באנר חדש
לוגו עם כתובת
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום שישי ‏23 ‏אוגוסט ‏2019  כ"ג באב, תשע"ט
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ פרשת שבוע \ פרשת בלק - מראש צֻרים אראנו
מאמרים דומים
צורה של אסטרטגיה
משהו אישי....בימים אלה אני מגבש אסטרטגיה בנושא המעסיק כל הורה – גבולות. כיצד מציבים בפני ילדינו גבולות באופן אפקטיבי ויעיל? ב'אפקטיבי ויעיל' כוונתי לתוצאות חיוביות שישתרשו במבנה נפשו של הילד. (פרשת שופטים)
2 טיפים להשגת מטרות בשיחה - פרשת ויגש
כולנו רוצים לדעת איך להצליח לנהל שיחה בצורה אפקטיבית, ומה פתאום אני כותב על זה? לא הפכתי למומחה באפקטיביות, פשוט אפשר ללמוד מפרשת השבוע, פרשת "ויגש" על נושא זה.
פרשת בלק - מראש צֻרים אראנו
14/07/11 הרב רז הרטמן

 

לפעמים טוב לצאת החוצה ולהסתכל על חיינו מבחוץ, לראות איך אנו נראים.  בפרשות הקודמות אנו מסתכלים בברור ובזכוכית מגדלת על כל מאבקינו ונפילותינו.  אך לרגע אנו מקבלים את ההסתכלות החיצונית – מקצה המחנה, משדה צופים, מראש הפסגה.  עומד מולנו ראש המכשפים ואיתו האיש שיודע לכוון לרגע הקטן בכל יום בו הקב"ה כועס.  ושניהם מרגישים שהם מסוגלים למצוא פרצה לקלל, להפיל, לתקוף את נקודתינו החלשה.  בלעם הוא "יודע דעת עליון", ובלק עלה לראש הפסגה שם הוא "ראה" את מפלתו של משה רבינו, לפי המדרש. 

אך כמו שרש"י אומר, המכשפים רואים ואינם יודעים מה שהם רואים.  רוח הקודש אינה משקרת, אך היא מצטיירת בעיניים לפי טהרתם, לפי הכלי שבה היא מתקבלת.  יש אנשים שהם מוכשרים, שסיגלו לעצמם כוח רוחני מסויים, וקנו לעצמם מדה מסויימת של "דעת".  אך באמת הם אינם רואים כי עיניהם סתומות, כמו בלעם " שתום העין".  או יותר נכון, רואים ולא מבינים.  אין להם יכולת, עם עיניהם המעוותות, לראות תמונה מלאה וממהרים למסקנה רק לגלות שהם לא הבינו כלל.  בלעם, שנתן עצה כבר במצרים לשעבד את עם ישראל, אינו מתייאש מלהקטין את ערכם כאילו הוא רואה אותם מלמעלה, מגבוה.  גבה-רוח, קוראת לו המשנה.  מולו במשנה מוצב אברהם אבינו שעליו גם נאמר "וירא... מרחוק" אך הוא שפל רוח וחי לא בשביל עצמו, ולכן ראייתו יותר נכונה וקולעת.  השורה האחרונה בהפטרה אומרת "הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך...והצנע לכת עם אלקיך".

בלעם מגלה שהוא עצמו אינו יכול אלא לברכנו.  "מי מנה עפר יעקב" – מי יכול להעריך את "עפרותו" – ענוותנותו של  הקטן מכל העמים.  בלעם עצמו אומר – "תהי אחריתי כמוהו".  בראייה מגבוה ומרחוק עם ישראל מתגלה דווקא כעם מבורך.  ה' לא רוצה לקלל אותנו ועם כל נפילתינו ושפלותינו, נראה רק אורנו.  זה אינו בגלל המרחק אלא דווקא ממקום הראייה האלוקית , השורש הפנימי של ישראל שמתגלה בהדרו: "מה טבו אהליך יעקב משכנותיך ישראל."

המשפט הזה, אחד המפורסמים בתורה, נוגע בעוד נקודה שהיא בשורשינו – הצניעות ותיקון הברית.  חז"ל לומדים שמה ש"טבו" האוהלים זה עמידת הפתחים –אחד לא מול השני.  השמירה על פרטיות וצניעות היא התפארת שלנו.  לעומת בלעם שככל הנראה שכב עם אתונו, ומייעץ לבלק לשלוח את בנות מואב לפתות את ישראל (בהצלחה צריך להגיד), עומדות אהלי ישראל שפתחיהם הצנועות שומרות עליהם.  "הצנע לכת עם אלקיך" מתפרש גם לעניין זה.  "אין הברכה שורה אלא במה שסמוי מן העין".  ובפרשה זו של ברכות עצומות, אורה של אומה ש"כבודה פנימה" מאיר לעולם במלא כוחו.

בדור שלנו, שבו גם שמירת הברית, שמירת הצניעות, וגם קלקולו מֵצֵרים עלינו, יש קריאה מהפרשה להסתכל שוב על העניין – להביאו אל ברכתו.  בדורנו, השמירה נהפכה בהרבה מעגלים לקטנות וצמצום – סתימת פיות וסתימת עיניים שכוחה להביא קדושה היא מפוקפקת במקרה הטוב.  לעומת זאת, במידה רבה הפתיחות בעניין נהפכת לפריצות, הנאה במקום אהבה, האהלים פתוחים אחד מול השני והברכה נעלמת.  בעולם כזה תשובתו של פינחס שעומד כקנאי הוא כמעט בלתי נמנע, אך רק אדם במדרגתו יכול להביא ברכה ושלום בדרך זו ולכן "אין מורין כן".  ובכל זאת, עלינו לחפש דרך לשמור נקודה זו בצורה רחבה ולהצניע לכת עם ה' בעוד אנו משתדלים להגדיל את ראייתנו ולהרחיב את הברכה השורה עלינו. 

אני תפילה שבזכות האור והברכות של פרשתינו נזכה שה' יאיר עינינו – עיניים טהורות שיכולים לראות רחוק בלי גאווה – אל הדרך הנכונה, הישרה, הפתוחה, ומלאת הענווה ולגעת בנקודת "לא הביט אוון ביעקב ולא ראה עמל בישראל".

 

שבת שלום

רז                


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר