באנר חדש
לוגו עם כתובת
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום חמישי ‏22 ‏אוגוסט ‏2019  כ"ב באב, תשע"ט
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ חגים ומועדים \ צום עשרה בטבת \ צום עשרה בטבת ופרשת ויחי
שאלות קשורות
האם מותר לעשן סיגריה בצום עשרה בטבת?

האם מותר לעשן סיגריה בצום עשרה בטבת?

נשים בצום עשרה בטבת

האם נשים צריכות לצום בעשרה בטבת?

מאמרים דומים
צום עשרה בטבת
יהושוע הכניס את עם ישראל לארץ ישראל, וישבנו בארצנו שמונה מאות וחמישים שנה - עשרים דורות, עד שהגיע נבוכנצר הרשע מלך בבל והגלם. אבעה מאות וארבעים שנה עד ששלמה המלך בנה את בית המקדש. ועוד ארבעה מאות ועשר שנים שבית המקדש היה קיים עד שהחריבוהו חיל כשדים.
צום עשרה בטבת ופרשת ויחי
צום עשרה בטבת, צמים בגלל שביום זה סמך מלך בבל על ירושלים ועשה מצור. אז על מה צמים? לא קרה בעצם כלום, באותו היום היה בעיר מספיק תבואה ואוכל, מצב הרוח היה מרומם, איש לא נפגע איש לא מת, ובכל זאת מציינים את היום הזה כיום צום, ואפילו אומרים שזה צום חמור. כל הצומות (חוץ מכיפור ועשרה בטבת) אם חלים בשבת דוחים אותם ליום אחר, אך אם עשרה בטבת היה חל בשבת, לא היו דוחים.
צום עשרה בטבת ופרשת ויחי
27/12/17 שורשים

צום עשרה בטבת, צמים בגלל שביום זה סמך מלך בבל על ירושלים ועשה מצור. אז על מה צמים? לא קרה בעצם כלום, באותו היום היה בעיר מספיק תבואה ואוכל, מצב הרוח היה מרומם, איש לא נפגע איש לא מת, ובכל זאת מציינים את היום הזה כיום צום, ואפילו אומרים שזה צום חמור. כל הצומות (חוץ מכיפור ועשרה בטבת) אם חלים בשבת דוחים אותם ליום אחר, אך אם עשרה בטבת היה חל בשבת, לא היו דוחים.
מצאתי כמה תשובות מענינות. היום הזה בו החל המצור זה ההתחלה, זה הפתח הקטן.
זה הסדק הקטן שיכל להתרחב עד החורבן. כדי שמשהו יתערער זה לא חייב להיות ברגע אחד זה צריך להתחיל בנקודת מפנה קטנטנה, ומשם זה כבר מתרחב. גם לטוב וגם להפוך מזה.
היצר הרע בשביל לשבת לנו בלב ו"לשגע" אותנו, צריך להיכנס מאיפשהו, צריך פתח קטנטן. הוא לא יושב עלינו ישר בדברים גדולים, הוא מחפש משהו קטנטן, ודרך זה נכנס. אם ניתן את האפשרות הקטנה, התחלנו מהלך שיגדל ויגדל - גם לטוב וגם למוטב.
למה בעצם החל המצור? כי בני ישראל חטאו, אז בעצם המצור, ה' רצה לעורר אותם שהנה מתחיל להיות צרות, תתעוררו ותחזרו בתשובה. אז היום הזה היה בעצם הזדמנות להתעורר.
יש בטח עוד הרבה פירושים וסיבות, אבל הידיעה הזו שכל דבר גדול מתחיל מדבר קטנטן, מפתח קטן ויכול לצמוח מזה דבר נפלא או להיפך, יש בה משהוא מפחיד, אבל גם מחזק מאד.
ובנוגע לפרשה, גם שם מדןבר על משהו קטן - אפרים הוא הקטן מבין שני בניו של יוסף, ויעקב שרוצה לברך את בניו של יוסף, סומך ידיו הפוך מהסדר של הטבע על ראשיהם. "וישלח ישראל את ימינו וישת על ראש אפרים והוא הצעיר..." (מח, יד)
ולכאורה לא מובן העיניין לברך את הצעיר תחילה (במיוחד לאור מה שקרה כשיעקב נתן ליוסף כותנת פסים, והאחים קינאו בו...). אלא כשאדם מכניע עצמו ומקטין עצמו, היינו שאוחז את עצמו במידה של ענוה, הוא מביא את השכינה עליו. מעלת הענווה, כמו שכתוב כל המכניע את עצמו הקב"ה מגביהו.


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
ראש חודש
ספירת העומר
צום עשרה בטבת
חודש אלול
בין המצרים ותשעה באב
שבועות
פורים
פסח
ט``ו בשבט
חנוכה
כיפור
סוכות
ראש השנה
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר