באנר חדש
לוגו עם כתובת
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום ראשון ‏20 ‏אוקטובר ‏2019  כ"ב בתשרי, תש"פ
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ פרשת שבוע \ פרשת השבוע - מטות - לב נשבר
מאמרים דומים
צורה של אסטרטגיה
משהו אישי....בימים אלה אני מגבש אסטרטגיה בנושא המעסיק כל הורה – גבולות. כיצד מציבים בפני ילדינו גבולות באופן אפקטיבי ויעיל? ב'אפקטיבי ויעיל' כוונתי לתוצאות חיוביות שישתרשו במבנה נפשו של הילד. (פרשת שופטים)
2 טיפים להשגת מטרות בשיחה - פרשת ויגש
כולנו רוצים לדעת איך להצליח לנהל שיחה בצורה אפקטיבית, ומה פתאום אני כותב על זה? לא הפכתי למומחה באפקטיביות, פשוט אפשר ללמוד מפרשת השבוע, פרשת "ויגש" על נושא זה.
פרשת השבוע - מטות - לב נשבר
24/07/11 הרב רז הרטמן

יש אור מיוחד שנכנסנו אליו השבוע.  אור שלושת השבועות.  האור הזה אינו אור רגיל – הוא אור גנוז לעתיד לבוא, בזמן שהשבועות האלה יהפכו לימי חגים ושמחה כפי שמובטח לנו.  ובינתיים את האור רואים דרך הטשטוש שנכנס לעיניים מהבכי.  מאחורי פרוכת הדמעות אפשר לפעמים לראות לתוך קודש קודשים, כמו שראו אז, ולזהות את הכרובים מעורים זה בזה, מתחבקים, מבטאים את האהבה הגדולה בינינו, בינינו לבין ה'. 

כל זה – למי שבוכה.  הפרדוקס הקיומי של הזמן הזה, שבעומקו הולך בכל השנה, הוא שמי שלא שבור ולא בוכה – איננו רואה את השמחה.  ולרובנו הלב אטום לפחות חלקית.  לא רק לבית המקדש, ולא רק על מלכות ישראל, שמה שנראה ממנו עכשיו הוא רק צל קלוש מהפוטנציאל החבוי בתוכו.  אפילו במידה יותר פשוטה, יותר "קרובה לארץ", עצם היכולת להרגיש, לבכות, להתגעגע הוא עמום כשנושאים עין מעבר לד' אמות של הרגשות האישיים.  יכולת הרגישות למשאלות רוחניות, במיוחד אלה שנוגעים לנשמות אחרות משל עצמינו, היא לעתים רבות חלשה עד אפסית.  בשכל, באינטלקט, אפשר להגיד מלים ולהצהיר הצהרות.  אבל הדברים עליהם אנו בוכים בחדרי חדרים, כשרק הקב"ה ואנחנו נמצאים – כאן מבחן הלב.  ואת זה אי אפשר להכריח.  לכוח - הגוף, ולפעמים השכל, נענים.    את הלב אפשר רק לפתוח, לשכנע, אולי אפילו ללמד. 

אחד מן הפתחים האלה נקרא תיקון חצות – על שם חצות הלילה, ועל שם שבירת הלב.  לקום באמצע הלילה, אפילו לכמה דקות, בזמן קצת יותר שקט, כשאפשר להקשיב ללב יותר וגם להשמיע רצונות – לנקודה זו יש ערך רב בחיפוש השער לפתיחה.  אפילו היו חסידים שכשהיה קשה  להם לקום, רק התעוררו לכמה דקות במיטתם כדי להתפלל כמה מלים על בית המקדש, על ירושלים, ועל לבותינו -  הלוואי שייפרצו חומות האבן שלהם שייכנס האור.

ויש נקודה אחרת, יותר יסודית.  הפסוק אומר "הזורעים בדמעה ברנה יקצורו".  לזה יש ודאי אלף פירושים, אך בכולם חייבת להימצא הבנה אחת ברורה – הקשר בין הדמעה לרנה, בין השבר לשמחה.  יש אנשים שנפתחים קודם מן השבר והבכי, ורק אחר-כך מתוך פתיחת הלב מגלים את השמחה.  אחרים מגיעים לגעגוע דווקא מתוך מילוי הלב, מתוך שמחה רבה.  אבל נקודות אלה אינן הפוכות, אלא ביטויים שונים של אותו מרכז של אהבה.  ובדור שלנו שבו הניתוק בין שתי הקצוות הוא חזק, עד שמי ששמח אסור שיבכה, ומי שעצוב אסור לו לחייך, צריכים לחזק את שניהם ביחד. 

ובתוך זמן ה"אבלות" הזה באים שלושה ימים שבהם השמחה והאור הם המרכז – שלושת השבתות.  באמת במובן מסויים האור בשבתות האלה הוא יותר חזק – והמשמעות של "התנערי מעפר קומי" ו-"רב לך שבת בעמק הבכא" מקבלת מימד נוסף המתגלה מתוך המציאות.  קבלת שבת מדברת בשורש על שלושת השבתות האלה, כאשר בימות החול "אסור" לבטא שמחה.  הם מזכירים לנו כי הדמעות מסתירות את השמחה, ומתחת כל מסך הקינות יש תיקון, ושיש שירה שהולכת עמוק מן הכובד.  וצריך לעבוד קשה, להתפלל ולחפש את נקודת השמחה והעונג בשבתות האלה, לפחות באותה מידה שמחפשים את פתיחת הלב להתגעגע לעולם חדש/עתיק שיתגלה עלינו.  ובאותה מידה שאת האור בזמן הזה אי אפשר לקבל בלי שבירת הלב, כך גם אי אפשר לקבלו בלי שמחת השבת.  באמת השבת היא אפילו יותר עיקרית – כיון שצריך להמשיך את השבת לתוך השבוע, והיא מבטאת בצורה יותר בהירה את משאלותינו.

רבונו של עולם, פתח לנו בזמן הזה את היכולת – לקבל ולא לקבל.  לקבל את האור ולא לקבל פחות מזה.  עזור לנו להתעקש ולהיבטל, להתפלל ולרון ולהתחבר עד שנשמע מרחוק את עקבותיך פועמות, הולכות ושרות:  "מה נאוו על ההרים רגלי מבשר משמיע טוב מבשר ישועה, אומר לציון מלך אלהיך".

 

שבת שלום

 רז            


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר