באנר חדש
לוגו עם כתובת
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום ראשון ‏18 ‏אוגוסט ‏2019  י"ח באב, תשע"ט
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ חגים ומועדים \ סוכות \ אחחח.... כמה שהסוכה ``פנאטית``.
סרטים דומים
איך כן מצליחים לעשות את השינוי לטובה וכן להתמיד בו ?
מהותו של ראש השנה
שאלות קשורות
אכילה ושינה בסוכה
מה רשאים לאכול מחוץ לסוכה? והאם חייבים לישון בסוכה כל הלילה? ומה לגבי נשים?
לאכול לא בסוכה

מה מותר לאכול גם בלי סוכה? ארוחת ערב נחשב "אכילת ארעי" שמותר? ומה לגבי נשים?

ארבעת המינים

יש כאלו שקונים סט ארבעת המינים אחד לכל המשפחה, ויש כאלו שקונים לכל אחד ואחת. מה נכון לעשות?

אדם ומלאך

כתוב בפרשת בראשית שבורא עולם התייעץ עם המלאכים אם לברוא את האדם, ומאידך ראיתי בספרים שאדם הוא בדרגה גבוהה ממלאך?

הדלקת נרות חנוכה לנשים

הדלקת נרות חנוכה- זה עניין לגברים בלבד או שגם נשים מחויבות בזה?

מאמרים דומים
ופרוש עלינו סוכת שלומך
חג סוכות בפתח... ותכל'ס עדיין לא ברור לנו מה העניין של הסוכה? כי אם העניין להיזכר בניסים שעשה לנו ה', כמו "ענני הכבוד", אז למה אי אפשר לשבת בבית בנחת ולהיזכר משם...?
מנהגי חודש אלול
קצת מנהגים של חודש אלול...
תערוך לפני שולחן נגד צוררי
ויעש את השלחן עצי שטים וגו', (ויקהל, שמות לז' י'). יובן לפי המובא בספר הזוהר הקדוש (תרומה סולם אות תפ"ה- ת"צ), ועשית שלחן עצי שטים וגו', וכן אמר דוד המלך (תחי' כ"ג ה'): תערוך לפני שולחן נגד צוררי וכו': שבזמן שישראל עושים רצונו של מקום, הרי עיקר המזון והסעודה הוא בשבילם, וכל העולם אינו ניזון אלא בזכותם ומתמצית בלבד. משא"כ כאשר ח"ו אינם עושים רצון המקום, שיורדים בגלות ומתהפך הדבר להיות הם ניזונים מן התמצית בלבד. כן איתא גם בזוה"ק לך לך (סולם אות קפ"ג-קצ"א) יעויי"ש ובביאור המאמר שבאות קצ"א. המעין בל' הזוה"ק ימצא, שמקשר שלחן הנז' בתהילים עם שולחן העשוי במשכן, אשר בזה יובן גם טעם אמירת מזמור זה (מזמור לדוד ה' רועי לא אחסר), בכל סעודה מג' סעודות השב"ק. [להלן בחלק המקורות, הובאו דברי הזוה"ק בהרחבה.]
החג ה``יהודי`` ביותר בשנה
השנה החלטנו להזמין אורחים לליל הסדר למרות שבדרך כלל אני מעדיף את החגים בסביבה משפחתית בלבד. לא בשבילי, מה פתאום, בשביל הילדים. כדי שישאלו אותי "מה נשתנה?" בנוסח משפחת לוי. לא מכירים? זה הולך בערך ככה:שבכל הלילות אבא בהרצאות הלילה הזה כולו שלנו. שבכל השבתות אנו אוכלים בסמינרים של ערכים הלילה הזה בבית שלנו. שבכל השנה אבא עסוק אם שאר אנשים בארץ ובחו"ל הלילה הזה בבני ברק.
אחחח.... כמה שהסוכה ``פנאטית``.
למרות שחג הסוכות הינו מן השמחים והיפים בחגי ישראל אי אפשר להתעלם מן ה"פנאטיות" שהוא מסמל. מפגש עם שרברב ישראלי בניו יורק הוכיח לי זאת היטב. גאה להיות פנאטי.
אחחח.... כמה שהסוכה ''פנאטית''.
10/10/11 הרב אהרן לוי

-"אתה פנאטי". -"ולמה אתה חושב כך"?. האיש חכך בדעתו וחזר בו - "אתה יודע מה? זה לא רק אתה, זה כל הדתיים. כל הדתיים פנאאאאאטיים". שתקתי.

 

לא שלא היה לי מה לענות, כן? היה גם היה. בכל זאת שתקתי וזאת למרות  שלצערי אינני נמנה על אלו השומעים עלבונם ושותקים. למה שתקתי?. שתקתי כיון שאני גם עצלן וגם מורגל בהתפרצויות ממין זה. עם השנים גם למדתי שאם נותנים להן את הזמן הן חולפות מאליהן. כזה אני אגואיסט. גם אגואיסט וגם פנאט. יודעים מה? אגלה לכם את שעל ליבי, שתקתי כי אני פטריוט. לא מתבייש לומר.  

 

שתקתי כיון שנפגשנו בחו"ל ולא נעים לריב ככה ליד כולם. בכל זאת אחים אנחנו בני עם אחד ולא נעים לכבס את הכביסה המלוכלת בחוץ. אבל... כשנגיע הביתה?...  זה כבר סיפור אחר. איזה הביתה? עוד באוטובוס בדרך לנקודת הבידוק של james Richardson הוא עוד ישמע ממני. לא, לא צריך שמות, כשהוא ישמע אותי הוא מיד יזכר.

 

אה שכחתי... מרוב התלהבות לא סיפרתי לכם מה קרה. נתחיל עם העובדות.

 

ישבתי בסוכתו של חברי, על השולחן נחו ארבעת המינים למנוחת לפני הצהרים לאחר מתקפת נענועים כבדה. הוא הגיע לביתו של חברי כדי לתקן צינור במשהו שמזכיר בריכת השחיה  בחצר הבית. כשראה את הסוכה בחצר עזב  את הכל ונכנס. אני ישבתי לתומי על כסא תחת הסכך ואספתי מידע יהודי מתוך ספר ולא שיערתי את העומד להתרחש. הוא תפש אותי לא מוכן.

 

"כן בבקשה" - שאלתי באדיבות ניו יורקית את הדמות הישראלית המתולתלת והלא מוכרת "אפשר לעזור"? -"אה.. לא.. אני ה - plumber (שרברב בלע"ז) באתי לתקן את הצינור של הבריכה". המהמתי כמה מילות נימוס ושבתי לעיין בספר.

 

"תגיד מה זה?" – התעניין הפלאמר כשהוא מצביע על בד הסוכה היהודית סינית.  "רק אל תגיד לי שאתה לא יודע" - עניתי.

 

ואז זה התפרץ. משום מקום. כמו הר געש וכמו שרק יהודים יכולים לצעוק עד שזה עובר להם והם שבים להתחבק כאילו כלום לא קרה.

 

-"אתם שפויים? (כך במקור, עם דתיים תמיד זה בלשון רבים) יש לך מושג כמה עולה הסוכה הזו? לא אלללל תענה לי. יש'ך מושג כמה עולה כאילו הבית הזה ליד הסוכה?. אמרתי אלללל תענה לי. הולכים קונים בית בוואן מיליין אנד אהף ויושבים לי בסוכה של פיפטי באקס הרסתם ת'מדינה הרסתם!!! פלא ששונאים אותנו. ואחר כך עוד אומרים שהיהודים חכמים".

 

ואז הגענו בשלום למעמד החתימה המוזכר בראש דברי

 

- "אתה פנאטי, חבר שלך פנאטי, כולכם פנאטיים זה מה שאתם".  סיים הפלאמר את הרצאתו המלומדת והלך למלאכתו. אולי הוא אמר עוד כמה פנאטיים כשיצא מהסוכה אבל כיון שלא שמעתי זאת בבירור לא הוספתי אותם.

 

נגעתי בעצמי שוב ושוב כדי לבדוק האם אני באמת פנאטי ולהגיד לכם ת'אמת? אני אכן כזה. אני באמת פנאטי. איזה מזל שהוא לא ראה אותי "נוטל" את ארבעת המינים לכו תדעו איזו הרצאה הוא היה נותן לי על כך. בטח היה מאשים אותי בניסיון ליצור קשר אלחוטי ולא חוקי עם חייזרים מכוכב "אומגה 4" או על פגיעה בצומח המוגן למטרות דתיות.

 

למען האמת קצת צודק הפלאמר לא? זה אכן נראה קצת מוזר. בית ששווה מיליונים (היה שווה) ליד סוכה לנצח מייד אין צ'יינה. בית ממוזג ליד סוכה הנתונה לחסדיו של הסתיו הניו יורקי. אני חייב להודות שזו נקודת פתיחה לא פשוטה. אלא שאם הפלאמר של חברי הטוב היה מריח את פנימיות הסוכה אני מבטיח לכם הוא היה דוחה את התיקון של הצינור עד אחרי שמחת תורה.

 

מעגל שלושת הרגלים

לחג הסוכות אנו מגיעים כשבאמתחתנו הלאומית נחים להם חגים, חג הפסח וחג מתן תורה.

 

חג הפסח לימד את העם היהודי על מציאות הבורא, על השגחתו ועל אחדותו וזאת על ידי התבוננות בלידתו "הקיסרית", הדרמטית והמסובכת של העם הצעיר "גוי מקרב גוי". עם יהודי חלש נולד טרם זמנו מתוך מעיה של האימפריה המצרית החזקה והותיקה.

 

לעומתו, חג מתן תורה לימד את העם היהודי על תכלית לידתו ובריאתו. "אין אומתנו אומה אלא בתורותיה" קבע רבנו סעדיה גאון. חג זה נועד להדגיש  את העובדה המופלאה המלמדת כי הגורם היחידי המאחד ומלכד אותנו מאוסף של שבטים ועדות לאומה אחת הינו תורת ישראל.

 

לא מדינת היהודים - שאינה כוללת את יהודי התפוצות, לא צה"ל - שאינו כולל את החרדים. מה שהפך לאומה את האוסף האנושי הבלתי אפשרי שחנה למרגלות הר סיני  זו התורה שניתנה עליו. תורה זו לא ניתנה במערות לאדם בודד ולא נתגלתה בידי ארכיאולוג שרלטן כלשהו לאחר מאות שנים. תורת ישראל ניתנה לעם היהודי ישירות מאת הבורא ולדור הראשון. במעמד זה  הפכנו מערב רב, לעם ולא סתם עם "עם סגולה".

 

מעתה לא נדרש היהודי "להאמין" בתורה ובמקורה האלוקי, כל שנדרש ממנו הוא ללמוד את ההוכחות הרבות המאמתות אותה. בכך שונה היהדות מן הדתות האחרות ועל זאת גאוותנו. החדרת התורה והמצות אל דעתו של האדם נעשית בעזרתו של חג מתן תורה. חג  הסוכות? זה כבר סיפור אחר לגמרי.

 

תולדות החוצפה היהודית

בחג  הסוכות אנחנו חותמים על הצהרת אמונים לבוראינו ולתורתו וזה כבר סיפור אחר לגמרי.  זהו מסלול למיטיבי לכת בלבד. חג הסוכות מהוה מעין "בדיקת מאמץ" לאמונתו של היהודי. עד כמה הוא מוכן "לשלם" בשבילה. עד היכן הוא מסוגל לצעוד בכח האמונה ועד כמה הוא מסוגל לסמוך על אבינו שבשמים. האמונה בבורא ובתורתו לאחר השתתפות במעמד הר סיני הינה מתבקשת ומחוייבת. להאמין בכתוב בתורה כנגד המציאות הנראית זה כבר סיפור אחר. זו היא אמונה.

 

כששמע פרעה את תחזיתו האופטימית של יוסף בדבר הפיכתה של מצרים מממלכה בינונית לאימפריה כלכלית החזקה בתבל העתיק, לא יכול היה להיוותר אדיש ואמר "הנמצא איש כזה אשר רוח אלוקים בו". אל תחשבו שבכך הפך פרעה לבוחר ש"ס או אגודת ישראל. ממש לא. מניין לי?, משום שכשהגיע משה רבנו לפרעה בבקשה האלוקית וההיסטורית "שלח עמי ויעבדוני" פרעה מתנער מאחריות בטענה שהוא לא מכיר את אלוקי העברים.

 

חצוף הפרעה הזה לא? רק אתמול קיבל מיליונים מה' של היהודים ואפילו אמר תודה ופתאום הוא לא מכיר אותו? לא זוכר?.

 

לא. אל תחשבו שמנהיג העולם העתיק היה כה טיפש. פרעה הכיר היטב את הקב"ה. הכיר כמו שהרבה מנהיגים בימינו לא מכירים.... אלא שלא הסכים עם העובדה שהאלוקים גם מבקש ולא רק נותן.

 

גם כשמנהיג מפלגה אנטי דתי המומר לתיאבון ולפפריקה שומע שהמפלגה שלו הצליחה להכניס לכנסת ה – 13 חמישה עשר  מנדטים הוא צועק מול מצלמות הטלוויזיה "יש אלוקים" וזאת למרות שניהל נגדו קמפיין שלילי לאורך כל הדרך.

 

כשאלוקים נותן כולם עומדים בתור גם המאמינים וגם הכופרים. השאלה היא מי נותר לעמוד בתור כשאלוקים מבקש קצת בחזרה. כשיוסף מודיע על המיליונים שהקב"ה עומד להשקיע במצרים פוצח פרעה בשיר האמונה אולם כשמשה מבקש לשחרר את עם העבדים בשם ה' מסרב פרעה לשחררם בטענה כי הוא אינו מכיר אותו. אין הוא מכיר אלוקים שמבקש שכן  במצרים קיימים רק אלוהים שנותנים.

 

אמונה או חכמה?

חג הסוכות מורה לעם היהודי כי לאחר שנוכחנו במציאותו של הבורא ובאמיתות תורתו אנו מחויבים לו ולה. מחויבים לה לא רק בזמנים בהם הוא מתגלה לעינינו בדמות טוב ומיטיב אלא אף בזמנים בהם הוא מסתיר פניו ונראה כנוטל.

 

בזמנים אלו יוצאים אנו מחג מתן תורה הגלוי והמאיר ובאים אנו בשעריו של חג הסוכות הסתווי והמכוסה. ימי חג הסוכות הם ימים בהם הדעת כושלת ומזדקנת וכבר אין בה הכוח לשאת בחיקה את המאמין. באותו רגע נדרש  היהודי לטפס מקומת הדעת אל הקומה שמעליה. אל הקומה ש"למעלה מן הדעת".

 

זהו ההבדל בין חג מתן תורה הדעתני ובין חג הסוכות האמוני. בין חג ה"דעת" לחג ש"למעלה מן הדעת".

 

הדוגמא המוחשית ביותר ל"למעלה מן הדעת" הינה עקידת יצחק. עם סיום העקידה נגלה הקב"ה לאברהם אבינו וכך אמר לו אברהם:"נשבעתי שלא ארד מן המזבח עד שאומר כל מה שאני צריך, אמר לו: אמור. אמר לו אברהם: לא כך אמרת לי ספור הכוכבים אם תוכל לספור אותם כה יהיה זרעך? אמר לו: הן, אמר לו: ממי? אמר לו: מיצחק, אמר לו: כשם שהיה בלבי מה להשיבך ולומר לך אתמול אמרת לי כי ביצחק יקרא לך זרע, עכשיו אתה אומר לי העלהו שם לעולה, וכבשתי את יצרי ולא השבתיך, כך כשיהיו בניו של יצחק חוטאין ונכנסין לצרה תהא נזכר להן עקדתו של יצחק, ותחשב לפניך כאלו אפרו צבור על גבי המזבח ותסלח להן ותפדם מצרתן".

 

אמונה למעלה מן הדעת הינה אמונה העומדת בסתירה למידע הנקלט בחמשת החושים. היכולת לראות את השחור ולומר לבן הוא.  היכולת לחבר בין "אתמול אמרת לי כי ביצחק ירא לך זרע" ומצד שני להאמין בציווי "והעלהו לעולה". בין ההבטחה כי "אתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" ובין "שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו". זו היא האמונה ש"למעלה מן הדעת" במלוא תפארתה.

 

דווקא בחג הסוכות יוצאים אנו מבית הקבע לסוכת עראי. לא בימי הפסח החמימים אלא בימי תשרי הקרירים. זאת כדי ללמד על מדרגת "למעלה מן הדעת" המאירה בחג זה. הן אמת, לפי ההיגיון יש להתגורר בבית המפואר ולא בסוכה הדלה. מן ההיגיון הוא לצאת לסוכה בימי החום ולא עם בוא הקור. אלא שלפי ההיגיון מי בכלל צריך סוכה?. חג הסוכות מלמד על האמונה המוחלטת על ההתמסרות הטוטאלית לבורא.

 

אבל... רק רגע... לפני שאתם מסכימים עם קריאת ה"פנאטיים" הנצחית חכו רגע עוד רגע אחד. חשבתם פעם למה רק את הסוכה אנחנו מקשטים? מדוע אין אנו מקשטים את המצה בליל הסדר? וכי מצוה פחותה היא מן הסוכה ח"ו?. זה כבר קשור לאהבה.

 

 

נוי סוכה

"מה זאת אהבה?" - שאלתי בפתיחת ההרצאה?. אחד המשתתפים הרים את ידו וענה "לאהוב זה לתת". אמירה זו יש בה משהו מן האמת אבל אין היא עומדת במבחן המציאות. אנחנו לא נותנים כי אנחנו אוהבים פעמים רבות אנו נותנים למרות שאיננו אוהבים אלא שמחויבים אנו. נתינה המורה על האהבה הינה נתינה שתנאי קודם לה, שתבוא מתוך רצון חפשי ולא מתוך חובה. כשאנו מבצעים פעולות למען הזולת תתעורר בו אהבה אלינו רק כאשר ירגיש כי פעולה זו אינה בתחום חובתו הרגשית או החברתית, ההורית או הזוגית. 

 

פעולה הנובעת מתוך חובה גם אם חיובית היא אפשר והיא נטולת רגש. לעומת זאת כאשר היא נעשית בעבר לחובתו של העושה ברור לכל כי מתוך רגש חיובי היא באה ועל כן מלמדת היא על אהבתו של הנותן למקבל.

 

קישוט הסוכה מעיד כאלף עדים כי מצב זה של אמונה מתוך הסתר אינו מעשה שנעשה בדיעבד אלא ששמחים אנו באמונה זו ש"למעלה מן הדעת" בדיוק כמו ב"דעת" עצמה. נאמנים אנו לבורא בימי ההסתר בדיוק כמו בימי הגילוי ולראיה אנו מקשטים את סמל ההסתרה. אנו מקשטים את הסוכה. אנו שמחים במצב זה ואין אנו מבקשים להסתלק ממנו. קישוט הסוכה מלמד שכיהודים שמחים אנו ב"למעלה מן הדעת" יותר מאשר ב"דעת".

 

אכן, יש פנאטיים ויש פנאטיים. על הראשונים אמר שלמה המלך "פתי יאמין לכל דבר". אמונה עיוורת המבוססת על סיפורי עם או על אמונה לאיש אחד הינה אמונה פנאטית. מאידך כאשר האמונה מבוססת על מפגש בלתי אמצעי עם הבורא ולו חד פעמי, עם כל זה אין באמונה זו משום פתיות. ההליכה אחר הבורא המגולה גם בימים בהם הוא מסתיר פניו, גם בזמן שהמציאות החומרית טופחת על פנינו, אמונה כזו הינה פנאטיות מלומדת – אהבה.

 

בני זוג המגלים חיבה זה לזו רק בימים בהם הם בטוחים בזוגיותם אינם אוהבים בהכרח. בני זוג השומרים אמונים זה לזו גם בימים קשים אוהבים הם. אוהבים פנאטיים.

 

כן חברים...  חג הסוכות ממוקם כרגל האחרון בין שלושת הרגלים משום שאי אפשר לו להחגג אלא לאחר חג הפסח וחג מתן תורה, אחרת הוא באמת יהיה חג פנאטי.

 

חבל... הפאלמר כבר סיים לתקן את הצינור.... טוב... לא נורא... אם תראו אותו תגידו לו שבלי אמונה ה - צ.א.ס.ק.ה. לא הייתה אוכלת... טוב לא משנה.

 

חג פנאטי ושמח

 

 


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
ראש חודש
ספירת העומר
צום עשרה בטבת
חודש אלול
בין המצרים ותשעה באב
שבועות
פורים
פסח
ט``ו בשבט
חנוכה
כיפור
סוכות
ראש השנה
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר