חשיבה הכרתית - שיטת ימימה
חשיבה הכרתית  יעקב אנושי
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏שבת ‏17 ‏נובמבר ‏2018  י"א בחשון, תשע"ט
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ חגים ומועדים \ ראש חודש \ ראש חודש
שאלות קשורות
חתונה בחודש אייר

הוזמנתי לחתונה של חברים בחודש אייר, האם יש בעיה להשתתף?

משנכנס אדר א`

האם השנה יש "להרבות בשמחה" כבר מראש חודש אדר א'?

שחיה בבריכה בבין המצרים

מה ההלכה לגבי שחיה בבריכה וים בבין המצרים?

מוזיקה בבין המצרים

האם מותר לשמוע מוזיקה בבין המצרים? ומה הדין ללמוד שיעורי נגינה אצל מורה פרטי? ומה הדין לגבי סרטים שיש ברקע שירים?

מעבר דירה בבין המצרים

מה ההלכה אומרת לגבי מעבר דירה בבין המצרים? ומה ההלכה אם מותר לסייד ולצבוע את הבית?

מאמרים דומים
תקיעת שופר בחודש אלול
מיום שני של ראש חודש אלול ועד ערב ראש השנה, תוקעים בשופר בכל יום אחרי תפילת שחרית, ארבעה קולות: תקיעה, שברים, תרועה, תקיעה.
בחודש ניסן- קורבנות הנשיאים
מראש חודש ניסן נוהגים בכל יום לקרוא את הפרשה של הנשיא שהקריב באותו היום, מפרשת קורבנות הנשיאים, ואח"כ אומרים "יהי רצון..."
חודש אלול - ימי רצון
אלול הוא האחרון בחודשי השנה לפני ראש השנה. וראש השנה הוא יום הדין לכולם, לפיכך נקבע חודש אלול לתשובה ובו מרבים באמירת סליחות ותחנונים לפני ה'.
מנהגי חודש אלול
קצת מנהגים של חודש אלול...
רמזי חודש אלול
"אני לדודי ודודי לי" (שיר השירים ו) - ראשי תיבות אלול. שבחודש הזה כנסת ישראל מתחזקת בתשובה ומתקרבת לדודה שהוא הקדוש ברוך הוא. וגם הקב"ה מתקרב אל בני ישראל.
ראש חודש
19/04/15 שורשים

קידוש החודש

נצטונו בתורה: 'החודש הזה לכם ראש חודשים', והיינו, שמצוה על בית דין הגדול לקדש חודשים ולעבר את השנים ולקבוע את מועדי השנה על פי אותם הימים שנקבעו לראש חודש, וזו היא המצוה הראשונה שנתנה לישראל.

חודשי השנה שמצטוו בית דין לקדשם הם חודשי הלבנה.

בחצי הראשון של החודש, הלבנה הולכת וגדלה, ובחצי השני של החודש הלבנה הולכת ומתמעטת, עד שתחשך כולה ותסתתרמעיני הבריות. הזמן שהלבנה נסתרת מעיני הבריות מתמשך כשני ימים.

לקראת סוף החודש הלבנה נסתרת מעיני הבריות, והזמן שבו הלבנה שוב מתחדשת ונראיצ לבריות, הוא תחילת החודש. כשעדים היו מעידים בפני בית דין, שראו את הלבנה בחידושה, ביצ הדין היו מקדשים את החודש.

הלכה למשה מסיני, שבזמן שיש סנהדרין, קובעים ראש חודש על פי עדים שראו את הלבנה בחידושה. אך בזמן שאין סנהדרין, קובעים ראש חודש על פי החשבון.

כלומר, בזמן בית המקדש, שהסנהדרין והחכמים היו 'סמוכים' (נסמכו להוראה על ידי מי שנסמך איש מפי איש עד משה רבנו שנסמך מפי הגבורה) בארץ ישראל, ראש-חודש היה נקבע על פי קבלת עדות החודש והכרזת בית הדין 'מקודש היום'.

אך לאחר שבעוונתינו הרבים נתפזרנו בארבע כנפות הארץ, ובטלה סמיכת הדיינים ואין לנו את בית הדין הגדול שבירושלים, הלל הנשיא נכד נכדו של רבי יהודה הנשיא, שהוא היה הגדול בדורו ונסמך בארץ ישראל עמד יחד עם בית דינו הגדול, וחישבו החודשים והשנים על פי דין תורה, וקידשו את החודשים ועיברו את השנים העתידים לבוא עד שיבוא אליהו הנביא.


נתקבלו 1 תגובות

נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
ראש חודש
ספירת העומר
צום עשרה בטבת
חודש אלול
בין המצרים ותשעה באב
שבועות
פורים
פסח
ט``ו בשבט
חנוכה
כיפור
סוכות
ראש השנה
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר