באנר חדש
לוגו עם כתובת
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום שני ‏21 ‏אוקטובר ‏2019  כ"ג בתשרי, תש"פ
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ פרשת שבוע \ השבת מסיימים אנו את ספר בראשית – ספר האבות
מאמרים דומים
צורה של אסטרטגיה
משהו אישי....בימים אלה אני מגבש אסטרטגיה בנושא המעסיק כל הורה – גבולות. כיצד מציבים בפני ילדינו גבולות באופן אפקטיבי ויעיל? ב'אפקטיבי ויעיל' כוונתי לתוצאות חיוביות שישתרשו במבנה נפשו של הילד. (פרשת שופטים)
2 טיפים להשגת מטרות בשיחה - פרשת ויגש
כולנו רוצים לדעת איך להצליח לנהל שיחה בצורה אפקטיבית, ומה פתאום אני כותב על זה? לא הפכתי למומחה באפקטיביות, פשוט אפשר ללמוד מפרשת השבוע, פרשת "ויגש" על נושא זה.
השבת מסיימים אנו את ספר בראשית – ספר האבות
04/01/12 יואל ברדוגו

כאן מבחינים חז"ל שבניגוד ליצחק ואברהם, ביעקב לא מוזכרת המילה מיתה. על כן, לומדים חז"ל שיעקב אבינו לא מת (מסכת תענית ה:, מובא ברש"י על התורה). הגמרא מביעה פליאה על לימוד זה באומרה שהרי התורה מספרת על קבורתו של יעקב ועל ההספדים. על כך עונה הגמרא: "אמר ליה (אמר לו – מקרא (פסוק) אני דורש 'ואתה אל תירא עבדי יעקב, נאום ה' ואל תחת ישראל כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שבים' (ירמיה ל'). הפסוק מקיש (מסמיך) בין יעקב לבין זרעו. מהיקש זה לומדים חז"ל "מה זרעו (של יעקב) בחיים אף הוא (יעקב) בחיים" (מסכת תענית, שם).

 

במילים אחרות, ברור שיעקב נקבר והוספד. אך התורה במתכוון לא הזכירה בו מיתה מכיוון שהוא עדיין חי. כיצד? זרעו חי (עם ישראל) על כן גם הוא חי. רעיון זה זקוק לביאור.

AQ

כלנו יודעים שאכילתו של האדם הראשון מעץ הדעת היא מה שהפכה את האדם לבן מוות. אם לא היה אוכל, האדם היה חי לעולם. כך מסביר הרמב"ן:

 

"ועל דעת רבותינו (חז"ל) אלמלא שחטא (אדם הראשון) לא מת לעולם". ומדוע לא היה מת לעולם? ממשיך הרמב"ן: "כי הנשמה העליונית נותנת חיים לעד והחפץ האלוקי אשר בו בעת היצירה יהי דבוק בו (באדם) תמיד והוא (החפץ האלוקי) יקיים אותו (האדם) לעד.

 

החפץ האלוקי הוא הרצון האלוקי (לרצות = לחפוץ). מגלה לנו הרמב"ן סוד של חיים של אדם. הם מתאפשרים כאשר הוא, האדם, דבוק ברצון אלוקי. נסביר

 

לפני האכילה מעץ האדם היה בדרגה גבוהה בה הוא מילא את רצונותיו הגבוהים של בוראו באופן טבעי ללא 'חוכמות' וללא מאבקים פנימיים. התיישרות עם עשיית האמת והנכון היתה טבעית עבור האדם הראשון. כך ממחיש הרמב"ן את דרגת האדם לפני עץ הדעת:

 

"והיפה בעיני כי האדם היה עושה בטבעו מה שראוי לעשות כפי התולדת, כאשר (כמו) השמים וכל צבאם – פועלי אמת שפעולתם אמת ולא ישנו את תפקידם..." כלומר, האדם בדרגתו הגבוהה, מילא את תפקידו הגבוה לא התחכמויות כמו שהלבנה , למשל, עושה את תפקידו ללא שינויים והתחכמויות. במילים אחרות, כשם שהלבנה עושה את רצון בוראה ללא באופן טבעי וללא שינויים כך האדם, לפני עץ הדעת, מילא את רצון בוראו באופן טבעי וללא שינויים.

 

באכילה מעץ הדעת ניתק האדם והפריד בן רצונו שלו לבין רצון בוראו. אם לפני האכילה, רצונו היה שווה לרמון בוראו, הרי שלאחר האכילה ניתק עצמו האדם מרצון בוראו ובחר ברצונו שלו. ומכיוון שהחפץ (הרצון) האלוקי הוא זה המקיים את האדם, בהתנתקותו ממנו הפך האדם לבן מוות. כלומר, קיומו של האדם (וכן כל דבר בבריאה) תלוי במידת דביקותו ברצון האלוקי. כך אומר זאת הרמב"ן בלשונו: "והענין להורות כי עמידתם (של הברואים) בחפצו, ואם החפץ יתפרד רגע מהם יהיו לאין".  (אגב, עכשיו מבינים אנו מדוע השמש, למשל, קיימת לעד. היא אינה מנותקת מרצון בוראה אלא ממלאתו ללא שינויים)

 

עשרים ושישה דורות לאחר האדם הראשון הוריד הקב"ה תורה לעם ישראל. תכליתה של התורה היא להדריך את היהודי איך יכול הוא לקיים את רצון בוראו בתוך חייו עלי אדמות. התורה היא גילוי רצונו של הקב"ה כאן בעולמנו. על פי הדרכת התורה, חיבור לרצונו של הקב"ה אינו רק במעשים גבוהים של הנחת תפילין או מצה בפסח. חיבור לרצונו של הקב"ה הוא אף במעשים היום יומיים שכל אדם עושה – אכילה, שינה, לבוש, וכו'. פעולות אלה אצל יהודי מכוונות מול רצון גבוה בעוד אצל אדם אחר הם מעשים ארציים המנותקים מתוכן עילאי. במילים אחרות, התורה היא כלי המאפשר לאדם לחיות חיים כאן בעולם הזה המחוברים לרצון אלוקי. יהודי החי על פי התורה אינו חי חיים מנותקים ומוזרים. הוא מבצע פעולות שכל דם אחר עושה אלא שאצלו אותם פעולות ממש מוסיפות לו חיים שכן יש בהם חיבור לרצון אלוקי. לכן חיי יהודי תלויים בתורה שכן היא זו המחברת אותו עם הכח המחייה – הרצון האלוקי, החפץ האלוקי.

 

נחזור ליעקב. בבירכתו ובציוויו את בנין הוא טבע בכל אחד את מהותו הרוחנית. למתבונן בברכות מתגלים עניינים, לכאורה מאד ארציים. זבולון הוא סוחר טוב. דן יעמיד שופטים בישראל. חלקו של אשר יהיה רווי בעושרו של שמן הזית. נפתלי זוכה החבל ארץ פורה כל כך עד שפירותיו מבשילים במהירות השווה לזו של אילה שלוחה.

 

עניינים ארציים אמרנו? לא במשפחתו של יעקב. במשפחה זו להיות סוחר טוב – אם נעשה על פי התורה – פירושו למלא רצון הבורא. במשפחת יעקב  חבל ארץ פורה הוא כלי ועזר לחיבור לרצונו של הקב"ה. במשפחתו של יעקב אבינו עיקר העיקרים הוא למלא את רצון הקב"ה כי במילוי זה טמונים החיים. הדרך לרצון זה עובר במגוון רחב של מסלולים הקיימים בכל תחומי החיים כאן בארץ.

 

'עם ישראל (זרעו של אברהם אבינו) חי' פירושו שעם ישראל לדורות אינו מנתק עצמו מרצונו הגבוה של הקב"ה. אלא כל חייו הארציים, לכאורה, מכוונים לרצונו של הקב"ה ולכן הוא יונק חיותו מבורא עולם וקיים לעד. את כל זאת טבע בנו יעקב אבינו. לכן היותנו חיים מראה שיעקב אבינו חי. הוא זה שהדריך את בניו שחיים פירושו חיבור לרצון אלוקי. אנו שמיישמים זאת נקראים חיים ויעקב שהדריך אותנו נקרא חי.

 

שבת שלום

 

מקורות

 

רמב"ן על התורה

מהר"ל מפראג – ספר 'גור אריה' על דברי רש"י

'עלי שור' – הרב שלמב וולבה זצ"ל   

 


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר