שנה טובה
חשיבה הכרתית  יעקב אנושי
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום רביעי ‏19 ‏ספטמבר ‏2018  י"א באלול, תשע"ח
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ פרשת שבוע \ פרשת פנחס
מאמרים דומים
צורה של אסטרטגיה
משהו אישי....בימים אלה אני מגבש אסטרטגיה בנושא המעסיק כל הורה – גבולות. כיצד מציבים בפני ילדינו גבולות באופן אפקטיבי ויעיל? ב'אפקטיבי ויעיל' כוונתי לתוצאות חיוביות שישתרשו במבנה נפשו של הילד. (פרשת שופטים)
2 טיפים להשגת מטרות בשיחה - פרשת ויגש
כולנו רוצים לדעת איך להצליח לנהל שיחה בצורה אפקטיבית, ומה פתאום אני כותב על זה? לא הפכתי למומחה באפקטיביות, פשוט אפשר ללמוד מפרשת השבוע, פרשת "ויגש" על נושא זה.
פרשת פנחס
17/07/11 הרב רז הרטמן

ב"ה

קול המבשר

 

המדרש אומר:  "פנחס זה אליהו".  ההפטרה בהתאם מספרת אחד מסיפוריו היסודיים של אליהו – מפגשו עם ה' בהר חורב.  אליהו הנביא.  האיש בעל יכולת ההתעלות, בחייו ואחרי.  בחייו הוא מהווה דוגמא ליכולת לשבור חוקים לשם שמיים.  הגמרא בברכות אומרת "אמר רבא 'בכל דרכיך דעהו' – אפילו לדבר עבירה."  ורש"י מסביר:  כמו אליהו בכרמל, שהעלה קרבן מחוץ למקדש למרות האיסור החמור – אך זה היה לשם "דעת ה'".  במותו, הוא לא מת אלא עולה בסערה השמיימה ומשם יורד אלינו בכל מיני צורות ותחפושות במשך כל הדורות – הקול המושיע, המזכיר שהקב"ה נמצא איתנו ברגעים שכבר נראה אבוד.  קול המבשר. 

באמת הבשורה עוברת בכל הפרשה.  אפילו חציה השני, העוסק בקרבנות, נוגע ביכולת האדם, להקריב ("קרבנות") ובכך להעלות ולהתעלות ("עולת תמיד").  ודבר זה קורה לנו לא רק בימים מיוחדים, לא רק במועדים, אלא בכל יום פעמיים.  רבי נחמן אמר פעם שהקרבן מראה איך הבהמה פה למטה יכולה להפוך עולמות למעלה, להיות "ריח ניחוח".  פרשת פנחס, הידועה בכל קהילות ישראל כפרשת הקרבנות, מלמדת איך בכל יום, בכל רגע, יש פוטנציאל לאדם להתהפך.  עצם ההקרבה מעידה על יכולת לתת מעבר לעצמך.  ופנחס מקבל על מעשהו שתי ברכות עצומות – "ברית שלום" ( שעוד מחכה להשתלם ולהתתקן ועד אז ה-ו' – אות השלום והחיבור – נשארת קטועה כפי שהיא כתובה בתורה) וברית הכהונה.  לפי הגמרא פנחס הצליח לעשות מהפכה פנימית שלא עשה אדם מאז – הוא נהיה כהן.  לפי המסורת שלנו – כהן צריך להולד מכהן שנולד מכהן שנולד מכהן, חזרה עד לאהרן וארבעת בניו.  פנחס נשאר בחוץ, שהיה חי לפני ולא נכלל בבניו של אהרן כשקיבלו את הכהונה.  עד פרשתינו.

כדי להבין קצת צריך להעמיק במעשה פנחס.  אם באמת פנחס היה קנאי, איש גבורה מטבעו, הברכות שקיבל לא מובנות.  ברית שלום נותנים לאיש שוחר שלום.  וכהונה, שבכל הספרים הפנימיים מלמדים על חסד, על כפרה ותיקון העוונות, אינו תפקיד שמתאים לאיש דין, הלוקח רומח ודוקר את החייב (וזה למרות שהגמרא מלמדת שזמרי היה רשאי להרוג את פנחס אילו היה עומד להגנתו, וגם שההלכה של "קנאים פוגעין בו" אינה דרך שמלמדים אותה).  מהברכות והמקום שפנחס לוקח אחרי המעשה, ברור שהוא בשורשו איש שלום ואהבה.  או שהתהפך להיות כזה.  בין כך ובין כך, התורה מעידה על יכולתו לשנות לגמרי את טבעו.  להקריב למען, ותוך כדי לגלות את עצמך באמת.

 כך גם בהלכה החדשה שלמדנו בזכות בנות צלפחד.  התורה מדגישה בשתי דרכים שונות שחלוקת הארץ היא קבועה וברורה.  הנחלה מתקבלת על פי חשבון ברור של השבטים - "לרב תרבה נחלתו, ולמעט תמעיט...".  והגורל בא ומקבע את החלוקה, כי לפי המדרש הגורל עמד וצווח:  "חלק פלוני לשבט פלוני".  והנחלות עוברות בירושה מאב לבן, ונשארות בשבט.  אלא שכאשר בנות צלפחד מגלות את הירושה שעוברת לבת כשאין בנים, התורה אומרת "והעברתם את נחלתו לבתו."  רש"י מסביר את המלה "והעברתם" כתאור של השוני בירושה העוברת לבת:  יש לה היכולת להעביר את הנחלה משבט לשבט.  כאשר היא תתחתן ותלד הנחלה עוברת אתה לשבט לה שייך בעלה.  זאת אומרת שלאשה היורשת יש כוח להוציא את הנחלה מקביעותה ולהפוך אותה למקום של שבט אחר, של מהות אחרת.  הסדר העוצמתי של מערכת התורה כוללת גם את היכולת לשנות, להפוך דבר למהות חדשה.  כך גילו בנות צלפחד, שבכל המסורות מתקבלות כגיבורות צדקניות וחכמות.  אפילו הקב"ה מעיד "כן בנות צלפחד דוברות – כך פרשה זו כתובה בתורה לפני".

כי בעם ישראל - שחייב לכלול את כל סוגי הנשמות, את כל הביטויים הרוחניים - יש מרחב המכיל את המסירות לשמירה ולסדר, וגם את מסירות הנפש המהפכת.  זהו סודה של ארץ ישראל, אליה אנו מתקרבים השבת.   כיצד במקום עליו התורה מעידה שהוא פועל לפי הכללים והסדר - "והיה אם שמע תשמעו", יש גם יכולת להתעלות, לשנות ולהשתנות – סוד זה תלוי ביכולת להקריב ולעמוד במסירות. 

וכך אליהו, הוא פנחס, מבשר לנו על זמן חדש, על מציאות שבה הרחוקים יתקרבו, הדברים שלא הבננו יהיו לפתע ברורים, "והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם".  כך בזמן הזה, התקופה שבה אנו בכל שנה מחכים להתהפכותו בצורה גלויה – אנו קרואים להתפלל ולבקש לשמוע את קול ה' – קול דממה דקה הלוחשת: "כה אמר ה' צב-אות צום הרביעי [יז' בתמוז] וצום החמישי [תשעה באב] וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמעדים טובים והאמת והשלום אהבו."

 

שבת שלום ובשורות טובות

רז                


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר