באנר חדש
לוגו עם כתובת
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום ראשון ‏18 ‏אוגוסט ‏2019  י"ח באב, תשע"ט
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ חגים ומועדים \ פרשת זכור
פרשת זכור
25/02/15 שורשים

שבת שקודם הפורים, נקראת "שבת זכור".

מצוות עשה על כל ישראל ל''זכור את אשר עשה לך עמלק'', לזכור זאת ולספר את רשעותו של עמלק, מה עשה לנו אותו רשע בדרך בצאתנו ממצרים: ''זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים... תמחה את זכר עמלק מתחת השמים, לא תשכח''.

וכדי לקיים מצוות עשה זו של זכירת רשעותו של עמלק בפינו והזכירה בליבנו, תקנו חכמים שיהיו קוראים את הפרשה בציבור, מתוך ספר התורה, פעם אחת בכל שנה, בשבת שקודם הפורים, כדי לסמוך מחיית עמלק למחיית המן שהיה מזרעו.

ואפילו שהפרשה נקראת פעם בשנה לפי סדר פרשות השבוע, חייבים לקרוא אותה גם בשבת זו. כשקוראים לפי הסדר מתכונים לקיים את מה שתיקן משה רבינו עליו השלום שנקרא בתורה בכל שבת. ושקוראים אותה בשעתה, לפני הפורים מתכוונים לקיים מצוות עשה.

כיוון שהקריאה בפרשת זכור לפני פורים, היא משום מצוות עשה מדאוריתא, לפיכך היא חמורה, והשומעים צריכים לכוון לצאת ידי מצוות זכירה בשמיעה מהקורא, כאילו הם קוראים בפיהם.

והנשים שבאות לבית הכנסת לשמוע קריאת זכור, זה מנהג ולא דין. כי מצוות 'זכור' נאמרה לגברים בלבד. ואולם יש מן הפוסקים הסוברים שגם הנשים חייבות לשמוע קריאה זו מצד הדין.

חולה שאינו יכול לצאת מהבית, וכן הכלוא בבית סוהר, כל השנה כולה אסור לטלטל ספר תורה מבית הכנסת למקומו כדי שישמע קריאת התורה, ובשבת זכור, כיוון שהקריאה היא מצווה מן התורה, מותר לטלטל עבורו ספר תורה כדי שיקים את המצוה, ויש שאומרים שדין זה קיים גם בפרשת פרה.

 


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
ראש חודש
ספירת העומר
צום עשרה בטבת
חודש אלול
בין המצרים ותשעה באב
שבועות
פורים
פסח
ט``ו בשבט
חנוכה
כיפור
סוכות
ראש השנה
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר