באנר חדש
לוגו עם כתובת
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום שלישי ‏22 ‏אוקטובר ‏2019  כ"ד בתשרי, תש"פ
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ פרשת שבוע \ תא חזי - פרשת ראה
מאמרים דומים
צורה של אסטרטגיה
משהו אישי....בימים אלה אני מגבש אסטרטגיה בנושא המעסיק כל הורה – גבולות. כיצד מציבים בפני ילדינו גבולות באופן אפקטיבי ויעיל? ב'אפקטיבי ויעיל' כוונתי לתוצאות חיוביות שישתרשו במבנה נפשו של הילד. (פרשת שופטים)
2 טיפים להשגת מטרות בשיחה - פרשת ויגש
כולנו רוצים לדעת איך להצליח לנהל שיחה בצורה אפקטיבית, ומה פתאום אני כותב על זה? לא הפכתי למומחה באפקטיביות, פשוט אפשר ללמוד מפרשת השבוע, פרשת "ויגש" על נושא זה.
תא חזי - פרשת ראה
01/09/11 הרב רז הרטמן

 

 

השבת היא שבת המעבר לחודש אלול, שבת מברכין.  חודש הקִרבה וחודש התשובה.  אני לדודי ודודי לי.  ולזה יש שני פירושים (לפחות) – אנחנו אוהבים, אני ואלוקים, וגם - אני מדבר על הכיוון,  כיוון התשובה והתיקון.  במובן מסויים יש סתירה בין שתי האמירות שהרי באהבה הדבר עומד בלי תנאי והתשובה אינה מעכבת את האהבה, ובעולם התשובה צריך לתקן – מאוד משנה מה עשיתי ועוד יותר משנה מה אעשה.

נקודת הסתירה הזו מתבטאת במחלוקת בגמרא על פסוק מפרשתינו – "בנים אתם לה' אלוקיכם".  ר' יהודה טוען שאנחנו רק בנים כאשר אנו עושים את רצון בוראינו.  כדי להשיג דרגת בן עם הקב"ה צריך להתנהג כבן למופת, אחרת נהיה רק עבדים או גרוע יותר.  לעומתו ר' מאיר התעקש – בנים אתם מכל מקום, בכל מצב.  ובאמת שניהם צודקים.  במימד מסויים הקב"ה נמצא תמיד בכל מקום, אוהב אותנו, מחבק אותנו, ואנו בניו ובנותיו בלי סיבה ובלי עבודה.  מצד שני כל עולם המצוות והתורה בנויים על העיקרון שיש משמעות למעשינו – לקיים את התורה מקרבת אותנו, להתרחק ממנה פירושו להתרחק מה'.  זו הסתירה היסודית של האדם המאמין. 

חלק מהסוד הוא לדעת להכיל את הסתירה בלי לנסות לפתור אותה.  לאמת הרוחנית האמונית יש מרחב לכל הסתירות.  וכך פותחת הפרשה – ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה.  את הברכה אשר תשמעו אל מצוות ה', והקללה אם לא נשמע.  במימד אחד הברכה קיימת – ובסופו של דבר השמיעה בקול ה' אינה מותנית ואור הברכה שופע בכל הבריאה, כאשר אנו שמים לב, וגם אם לא.  מצד שני, יש מציאות קשה, מציאות הדין שמתייחסת כבר להליכתינו בדרך האמת ומגיבה בהתאם.  הדין הזה הוא הקללה – ובעולם הדין כמובן מרומזת התשובה והתיקון, שהרי הקללה היא רק אם, ואם נשכיל לשמוע נזכה להפך את הקללה.

בעולם התורה, שני קולות אינם נשמעים יחד, וחוש השמיעה מחייב לבחור בין שתי קולות – שני ביטויים סותרים.  אך חוש הראיה מכיל הרבה בבת אחת.  וכך בתלמוד הבבלי, מלא המחלוקות והנסיונות ליישבם בא הביטוי תא שמע (בוא שמע).  אך בספר הפנימי העמוק שלנו – ספר הזוהר – הביטוי הוא תא חזי (בוא ראה) ושם כבר לא צריך ליישב ואפשר להכיל את הסתירות.

כך גם בקהילה יש מימד של אחדות מחייבת – נקודה בה כל הקהילה פועלת, מתפללת, לןמדת יחד, ולהיות רחוק פירושו ריחוק מן הציבור.  ומצד שני, קהילה אמיתית יש בה תחושת שייכות ואהבה בלי להתנות.  השייכות היא פנימית ובמקום הזה כולם בנים, כולם אחים מכל מקום  בלי תנאים.  והלימוד של קהילה היא הדו-שיח בין שתי הנקודות האלה.  כך בקהילתינו הקטנה, כך בקהילת ישראל הקדושה.   

ועכשיו, בכניסתינו לחודש התשובה שהוא הוא חודש ההתקרבות, אנו צריכים את פרשת ראה – פרשת הראיה, פרשת הברכה והקללה, החסד והדין, כדי להתקרב לה' באמת מתוך תשובה ומתוך אהבה.  יהי רצון שנקבל פני אבינו שבשמים ו"נראה את פניו", וגם את מלכינו בשדה, באדמתינו ובבית מקדשינו.

 

שבת שלום וחודש טוב

רז     


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר