באנר חדש
לוגו עם כתובת
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום שלישי ‏22 ‏אוקטובר ‏2019  כ"ד בתשרי, תש"פ
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ פרשת שבוע \ פרשת בא – מי שאמר לשמן וידלוק.....
מאמרים דומים
צורה של אסטרטגיה
משהו אישי....בימים אלה אני מגבש אסטרטגיה בנושא המעסיק כל הורה – גבולות. כיצד מציבים בפני ילדינו גבולות באופן אפקטיבי ויעיל? ב'אפקטיבי ויעיל' כוונתי לתוצאות חיוביות שישתרשו במבנה נפשו של הילד. (פרשת שופטים)
2 טיפים להשגת מטרות בשיחה - פרשת ויגש
כולנו רוצים לדעת איך להצליח לנהל שיחה בצורה אפקטיבית, ומה פתאום אני כותב על זה? לא הפכתי למומחה באפקטיביות, פשוט אפשר ללמוד מפרשת השבוע, פרשת "ויגש" על נושא זה.
פרשת בא – מי שאמר לשמן וידלוק.....
23/01/12 יואל ברדוגו

יהודי הנשאל על שורשו והווייתו כיהודי אמור לענות כי אלו טמונים ביציאת מצריים. יציאת מצרים היא שורש האמונה של האדם היהודי. ואכן, לעוקב אחר סדר יומו של יהודי רואה שעניין יציאת מצריים מלווה אותו בכל צעד. הפרשיות שבתפילין – אלו שכנגד הראש והלב (על זרוע שמאל) שהם "משכנות המחשבה" (רמב"ן) – עניינן הוא יציאת מצרים. המזוזות מכילות פרשיות של יציאת מצרים. בכל חג ובכל תפילה מוזכרת יציאת מצרים.

 

מדוע יציאת מצרים היא הלב?

 

מסביר הרמב"ן (סוף פרשת בא) שיציאת מצרים ומכות מצרים באות ללמד כמה לקחים. "להורות על ההשגחה. כי לא עזב (הקב"ה) אותה (את הארץ/בריאה) למקרים (מקריות) כדעתם (כדעת הסוברים שישנה מקריות בעולם)....... להורות על החידוש כי הם שלו שבראם יש מאין.....להורות על היכולת שהוא שליט בכל...."

 

השגחה – כל ארוע וכל תרחיש – עצוב או שמח – הינו מדויק אשר יש בשורשו סיבה אשר אותה יכולים לראות אם רק רוצים

חידוש – העולם לא לא מתקים מכח עצמו אלא בכל רגע ורגע הוא 'מתוחזק' ומתחדש מחדש. כשם שאין סיבה לחשוב שבנין נקי ומסודר נמצא במצב זה מכח האינרציה, כך אין סיבה לחשוב שהעולם מסודר ומאורגן ומדויק מכח עצמו

יכולת – יש בו היכולת לעשות

 

ממשיך הרמב"ן ומסביר שמכיוון שהקב"ה לא עושה ניסים לכל מי ששואל שאלות (כי שאלות יש תמיד...) אנו מזכירים ומטמיעים את יציאת מצרים בקרבנו ..."ונעתיק הדבר אל בנינו ובניהם לבניהם, ובניהם לדור האחרון".

 

ומה יצא לנו מזה?

 

"מן הניסים הגדולים המפורסמים (שנטמעו בנו ע"י התפילין, המזוזות, החגים וכו') אדם מודה בניסים הנסתרים שהם יסוד התורה כולה" (רמב"ן, שם). כלומר, מתוך הניסים הגדולים אדם למד ש"כל דברינו ומקרינו כולם ניסים. אין בהם טבע ומנהגו של עולם" (רמב"ן שם)

 

מה יוצא לנו מזה?

 

אדם שחי כך הוא חי בעולם של ידידות. נסביר.

 

הגאון מוילנא אומר שהסיבה שיהודי מודה על האוכל לא רק לפני אכילתו אלא גם לאחר מכן היא מכוון שהוא מודה על העובדה שהאוכל מזין ומחיה אותו. אם כן לפני האוכל הוא מודה על המזון ולאחר האכילה הוא מודה על ההזנה שבאוכל. בפרשת בראשית מובא שהקב"ה מסר לאדם את מזונו וציוה את האוכל להיות מזין. ..."הנה נתתי לכם את כל עשב....ואת כל  העץ....לאכלה ויהי כן (בראשית א', כ"ט –ל'). המילים 'ויהי כן' מורים על ציווי. לכן כח ההזנה שבאוכל הוא בעצם בריאה שמתחדשת יום יום. בכל יום האוכל מזין מחדש מכח הציווי. אדם שחי את העובדה שהתזונה אינה טבעיתאלא בריאה מתחדשת בכל יום חי בעולם מיודד יותר.

 

בנוסף, הגמרא מספרת (מסכת תענית, כ"ה.) על רבי חנינא בן דוסא "חד יומא בי שימשי חזייה לברתיה דהות עציבא (יום אחד בין השמשות לפני כניסת השבת ראה את ביתו עמובה). אמר לה בתי למאי עציבת? (למה את עצובה) אמרה ליה (לו) כלי של חומץ נתחלף לי בכלי של שמן והדלקתי ממנו אור לשבת. אמר לה בתי מאי אכפת לך. מי שאמר לשמן וידלוק הוא יאמר לחומץ וידלוק". כלומר, מבחינת רבי חנינה הנס בדליקת החומץ הוא אותו נס בדליקת השמן. השמן בדליקתו לא נופל ברמת הנס מהחומץ בדליקתו. לאדם כזה כלדבר הוא פלא למרות שניתן להסביר אותו. אדם כזה חי בעולם של ידידות שכן  אין דבר המובן מאיליו.

 

אשרי מי שמצליח לחוש את ההשגחה. אז הוא חי את חחיו תוך דו שיח עם הבורא – הוא חי את חייו בידידות.

 

יציאת מצרים היא שורש האמונה שכן ע"י זכירתה, הטמעתה, וריבוי השיחה בה בליל פסח יכול אדם לקנות יכולת התבוננות חודרת כדי שיוכל להתיידד עם סביבתו ולא רק להשתמש בסביבתו

 

שבת שלום


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר