חשיבה הכרתית  יעקב אנושי
חשיבה הכרתית  יעקב אנושי
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום חמישי ‏15 ‏נובמבר ‏2018  ט' בחשון, תשע"ט
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ פרשת שבוע \ פרשת שלח - החוט המשולש
מאמרים דומים
צורה של אסטרטגיה
משהו אישי....בימים אלה אני מגבש אסטרטגיה בנושא המעסיק כל הורה – גבולות. כיצד מציבים בפני ילדינו גבולות באופן אפקטיבי ויעיל? ב'אפקטיבי ויעיל' כוונתי לתוצאות חיוביות שישתרשו במבנה נפשו של הילד. (פרשת שופטים)
2 טיפים להשגת מטרות בשיחה - פרשת ויגש
כולנו רוצים לדעת איך להצליח לנהל שיחה בצורה אפקטיבית, ומה פתאום אני כותב על זה? לא הפכתי למומחה באפקטיביות, פשוט אפשר ללמוד מפרשת השבוע, פרשת "ויגש" על נושא זה.
פרשת שלח - החוט המשולש
14/07/11 הרב רז הרטמן

שזורים בתוך פרשתינו שלשה חוטים, כל אחד חזק בפני עצמו, אך החבל שנוצר מחיבורם היא בשורש נשמתינו הכללית והיחידית.  כל חוט צריך העמקה בפני עצמו ואפשר לדבר שנים אודותיו.  ובכל זאת טובים השנים מן האחד והחוט המשולש לא במהרה ינתק. 

הראשון נקרא בלשון החסידי ירידה לצורך עלייה.  פרשת שלח היא המוקד של חטאינו הלאומי הגדול ביותר.  חטא העגל, שלפי חז"ל נמצא בתוך כל חטא שישראל תיגע בו לכל הדורות, נמחל בצורה שנראתה שלמה.  אך על חטא המרגלים נאמר, "אתם בכיתם בכייה של חנם, אני נותן לכם בכייה לדורות."  והבכי עוד נמצא אתנו אחרי אלפי שנים.  באמת השניים קשורים.  לשניהם קדמה הכנה של ארבעים יום שיכלו להסתיים אחרת.    והתיקון והסליחה מתבטאת בשניהם בי"ג מדות הרחמים, אותו למד משה רבינו מהקב"ה עצמו – איך להאריך אף לרשעים, ולא רק לצדיקים.  ועם כל הסליחה יש הרגשת יאוש שמלווה את שניהם, איזו תמימות שנשברה.  הקשר שלנו לארץ ישראל נפגם בצורה עמוקה בחטא המרגלים והכניסה לארץ היא שונה מהשלמות שיכלה להיות. 

אך תחת כל הקושי והכבדות יש גילוי גדול בפרשה – בפעם הראשונה עם ישראל מבטא את כיסופיו לארץ.  מיד אחרי העונש הגדול, העם מתעורר "הננו ועלינו אל המקום אשר אמר ה'", ומיד אחרי זה, התבשרנו שניכנס לארץ במצות חלה.  הנפילה הגדולה הולידה קשר חזק של געגועים והתקשרות שבעמקי עמקים הכינה אדמה פוריה לכניסתינו לארץ.  וכפי שנאמר על חטא העגל, "לא היו ישראל ראויים לאותו החטא אלא ללמד תשובה בציבור."  באיזה מקום נסתר מעיני רוחינו, הנפילות הגדולות הם פתחים בהם אנו יכולים להצליח במקום שנפלנו.  "אין אדם עומד על דברי תורה עד שנכשל בהם".  ובפרשה אנו מתבשרים על תיקון החטאים, הקרבנות והתשובה שמביאים סליחה והופכים שגגות לזכויות.  הרבה מסליחות יום כפור וימי התשובה מיוסדים על פרשת המרגלים.  באופן מוסתר, ואפילו אולי כואב, זוהי ירידה לצורך עלייה.  אפילו במושגים של ימינו, ירידה לחוץ לארץ לשם עלייה שלמה אמיתית ומקושרת לארץ אליה אפשר רק לעלות.

לגעת בנקודה זו צריך לפנות לחוט השני ולמשוך אותו – חוט האמונה וההתקשרות.  ביסוד המחלוקת בין יהושע וכלב ושאר העם נמצאת נקודת האמונה.  נפילת המרגלים היא חוסר אמונתם בהקב"ה ("אפס כי עז העם") ובעצמם ("ונהי בעינינו כחגבים").  ראיית העיניים, עליה מזהירה התורה "לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" מורידה מהאדם את אמונתו הבסיסית שמתנשאת מעבר לעיניים.   לעומתם עומדים כלב ויהושע ודיבורם הפשוט:  "אם חפץ בנו ה' והביא אותנו אל הארץ הזאת ונתנה לנו."  על בגדינו אנו קושרים את חוט האמונה, חוט התכלת שמזכיר את הים שמזכיר את השמיים שמזכיר את כסא הכבוד שמזכיר את בורא העולם שנמצא מעל לכל החוקים והההגבלות, בקצה הבגדים ומעבר להם.  והיא אינה אמונה חד-צדדית.  בטענתו להגנת העם, משה רבינו מתריע בפני נפילת האמונה בה' אם ברגע זה תופר אמונתו בעם ישראל.  אמונתו ( של משה ושל ה') בנו היא המגבירה את אמונת ה' בעולם, כמים הפנים אל הפנים. 

ומתחת לפני השטח נמצא עוד חוט – חוט הי'.  הי' התחילה אצל שרה אמנו, בעודנה שרי.  אז חבויה בתוך האשה הצנועה שעוד לא היתה אמנו, שכנה נקודת קדושה.  בהגיע זמן הפיכתה לשרה, וגילויה בעולמנו, עולם הה', נגנז אות זה משמה ונשמר עד לנתינתו להושע בן נון, לתת לו עמידה כנגד עשרת (י) המרגלים, להפוך עצה רעה לתכלית טוב.  זהו כוחו של הי' , של קדושת העשרה שבכוחה מניין של אנשים (אותו לומדים מעשרת המרגלים!), אפילו רחוקים מקדושה, יכולים למשוך את השכינה אליהם.  והי' הגדולה בתפילת הסליחה של משה ("יגדל נא כח ה'") שהיא גם האות הראשונה בשם הקדוש, היא המהפכת את החטא לתשובה.  כי י' היא נקודה, אות קטנה שמבטאת את הכוח להפוך חול לקודש, רע לטוב, כעס לרחמים.  ואת הנקודה הזאת, תחילתה של ישועה, אנו נוגעים בהתקשרותנו לארץ ישראל.

כי באמת ארץ ישראל היא החבל הנבנה משלושת החוטים, המקום בו החול מתהפך לקודש, שאפילו ארבע אמות של הליכה, ללא תנאי של כוונה, היא מצווה.  היא ארץ האמונה, ואליה וממנה - כל ירידה היא לצורך העלייה.  ליבה היא ירושלים המחברת הפכים ובתוכה המקדש, מקום התשובה והחיבור. פה יכולה הנקודה הקדושה הפנימית, הי' הכמעט-בלתי-נראית, להכניס גם חול וחילונים לתוך הקדושה, למצוא נקודת אור ברשעים הכי רחוקים, ולהגדיל את האמונה מעבר לגבולות השכל והיאוש.  ובהזכר בעובדה שהמרגלים עצמם היו צדיקים גדולים, נתפלל כמו שר' נחמן אמר שצריך:  שגם הצדיקים הגדולים יתגעגעו לארץ ישראל, ואיתם אנחנו.

שבת שלום

רז             


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר