חשיבה הכרתית  יעקב אנושי
פותחים שולחן
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום רביעי ‏18 ‏יולי ‏2018  ז' בתמוז, תשע"ח
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ פרשת שבוע \ הנקודה שבין השקר לאמת - פרשת שלח
מאמרים דומים
צורה של אסטרטגיה
משהו אישי....בימים אלה אני מגבש אסטרטגיה בנושא המעסיק כל הורה – גבולות. כיצד מציבים בפני ילדינו גבולות באופן אפקטיבי ויעיל? ב'אפקטיבי ויעיל' כוונתי לתוצאות חיוביות שישתרשו במבנה נפשו של הילד. (פרשת שופטים)
2 טיפים להשגת מטרות בשיחה - פרשת ויגש
כולנו רוצים לדעת איך להצליח לנהל שיחה בצורה אפקטיבית, ומה פתאום אני כותב על זה? לא הפכתי למומחה באפקטיביות, פשוט אפשר ללמוד מפרשת השבוע, פרשת "ויגש" על נושא זה.
הנקודה שבין השקר לאמת - פרשת שלח
30/05/13 אברהם (אבי) כהן

בס"ד

פרשת השבוע "שלח" משקפת  תנועה מרכזית מאוד בנפשו של כל יהודי באשר הוא- המעבר בין העולמות, העולם הרוחני אל מול העולם הגשמי.

המעבר הזה מוליד לא פעם קונפליקט ברצון בין מה שנחוץ (האמת) לבין מה שרצוי (השקר), כאשר לעיתים קרובות השקר מרגיש לנו מתוק והאמת מרה מתמיד. נקודת שפיטת המציאות תלויה במשקפיים שעונד המתבונן, האם דרך עדשות רוחניות או עדשות גשמיות הוא בוחן את המציאות?

המציאות יכולה לקבל פרשנות שונה לגמרי כתוצאה מהסתכלות בעדשות שונות, מהתבוננות מדרגות שונות. כך נולד השוני בגישה שבין כוונת משה לתור את הארץ לבין כוונת המרגלים שהיו ראשי נשיאים בישראל.

כשמשה שלח את המרגלים לתור את הארץ התייחסותו הייתה למצבה הרוחני כי ידוע לו שבמקום שיש קדושה יתרה כארץ ישראל יש במקביל כוחות טומאה גדולים לא פחות מצד הקליפה – ולכן מבקש הוא לדעת איזה כוחות עשויים לשבש את הרצון לקדושה: "וראיתם את הארץ מה היא",  ארץ = רצון, משה מבקש לדעת אילו רצונות עשויים להתעורר אצל האדם בשעה שהוא מבקש להגיע לקדושה ולטהרה שהיא בבחינת א"י. כלומר האם הוא יצטרך להתמודד מול רצונות שקריים וסופיים כאלה שיקרקעו אותו למציאות הגשמית של תאוות ממון וכבוד? משה שואל גם על העם היושב בארץ – "החזק הוא הרפה" ? האם העם שהוא בבחינת הנפשות הפעולות כנגד הרצון (הארץ) האם חזקות הן מספיק בכדי להכניעו או רפות וחלשות ממנו?

בניגוד למשה, גישת המרגלים לתור הארץ הייתה שונה לחלוטין. הם בחנו את הארץ מבחינה גשמית, מבחינה מעשית ולכן נוצר פער בין תפיסתם את המציאות לבין תפיסתם של כלב בן יפונה ויהושע בן נון אשר נתנו פרשנות שונה לחלוטין למה שהם ראו בארץ.

ניתוח המציאות דרך העולם הגשמי בלבד- לעולם מובילה למסקנות חסרות ומוטעות ובעצם לתפיסה שקרית וסופית של המציאות הפרושה לפנינו. הנשמה היא נצחית, אין-סופית ולכן לגביה אין אובדן, כך שכל המציאויות שהיא חווה בעולם הזה הולכות ומשתחלפות לפניה כסרט נע המותירות בה רושם חוויתי ותו לא, לכן כל ניסיון לתור אחר האמת דרך הגוף וחמשת החושים בלבד נידון לכישלון מראש ולתוצאה אחת ברורה- שקר במסווה של תחושת אמת, המר הופך למתוק...

הנקודה האמצעית שבין האמת לשקר:

הנשמה אינה מצליחה לחוות את כל האמת המוסתר ממנה ע"י הגוף השקרי. האדם נאלץ לטעום את טעם השקר גם כאשר רצונו לתור אחר האמת בשל עצם היותו נתון בתוך גוף סופי. בכל זאת על האדם למצוא את הנקודה האמצעית שבין השקר לאמת ולהתחיל ממנה בכדי להגיע אל האמת המיוחלת כשם שישנה בחינה אמצעית בין כל מדרגה למדרגה, לדוגמא בין הדומם לצומח ישנם אלמוגים....ובין החי למדבר נמצא הקוף (משל מדברי ר' שלום ברוך אשלג), נמצא כי הנקודה האמצעית שבין האמת לשקר היא ההכרה הפנימית שכרגע אני הולך בדרך השקר, לא בשלמה עם המצב אלא רק קבלה שלו כמצב זמני שב"ה ישתנה ויתהפך לגמרי. זה המגשר בין שקר לאמת. דהיינו, אם האדם לא מגיע להכרה אמיתית שהוא הולך בדרך של שקר, לעולם לא יוכל להגיע לאמת. כי זהו האמצעי האמיתי, שבין שקר לאמת, היות שאנו נמצאים במקום של שקר ורוצים להגיע לאמת.

 

לתור את הארץ -  היכן צריכה להתחיל הבדיקה של האדם?

"ויאמר אליהם עלו זה בנגב" 

תחילת הבדיקה צריכה להיות במקום צחיח, במקום שומם מרגשות, ללא חיות פנימית. מקום צחיח זה של האדם הוא בשכל הקר. חוסר החמימות, המתבטא בחוסר הנאה, מקשה על האדם. שאיפת האדם לאושר ולמנוחה גורמת לאדם לברוח מהקרירות שקיימת במצב של שכל ללא רגש. אך כאשר האדם רוצה לבדוק מהי האמת, עליו להתחיל את החיפוש בשכל.          

השכל הוא השופט בין האמת לשקר. היות וכל מגע עם הרגש הופך את השופט למשוחד, והיות שאנו מבקשים משפט אמת, על כן אנו מבקשים שופט לא משוחד.

לתור את הארץ בפנימיות משמע- לתור את הרצון הפנימי שלי ולראות כמה אני מחובר לאמת. התורה מלמדת אותנו, שלא דרך הרגש ניתן להתחיל את פעולת הבירור, אלא דווקא בנגב, במקום נטול רגש, במקום הוויתור על הפרטיות...

כיצד ממשיכים?  "ועליתם את ההר"

הר מלשון הרהור. על האדם לחשוב ולהרהר מהו הטוב שאליו רוצה להגיע שאם ישיגהו לא יהיה זה כדבר חולף אלא דבר נצחי ,ולכן צריך להתעלות מעל עצמו, מעל רצונותיו האנוכיים/ הגופניים לעולם גבוה יותר- עולם רוחני-מחשבתי. על האדם לעלות משפיטתו הטבעית, המבקשת קבלה עצמית, למקום של שפיטה, המבקשת השפעה. הוא שכתוב "ועליתם את ההר".

איך כובשים את הארץ - הרצון

הארץ היא ארץ כנען. שמה מעיד על אופן כבישתה. כנען מלשון כניעה, כלומר את הארץ/הרצון יש לכבוש בהכנעה ובענווה. בפני מי אנחנו נכנעים? בפני האמת! על האדם להתגבר על תאוותיו ורצונותיו השקריים ולהיות עניו וכנוע בפני האמת, בפני הקב"ה.  

 

מדוע הנשיאים לא הצליחו לכבוש את הארץ? 

משום שהם היו צדיקים גדולים- אבל ראשי העם המה, שיש להם התנשאות ופגומים הם במידת ההכנעה והשפלות, שהרי ידוע שרק בדרך של הכנעה ושפלות ניתן להגיע לכבישת הרצון  לקבל לעצמו.

יהי רצון שבע"ה נזכה כולנו לתור אחר הרצונות האמיתיים שלנו ולהיות שלמים בדרכנו הרוחנית, שנזכה לבירור אמיתי של האמת והשקר בחיינו והכל מתוך שמחה ויישוב הדעת

 


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר