באנר חדש
לוגו עם כתובת
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום שישי ‏23 ‏אוגוסט ‏2019  כ"ג באב, תשע"ט
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ חגים ומועדים \ פסח \ חמץ ומצה והקשר לגאולה
שאלות קשורות
מה מותר לעשות בחג ובחול המועד?
האם חג פסח הבא עלינו לטובה הוא כמו שבת שאסור בעשיית מלאכה? ומה הדין לגבי "חול המועד"?
אכילת אורז בפסח
האם מותר לאכול בפסח אורז ושאר קטניות? והאם אשכנזי יכול לאכול אצל ספרדי בבית?
אוכל שהיה מתחת למיטה
האם יש אמת במה שיש כאילו שמקפידים לא לאכול מאכלים שהיו מתחת למיטה מפני "רוח רעה"??
לבער את החמץ

למה בפסח מתרחקים כ"כ מחמץ, ומדוע החמירה התורה כ"כ בחמץ "שלא יראה ולא ימצא.."?

מהי ``מצה שמורה``, ``מצת מכונה``, ``מצת יד``

מה ההבדל בין מצה שמורה, למצות מכונה או למצות יד? מה הכי טוב לקחת?

מאמרים דומים
בחודש ניסן- קורבנות הנשיאים
מראש חודש ניסן נוהגים בכל יום לקרוא את הפרשה של הנשיא שהקריב באותו היום, מפרשת קורבנות הנשיאים, ואח"כ אומרים "יהי רצון..."
שמואל הנביא
שמואל הנביא
גדרי חמץ
נהגו הרבה מאחנו בני ישראל, לא לסמוך על מכירת החמץ לנכרי כאשר מדובר בחמץ גמור. מהו "חמץ גמור"? יש בזה כמה מנהגים, יש שאינם מוכרים רק חמץ מדאוריתא ותערובת חמץ מדאוריתא, אבל, חמץ מדרבנן מוכרים. ויש, שגם בחמץ מדרבנן, אינם סומכים על המכירה, ויש שאף בספק מדרבנן אינם מוכרים. אי לכך לתועלת העינין החלטנו לפרסם טבלה שבה פירוט דרגת החמץ שיש בהרבה מוצרים נחוצים, כדי ליידע את הציבור. כמו כן יש החושבים שמוצרים שונים אינם כלל בחשש חמץ, לכן הוספנו גם דירוג של מוצרים שחייבים למוכרם.
חובת התלמידים
חובת התלמידים [ליום היא"צ ולזכרו של בעל הסולם]
צוחק מי שצוחק אחרון - הרהורים לחודש אלול
סגולות שונות יש במידת הליצנות. היא מסייעת לאדם להתמודד עם משברים והוא נעזר בה כדי להסית מעליו את חיצי הסבל. מדוע הרחיקוה חכמינו זכרונם לברכה?. ובמושב ליצים לא ישב.
חמץ ומצה והקשר לגאולה
24/03/15 שורשים

מצה זו שאנו אוכלים על שום מה? על שום שלא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ עד שנגלה עליהם מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא וגאלם שנאמר ''ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים עגת מצות כי לא חמץ כי גרשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה וגם צדה לא עשו להם'' (שמות יב לט). ולכאורה צריך להבין מדוע הבצק מסמל את עיקר ענינו של חג הפסח בשמירה מן החימוץ ומצות מצה, והרי זה בסך הכל ענין טכני שלא הספיק בצקם להחמיץ עד שגאלם הקב"ה. ולמה עושים זכר דוקא לענין זה?

בשעת הקושי והשעבוד, כשבא משה רבינו ע''ה לבשר לבני ישראל על הגאולה כתוב ''ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה'' (שמות ו ט) ועל כן בכדי להראות לבני ישראל מהו ענין קרבת הגאולה, הוציאם הקב''ה בדיוק בשעת אפיה, לאחר לישת הבצק, ולא רגע אחד יותר, (כדי שבצק יחמיץ, צריך בסה''כ 18  דק', מה זה לעומת השנים שהיו במצרים...) ובזה נוכחו לדעת כי ברגע המיועד לגאולה אין הקב''ה מתמהמה אלא גואל.

ולכן עושים זכר דוקא לענין זה בשמירה מן החימוץ ובאפית המצות, בכדי להראות לדורות, שבשעת צרה אין להתייאש, אלא צריך להמתין ולצפות לישועת ה' יתברך.

ובחג הפסח אנו מודים לה' יתברך על שהוציאנו מעבדות לחירות, וימשיך ויוציא אותנו גם מהקשים של עכשיו.

ולכן חמץ - אסור אפילו במשהו, כי אסור שיהיה אפילו ספק כלשהו בענין הגאולה. ואפילו מחשבה דקה מן הדקה פוסלת בה.

וחז''ל אומרים ''גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך, ומי מעכב שאור שבעיסה...'' השאור הוא היצר הרע המפריע לאדם במחשבה, בלחשוב מחשבה של אמונה, שהקושי הוא מה' יתברך לטובתי, והגאולה תצמח מתוך הקושי. ולכן בפסח חג הגאולה והאמונה, צריך להיזהר אפילו ממשהו חמץ.

(מתוך 'אור התורה' הרב מן זצוק''ל)

 


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
ראש חודש
ספירת העומר
צום עשרה בטבת
חודש אלול
בין המצרים ותשעה באב
שבועות
פורים
פסח
ט``ו בשבט
חנוכה
כיפור
סוכות
ראש השנה
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר