חשיבה הכרתית - שיטת ימימה
כתובת
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום שלישי ‏20 ‏נובמבר ‏2018  י"ד בחשון, תשע"ט
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ פרשת שבוע \ יעקב - איש ישר או `תחמן`‎ ?
מאמרים דומים
צורה של אסטרטגיה
משהו אישי....בימים אלה אני מגבש אסטרטגיה בנושא המעסיק כל הורה – גבולות. כיצד מציבים בפני ילדינו גבולות באופן אפקטיבי ויעיל? ב'אפקטיבי ויעיל' כוונתי לתוצאות חיוביות שישתרשו במבנה נפשו של הילד. (פרשת שופטים)
2 טיפים להשגת מטרות בשיחה - פרשת ויגש
כולנו רוצים לדעת איך להצליח לנהל שיחה בצורה אפקטיבית, ומה פתאום אני כותב על זה? לא הפכתי למומחה באפקטיביות, פשוט אפשר ללמוד מפרשת השבוע, פרשת "ויגש" על נושא זה.
יעקב - איש ישר או 'תחמן'‎ ?
09/12/12 יואל ברדוגו

בס"ד

 

מדוע מייחסים ליעקב יושרה ואמת בעוד שאת הברכות הוא קיבל מיצחק אביו במרמה על חשבון עשו אחיו?

 

זו השאלה שנשאלתי בעקבות ה'טור' השבועי שלנו שעסק בשבועות האחרונים ביעקב ועשו

 

'האם אין כאן לא יותר מאשר 'תחמנות' זולה?', שואלים השואלים.

 

השאלה הזו העסיקה ומעסיקה את ענקי הרוח של ישראל לדורותיו. דנו בה הנביאים, התנאים , האמוראים, הגאונים, רבותינו הראשונים (רמב"ם, רש"י, אבן עזרא וכו') רבותינו האחרונים (רבי יוסף קארו, האר"י, המהר"ל, החת"ם סופר, הבעל שם טוב, הגאון מוילנא וכו'). בקיצור... השאלה הזו היא קליעה 'בול' למטרה.

 

יעקב יעשו מתגוששים עוד בבטן אימם. על מה הם רבים? זאת ועוד, מלשון התורה חז"ל לומדים שהם 'מריבים בנחלת שני עולמות'. שמענו? זה לא על אופנים אלא על 'נחלת שני עולמות' - לא פחות. וכל זה עוד לפני לידתם.

 

כאשר עשו מבקש מיעקב שיאכיל אותו מנזיד העדשים הוא אומר : "הלעיטני נא מן האדום האדום הזה..." לכאורה יש כאן משפט תמים של אדם רעב אך אותו פסוק אומר שכתוצאה מהתבטאות זו "על כן קרא שמו אדום". כלומר מהמשפט הלכאורה תמים הזה הוצמד לעשו כינוי עד היום - "אדום". לכן יש כאן ביטוי של אופי והשקפת חיים (ולא רק משפט תמים) השופך אור יקרות על המאבק הצמוד הזה בין עשו ליעקב

 

הצבע הוא הדבר השטחי והחיצוני ביותר שיש לכל דבר בחיים - אוכל, אופניים, טלפון, מחברת ומה לא. לבקש אוכל על פי צבעו בלבד זהו אב בנין של השקפת עולם  אשר מבקשת לנתק בין המעטה החיצוני לבין התוכן הפנימי ולשים את הדגש בהא הידיעה על הלבוש החיצוני של הדברים

 

יעקב טוען שלעולם מסביבנו ישנו תוכן פנימי אשר הוא הוא המהווה ומחיה את הבריאה מסביב. מה שאנו רואים לנגד העין הוא הקצה הרחוק ביותר של חיות פנימית אשר מקפלת בתוכה את המנגנון החי והפועם של סביבתנו. המנגנון הזה הוא שאחראי על 'מדוע' הדברים הם כמו שהם ולא רק 'איך''

 

יעקב טוען שהעולם הנראה לעין הינו רק צורת לבוש וביטוי של חיות פנימית אשר אותה חובה עלינו לגלות ולהוציאה לאור. עשו לעומת זאת טוען שמה שרואים זה מה שיש ואין כאן שום דבר מעבר.

 

נקח לדוגמא בן אנוש. יש מי שיטען שידיו ורגליו בצירוף עיניו וכו' הם האדם. אבל יש מי שיטען שהחיות של הכל נובע מן הנשמה שהיא היא האדם וכל אבריו הם לבוש וצורת ביטוי של הנשמה לעיניים גשמיות

 

הדבר דומה למכשיר חשמלי. ילד קטן יראה למול עיניו אוסף של ברגים, פלסטיק וכו'. אדם בוגר יבין שיש כאן חיות פנימית (חשמל) שבמזגן, למשל, לובשת צורה של קור ובמנורה לובשת צורה של אור

 

כעת נוכל להבין את עניין הרמאות. במספר מקומות בתלמוד חז"ל אומרים: "שיקרא שכיחא. קושטא לאו שכיחא" = השקר שכיח. האמת אינה שכיחה. מדוע אנו חיים בעולם בו את האמת צריך 'להוציא לאור'?  כל אנליסט מתחיל יודע שתמונה אמיתית על השוק דורשת עמל ויגיעה קשים משום שהאמת מסתתרת מאחורי נתונים רבים ומגוונים ויש לעבוד קשה כדי לבודד את 'הסיגנל מהרעש'. אנליסט שטחי ימצא לנגד עיניו הסברים שונים ומגוונים על השוק ללא כל מאמץ. אולם, את האמת הוא יצטרך לגלות. האמת נמצאת מתחת לפני השטח. כך גם בנושא פשוט כמו אוכל. מזון זול ושקרי נמצא בכל מקום, זמין זול וטעים. אך אוכל אמיתי ואיכותי אינו שכיח ודורש מאמץ והשקעה. כך בנוי כל העולם כולו. השקר בו שכיח וזמין אך האמת נמצאת מאחור. אותה יש להוציא לאור. חז"ל אומרים שהעולם נקרא עולם מפני שהוא עלום ומעלים מאיתנו את מאחורי הקלעים.

 

נחשוב רגע על סיטואציות בחיים בהם נדרשו תחבולות שונות ומשונות כדי להוציא את האמת לאור. חוקר משטרתי יטיב לספר לנו על מאמצים כבירים ותחבולות כדי להתמודד מול שטחיות הדברים. חוקר במעבדה ידע לספר לנו על תחבולות (שאינן קשורות לניסוי עצמו) שכל תפקידם הוא לסלק את ה'רעש' מהמערכת

 

תפקיד יעקב הוא לגלות את מאחורי הקלעים ולהוציאם לאור. לאדם החיצוני זה מאיים ומפחיד שכן הרבה יותר שקט בחיים להישאר עם הסברים שטחיים מאשר להתמודד עם המהות הפנימית המחייבת. כולם יודעים איך חלב מתקלקל ואיך הלבנה מתמעטת ומתחדשת. אך מעט מאד מעוניינים להבין מדוע זה כך. החיפוש אחר המדוע מגלה עולם אינסופי אשר מפחיד את החיצוניות. המדוע הוא נשמת הדברים והחיות הפועמת של המעטה החיצוני.

 

לאדם המבקש להתנתק מהפנימיות ולהשאירה חבויה ונסתרת יש כלי נשק אדיר. לרשותו עומד כל עולם החושים כולו אשר נותן תחושה עצמתית שזו המציאות. כל עוד העולם נשלט ע"י ההעלם דרושות תחבולות כדי להוציא את האמת לאור

 

עשו היה כל כך חיצוני ומרשים שהצליח לבלבל אפילו את אביו. רבקה זיהתה את חיצוניותו והכריחה את יעקב 'לעבוד' על אביו. שלמה המלך בספר משלי אומר "בתחבולות תעשה לך מלחמה". אנו חיים בעולם כל כך מתעתע שאין אפשרות לאמת לצאת אלא בתחבולות

 

נחשוב רגע. מדוע דוד המלך (אשר ממנו יבא המשיח) צריך לצאת מאישה (רות) שמקורה בעם שפל ונמוך כמו מואב (עם שנולד מאב וביתו) אשר התגיירה? לא היה ראוי שדוד המלך יצא מאישה מכובדת ומוכרת? מדוע פרץ (הסבא הקדום של דוד) יצא מיהודה ותמר אחר שזו האחרונה התחזתה לזונה ופיתתה את יהודה? לא היה ראוי שדוד יהיה אדם מיוחס? אלא שמגלה רבי שמעון בר יוחאי בזוהר שבעולם החיצוני שלנו אי אפר להוציא משיח בצורה גלוי וצפויה שכן השקר יטרפד את האמת הזו. צריך לסובב את הדברים כך שהאמת תתגלה באופן הכי מוזר שיכול להיות.

 

כדי להוציא דבר ישר מתחת הידיים דרושות תחבולות רבות.

 

על עם ישראל ניתן התפקיד להביא לעולם את התוכן האמיתי של הבריאה. אדם חיצוני מקבל תעתועים אינסופיים מהעולם החיצוני מסביבו. עם ישראל מביא לעולם את הישרות. יעקב נאבק עם עשו בדיוק בנקודה זו. נשים לב שהמאבק מסתיים עם עלות השחר. בבוקר הדברים מבוקרים וברורים. אז אין שליטה לעשו. בערב כשהשקר והאמת מעורבים זה עם זה יכול עוד עשו להילחם.

 

שלא נטעה. עשו אינו מסכן ומעונה. הוא צד נשים תחת ידי בעליהן. הוא עבד על אביו על ימין ועל שמאל. נכון, הוא זה שירש את הבגדים של האדם הראשון. הוא זה שנראה מיליון דולר. אך הוא מוכר רק את האדום האדום הזה.

 

שבת שלום


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר