לנו 'אורחים' שמגיעים 'built in' ה'אושפיזין' – שבעת הרועים, אברהם, יצחק ויעקב, משה ואהרן, יוסף ודוד, מגיעים מידי יום לבקר בסוכתנו הקדושה. מה המשמעות של האושפיזין שבאים בתחילת השנה? כנראה שיש כאן לימוד.
אחחח.... כמה שהסוכה ``פנאטית``.
הרב אהרן לוי
למרות שחג הסוכות הינו מן השמחים והיפים בחגי ישראל אי אפשר להתעלם מן ה"פנאטיות" שהוא מסמל. מפגש עם שרברב ישראלי בניו יורק הוכיח לי זאת היטב. גאה להיות פנאטי.
ופרוש עלינו סוכת שלומך
הרב אברהם להב
חג סוכות בפתח... ותכל'ס עדיין לא ברור לנו מה העניין של הסוכה? כי אם העניין להיזכר בניסים שעשה לנו ה', כמו "ענני הכבוד", אז למה אי אפשר לשבת בבית בנחת ולהיזכר משם...?
מנהגי יום כיפורים
שורשים
רבים נוהגים ללבוש ביום הכיפורים בגדי לבן, דוגמת מלאכי השרת. וכן נוהגים רבים ללבוש לבוש עליון שקורים 'קיטל', והוא בגד מתים, כדי להזכיר את יום המיתה ולהתעורר לתשובה. ואין מעטרים את הקיטל בקישוטי זהב ואין עושים לו צוארון של זהב, לפי שהזהב מזכיר את חטא העגל, ואין קטרוג נעשה סנגור. אבל מיפים אותו בעטרה של כסף, שהכסף הוא לבן, ולבן מורה על החסד.
חמישה עינויים ביום הכיפורים
שורשים
לא באכילה ושתיה בלבד אסור יום הכיפורים, אלא גם בשאר מיני הנאה ותענוג. ולכן אסור להתרחץ ואפילו בצונן וברחיצה מועטת. ואסור לנעול נעלי אור. ונעליים של בד או גומי - מותר. והחכמים מנו חמשה עינויים ביום הכיפורים, עינוי מאכילה ושתיה, עינוי מסיכת הגוף, ומרחיצה, עינוי מנעילת סנדל וכל נעל של עור, ופרישה מן האשה.
עיצומו של יום
שורשים
ביום הכיפורים נשלמו ארבעים יום, הפעם השלישית, שעשה משה רבינו בהר סיני, ובו ביום נתרצה לו הקדוש ברוך הוא לכפר על מעשה העגל ומסר בידו לוחות שניים וחזר הכבוד לשכון בישראל. לפיכך ניתן יום זה לכפרה לישראל לדורות עולם.
דומים למלאכים
שורשים
ביום הזה, יום קדוש, בני אדם דומים למלאכים, מה העניין של מלאך?
דומים למלאכים
שורשים
ביום הזה, יום קדוש, בני אדם דומים למלאכים, מה העניין של מלאך?
הכנות ליום הכיפורים
שורשים
"עד שירצה את חברו" א. יוה"כ אינו מכפר על עבירות שבין אדם לחברו, עד שהחוטא יפייס את חבירו, ומטעם זה, צריך כל אחד לפייס את חבירו בערב יום הכיפורים אם פגע בו בענינים שבין אדם לחברו.
יהודים של יום כיפור - הרהורים לעשרת ימי תשובה
הרב אהרן לוי
בתפילת נעילה של יום הכיפורים ניצבים זה לצד זה מאמין וכופר, חילוני ודתי ורחובותיה של מדינת ישראל מספרים בדממה את סיפורו של עם עתיק המאמין באלוקיו למרות הכל. למה זה לא קורה גם בראש השנה.
לתפוס ראש-לקראת ראש השנה
שורשים
ומהי הדרך הנכונה להגיע לבחינת ראש? אמרו חז"ל "אמרו לפני מלכויות כדי שתמליכוני עליכם". אמרו לפניי פסוקיי מלכויות, ואז תקבלו את המלוכה שלי - של ה'. מה המשמעות? שכדי שנוכל להשיג משהו צריך לדבר את זה , להביע את זה. לא מספיק רק לחשוב את זה כדי שזה יחדור ויהווה בסיס. צריך לחזור על זה הרבה פעמים. ומה עיניין ההמלכה והמלוכה? המלך הוא שולט, כך גם האדם צריך להרגיל את עצמו להיות מלך, לשלוט על היצר שמנסה להפריע לו ולהטריד אותו, צריך לזכור שהוא מלך, ושהוא שולט על המחשבה שלו, על ההרגשה שלו, על מערכת היחסים הסביבתית.
רבי שמעון בר יוחאי
שורשים
לאחר 13 שנה במערה זכה רבי שמעון לראות שבכל דבר יש חלק טוב, ועם כל דבר אפשר לעבוד את ה' יתברך.
לפטור את העולם כולו מן הדין - רבי שמעון בר יוחאי
שורשים
כדאי רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק בגמרא כתוב (סוכה מה ע"ב) ''אמר רבי שמעון יכול אני לפטור את כל העולם מן הדין''. ואפשר לשאול במה גדול יותר משאר התנאים. ואיך יכול לפטור את כל העולם כולו מן הדין.
זמני פסח
שורשים
לוח הזמנים לפי שעון קיץ שנת תשע"ו
ליל הסדר
שורשים
הלילה היחיד בשנה שאומרים בו הלל בתפילת ערבית בבית הכנסת. והלל קוראים רק ביום, ואולם הלילה של ליל הסדר - כיום יאיר, וקוראים בו הלל שלם בברכה בהתחלה ובסוף. ואומרים את ההלל הזה בשמחה עצומה ובנעימה של רינה ושירה.
מצוות יום פורים
שורשים
בפורים יש 4 מצוות, הן נקראות 4 הממים: מקרא מגילה משתה ושמחה משלוח מנות איש לרעהו מתנות לאביונים
חג השבועות - שמותיו של החג
שורשים
ארבע שמות לחג הזה חג הקציר, חג השבועות, יום הביכורים ועצרת.
סימני הסדר
שורשים
קדש ורחץ, כרפס יחץ, מגיד רחצה. מוציא מצה, מרור כורך, שולחן עורך, צפון ברך, הלל נרצה.
ערב פסח - יום ארבעה עשר
שורשים
יום מלא וגדוש הוא יום ארבעה עשר בניסן בענינים רבים ושונים של מצוה השייכים לאותו היום ושהם הכנה לליל התקדש החג
אסרו חג
שורשים
כתב הרמ''א: נוהגים להרבות קצת באכילה ושתיה ביום שאחר החג, והוא 'אסרו חג'. ומרן ב'בית יוסף' מביא שבירושלמי קורא לאסרו חג 'בריה דמועדא' - בנו של המועד.
שביעי של פסח
שורשים
שביעי של פסח אינו חג בפני עצמו, כשמיני עצרת של חג הסוכות, אלא סיומו של חג הפסח, ולכן אין אומרים בו 'שהחינו' בקידוש.
ברכת הטל
שורשים
בפסח מפסיקין להתפלל על הגשמים, מפני שהגשמים בימות החמה - סימן קללה הם לעולם. שעת הקציר הגיעה והגשמים מרקיבין את התבואה שבשדות, ומתפללים על טללי ברכה שירדו על השדות. ויום ראשון של פסח מוכן לטללי ברכה מששת ימי בראשית. ולכן מיום זה ואילך ועד שמיני עצרת (שמחת תורה), אין אומרים בברכה שניה מתפילת העמידה 'משיב הרוח ומוריד הגשם', אלא 'מוריד הטל' או שלא אומרים כלום, לפי מנהג המקום.
מכירת חמץ
שורשים
מי שיש לו חמץ הרבה, וחס עליו מלבערו מפני ההפסד המרובה, מותר לו למכור את חמצו לנכרי, וכותב עם הנכרי שטר מכירה, ומשאיר את החמץ בביתו ואינו עובר על החמץ הזה בבל יראה ובל ימצא, כיון שהחמץ אינו שלו אלא של הנכרי. אבל חייב ליחד לחמץ הזה מקום ומשכירו לנכרי שיהא גם המקום של הנכרי עד אשר יוציא את חמצו מביתו לאחר הפסח. ואותו מקום צריך שיהא צנוע ומגודר כדי שלא יבוא הוא או אחד מבני הבית לגשת לשם בפסח ולהוציא משם דבר של חמץ מתוך הרגל ושכחה. וצריך לתת לנכרי את האפשרות להגיע לחמץ.
בדיקת חמץ
שורשים
'אור לארבעה עשר - בודקין את החמץ לאור הנר'. עיקר מצות בדיקת החמץ אחרי צאת הכוכבים שלאחר יום שלושה עשר בניסן.
הכרת הטוב - כל דכפין ייתי וייכול
שורשים
הקשר בן האדם לבורא הוא מתוך האמונה והכרת הטוב, וזה היסוד של חג הפסח, וכשאדם מתחבר לה' באופן כזה של הכרת הטוב ואמונה, הוא ממשיך הגאולה. כי גלות היא הסתר פנים, וגאולה היא גילוי פנים, וכאשר אדם מעריך את טובתו של השני, נעשה גילוי פנים, וכשיש גילוי פנים, נמשך השפע מלמעלה.
חג הפסח או חג המצות
שורשים
בתורה, החג הזה נקרא חג המצות, ואילו אנחנו קוראים לחג זה חג הפסח
חמץ ומצה והקשר לגאולה
שורשים
מצה זו שאנו אוכלים על שום מה? על שום שלא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ עד שנגלה עליהם מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא וגאלם שנאמר ''ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים עגת מצות כי לא חמץ כי גרשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה וגם צדה לא עשו להם'' (שמות יב לט). ולכאורה צריך להבין מדוע הבצק מסמל את עיקר ענינו של חג הפסח בשמירה מן החימוץ ומצות מצה, והרי זה בסך הכל ענין טכני שלא הספיק בצקם להחמיץ עד שגאלם הקב"ה. ולמה עושים זכר דוקא לענין זה?
עשירי בניסן
שורשים
אף על פי שגדולת יום העשור בניסן וזכר נסיו ונפלאותיו, הועתקו ממנו ונתנו לשבת הסמוכה לו, וכשמזכירים ניסי מצרים שהיו בו, מזכירים אותם על שם שבת הגדול, ולא על שם העשירי לחודש - לא כל זכר גדולת היום הועתק ממנו.
פרשת הנשיאים
שורשים
נוהגים שבשלושה עשר הימים הראשונים של ניסן, קוראים בפרשת הנשיאים, בנשיא השייך לאותו היום, מן החומש ולא מספר תורה. בכל יום כל נשיא וקורבנו וביום השלושה עשר קוראים 'בהעלותך את הנרות', שפרשה זו נאמרה לכבודו של שבט לוי שאינו נמנה עם שאר השבטים.
נתינת מחצית השקל בי``ג אדר
שורשים
נוהגים שבי''ג באדר בשעת המנחה, נותנים שלש מחציות של מטבע, הנהוגות באותו מקום, והכסף הולך לעניים. וזה לזכר מחצית השקל שהיו ישראל שוקלין בזמן שבית המקדש היה קיים, והיו משמיעין על המגבית הזו בכל שנה מראש חודש אדר.
תענית אסתר
שורשים
בי''ג באדר - תענית אסתר יש אומרים שהתענית הזו היא זכר לתענית שהתענו מרדכי ואסתר וכל ישראל, ביום י''ג באדר, ביום שבו אמורה הייתה הגזרה של ''להשמיד ולהרוג את כל היהודים'', וקרה ''ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם'' (אסתר ט)
ז` אדר
שורשים
ז' באדר הוא יום שנולד בו משה רבינו ויום שמת בו. שהקדוש ברוך הוא יושב וממלא שנותיהם של צדיקים מיום ליוםומחודש לחודש, שנאמר (שמות כג) ''את מספר ימיך אמלא''.
פורים כיום הכפורים
פלוני
פורים כיום הכפורים
ט``ו בשבט
שורשים
חמישה עשר בשבט הוא אחד מארבעה ראשי השנה שיש בכל שנה ושנה, ואלה הם:
ברכת הפירות - הלכות
שורשים
בט''ו בשבט אוכלים הרבה מינים של פירות, ואפשר לבוא לידי ספק ברכה או חס וחלילה לידי ברכה לבטלה, לכן כדאי לשנן דינים אלו:
גדרי חמץ
הרב יוסף מרדכי זילבר
נהגו הרבה מאחנו בני ישראל, לא לסמוך על מכירת החמץ לנכרי כאשר מדובר בחמץ גמור. מהו "חמץ גמור"? יש בזה כמה מנהגים, יש שאינם מוכרים רק חמץ מדאוריתא ותערובת חמץ מדאוריתא, אבל, חמץ מדרבנן מוכרים. ויש, שגם בחמץ מדרבנן, אינם סומכים על המכירה, ויש שאף בספק מדרבנן אינם מוכרים. אי לכך לתועלת העינין החלטנו לפרסם טבלה שבה פירוט דרגת החמץ שיש בהרבה מוצרים נחוצים, כדי ליידע את הציבור. כמו כן יש החושבים שמוצרים שונים אינם כלל בחשש חמץ, לכן הוספנו גם דירוג של מוצרים שחייבים למוכרם.
בחודש ניסן- קורבנות הנשיאים
שורשים
מראש חודש ניסן נוהגים בכל יום לקרוא את הפרשה של הנשיא שהקריב באותו היום, מפרשת קורבנות הנשיאים, ואח"כ אומרים "יהי רצון..."
מעשה מהבעש``ט לפסח
הרב יהודה לייב אשלג
מעשה שהיה בעל הסולם זי"ע נוהג לספרו בליל פסח אחר עריכת הסדר...
יום הולדת בט` באב - הרהורים לתשעה באב
הרב אהרן לוי
שמעתי שאשה אחת אמרה שלבן שלה יש יום הולדת בתשעה באב והיא חוגגת אותו ברוב פאר והדר. אמרה שתשעה באב "לא מדבר אליה" ושהיא לא תיתן ללוח העברי לקלקל לה את המסיבה. ולמרות שהייתי צריך לבכות חייכתי ו... שמחתי. הרהורים שמחים לתשעה באב.
צידה לדרך!
הרב וינד
הוא היה בן יחיד אהוב על אביו, ובשל כך הרעיף עליו את כל הטוב שבעולם. כל מה שבקש הבן קבל מיד, מה שרק עלה בדמיונו והיה חפץ בו הוגש לו על מגש של כסף, כל משאלה שנכסף אליה התמלאה במלואה, ולא בכדי, כי הלא אביו הוא המלך. ובבית המלך כידוע, לא חסר מאומה.
חטיבה אחת
יואל ברדוגו
עשרת ימי תשובה - אלו הימים אשר בעיצומם אנו נמצאים. בעשרה הימים האלה, אשר תחילתם בראש השנה וסופם ביום הכיפורים, אמור יהודי לשוב בתשובה. לשוב לאן ומהיכן? על הפסוק 'אשרי איש ירא ה'' (תהילים קיב) אומרים חז"ל: "..אשרי מי שעושה תשובה כשהוא איש". מסביר רש"י 'כשהוא איש' פירושו "כשהוא בחור בכוחו, כלומר ממהר להכיר בוראו קודם ימי הזקנה". הרי לנו הגדרתו של רש"י לתשובה – המכיר את בוראו. כלומר במילה תשובה אין הכוונה בהכרח למעשה כזה או אחר – זהו שלב מאוחר יותר. בבסיס של תשובתו של האדם נמצאת הכרתו את בוראו – בזה הוא שב למקומו הטבעי והאמיתי. אמרנו דברים גבוהים הקשים להבנה. ננסה לקרב אותם אל חיינו הפשוטים והשגרתיים.
שמחת הסעודה בתשיעי
הרב יהודה לייב אשלג
ספר שערי תשובה השער הרביעי (אות ח-ט):
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
ראש חודש
ספירת העומר
צום עשרה בטבת
חודש אלול
בין המצרים ותשעה באב
שבועות
פורים
פסח
ט``ו בשבט
חנוכה
כיפור
סוכות
ראש השנה
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר