בקשת תרומה מצלמה
לוגו עם כתובת
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום רביעי ‏13 ‏נובמבר ‏2019  י"ז בתשרי, תש"פ
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ פרשת שבוע \ פרשת שמות וספר שמות. הספר השני – ספר שאין שני לו
מאמרים דומים
צורה של אסטרטגיה
משהו אישי....בימים אלה אני מגבש אסטרטגיה בנושא המעסיק כל הורה – גבולות. כיצד מציבים בפני ילדינו גבולות באופן אפקטיבי ויעיל? ב'אפקטיבי ויעיל' כוונתי לתוצאות חיוביות שישתרשו במבנה נפשו של הילד. (פרשת שופטים)
2 טיפים להשגת מטרות בשיחה - פרשת ויגש
כולנו רוצים לדעת איך להצליח לנהל שיחה בצורה אפקטיבית, ומה פתאום אני כותב על זה? לא הפכתי למומחה באפקטיביות, פשוט אפשר ללמוד מפרשת השבוע, פרשת "ויגש" על נושא זה.
פרשת שמות וספר שמות. הספר השני – ספר שאין שני לו
09/01/12 יואל ברדוגו

חז"ל מחליקים את חמשת החומשים כך:

 

'ספר בראשית'

'חומש שני' – הוא ספר שמות

'תורת כהנים' – הוא ספר 'ויקרא' שכולו מוקדש לעבודת המשכן במדבר ובית המקדש בירושלים ע"י הכהנים והלווים

'חומש הפקודים' – הוא ספר במדבר בו מתוארים שבטי ישראל על תפקידם ומהותם (פקודים מלשון תפקיד ומהות)

'משנה תורה' – ספר דברים שהוא בעצם נאום פרידה של משה מעם ישראל לפני כניסתם לארץ ישראל. בנאום שלו, משה מטמיע את תורת ישראל בלבבות העם ובעצם חוזר על עקרונות רבים שמיוסדים בארבעת החומשים הקודמים ('משנה תורה' מלשון שינון וחזרה).

 

מעניין שדווקא ספר שמות לא 'זכה' לכינוי משלו. בניגוד לחומש תורת כהנים או חומש הפקודים, חומש שמות נקרא 'רק' (לכאורה) חומש שני. מדוע?

 

בתאורו את ספר שמות כ'ספר הגאולה', מדגיש הרמב"ן כי לא מדובר רק על יציאת מצרים הפיזית אלא בעיקר על מתן תורה בהר סיני שהיא הגאולה הרוחנית והעיקרית. שם, למרגלות ההר, יוסדו עקרונות החירות, הצדק הפרטי והעולמי, המוסר האלוקי שלעולס נשאר איתן חרף התמורות ההיסטוריות והחברתיות, הגדרתו האמיתית של שלום והכמיהה אליו. למעשה, מעמד הר סיני הגדיר את תכליתו של עולם. הוא הציב מטרות מוגדרות (וגבוהות מאד) אליו האנושות אמורה לשאוף והטיל על עם ישראל להאיר את הדרך לשם.....

 

נמצא שספר שמות מתאר תכלית שתחילתה בבריאת העולם. כלומר, עולם כל כך חכם יפה ומתוחכם אינו קיים סתם כך. חכמה אמיתית אמורה להוביל לתכלית. זו הסיבה שאדם נורמלי אינו סובל אי צדק שהרי בתוך תוכו אדם יודע שאין מושג שנקרא 'סתם'. אם העולם אקראי מדוע אנו מצפים לצדק? לעולם יש תכלית שבו לבני האדם שותפות וחלק פעילים מאד (ולכן בכוחם גם להרוס). הגדרת התכלית ותפקיד היהודי נתנו בהר סיני.

 

ספר שמות הוא המשך בריאת העולם והוא שמביא את החידה הזו אל תכליתה. לכן הוא 'ספר שני' – המשך של ספר בראשית. במילים אחרות, ללא ספר שמות, ספר בראשית הוא כמו מוצר לא מוגמר שהרי לא בוראים עולם סתם כך. בלומדו את ספר בראשית, על היהודי והיהודיה לשאול: "לשם מה כל זה? על מנת לקבל תשובה, עליהם להמשיך לספר השני – ספר שמות.

 

שבת שלום

 

רמב"ן על התורה

מהר"ל מפראג – 'נצח ישראל'

'העמק דבר'  - רבי נפתךי צבי יהודה ברלין (הנצי"ב)

 


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר