באנר חדש
לוגו עם כתובת
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום שני ‏09 ‏דצמבר ‏2019  י"ג בחשון, תש"פ
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ פרשת שבוע \ פרשת נח - עולם חסד יבנה
מאמרים דומים
צורה של אסטרטגיה
משהו אישי....בימים אלה אני מגבש אסטרטגיה בנושא המעסיק כל הורה – גבולות. כיצד מציבים בפני ילדינו גבולות באופן אפקטיבי ויעיל? ב'אפקטיבי ויעיל' כוונתי לתוצאות חיוביות שישתרשו במבנה נפשו של הילד. (פרשת שופטים)
2 טיפים להשגת מטרות בשיחה - פרשת ויגש
כולנו רוצים לדעת איך להצליח לנהל שיחה בצורה אפקטיבית, ומה פתאום אני כותב על זה? לא הפכתי למומחה באפקטיביות, פשוט אפשר ללמוד מפרשת השבוע, פרשת "ויגש" על נושא זה.
פרשת נח - עולם חסד יבנה
11/10/18 הרב יוסף ברוק

אירוע המבול הטראומתי נשאר חרוט בזיכרון האנושי. מצב של הרס טוטלי של כל העולם - בני האדם, בעלי החיים, ואף הצומח לסוגיו, כלשון הכתוב: "וימח את כל היקום אשר על פני האדמה..." (בראשית ז', כ"ג) צריך להוות תמרור קבוע לבל תגיע האנושות לאבדן זכות קיומה.

נח ובניו נבחרו להקים את היקום מחדש.

חכמינו שאלו: והלא הרבה דרכים לפניו. מדוע בחר הקב"ה להציל את נח ומשפחתו בדרך זו של אחריות על כל בעלי החיים? מאמץ של שנה שלימה שלא פסק לרגע להאכיל את החיות ולטפל ב"ספארי" השט? וביותר, על הפסוק "וישאר אך נח ואשר אתו בתיבה" (בראשית ז', כ"ג), מובא במדרש: אך נח, מלשון נאנח וכואב. "פעם אחד שהה נח לזון את הארי, הכישו הארי ויצא צולע" (מדרש תנחומא נ"ח, סימן ט'). והרי השגחת הקב"ה בתיבה בודאי יכלה למנוע את מכת הארי, ומדוע נענש נח על שאחר את מזון מלך החיות?

המבול נגזר על בני הדור שהיו כולם גזלנים, והשחיתו את דרכם על הארץ. כדי "להתחיל מחדש", יש צורך בדף חדש ונקי ללא עקבות העבר. ועל כן מתווה הקב"ה את דרך ההצלה בתיבה המחייבת חסד ונתינה ללא גבול.

הגזל הוא הביטוי הקיצוני ביותר לנטילה ולקיחה, הרי החסד מהווה את הניגוד הקיצוני – נתינה עד כלות.

נח ובניו ידעו כי זה התפקיד, ולמענו ניצלו מכל האנושות כדי להתחיל מחדש על בסיס חזק וחף מחטאי העבר.

ועל כן האיחור הקל בהגשת מזונו של האריה כרוך היה בעונש ותגובה מיידית. לאמר חסד אינו מעלה לחפצים לעשותו, הוא הכרח לאדם. כאשר אינו עושה זאת הוא ראוי להכשת הארי.

ועל כן לשון הפסוק "כי אמרתי עולם חסד יבנה" (תהילים פ"ט, ג'). כל בנין העולם מושתת על מידת חסד, ומשום כך מידתו של אברהם אבינו חסד, כנאמר "תתן אמת ליעקב חסד לאברהם" (מיכה ז, כ'). בנין העולם ובנין עם ישראל בחסד יסודם.

אשרי הזוכה לעשות חסד, מבוני העולם הוא.

שבת שלום!
הרב יוסף ברוק


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר