באנר חדש
לוגו עם כתובת
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום שלישי ‏22 ‏אוקטובר ‏2019  כ"ד בתשרי, תש"פ
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ פרשת שבוע \ ההכרעה הנכונה
מאמרים דומים
צורה של אסטרטגיה
משהו אישי....בימים אלה אני מגבש אסטרטגיה בנושא המעסיק כל הורה – גבולות. כיצד מציבים בפני ילדינו גבולות באופן אפקטיבי ויעיל? ב'אפקטיבי ויעיל' כוונתי לתוצאות חיוביות שישתרשו במבנה נפשו של הילד. (פרשת שופטים)
2 טיפים להשגת מטרות בשיחה - פרשת ויגש
כולנו רוצים לדעת איך להצליח לנהל שיחה בצורה אפקטיבית, ומה פתאום אני כותב על זה? לא הפכתי למומחה באפקטיביות, פשוט אפשר ללמוד מפרשת השבוע, פרשת "ויגש" על נושא זה.
ההכרעה הנכונה
05/11/12 יואל ברדוגו
שוב חוזר המצב בו אברהם נמצא בסכנה ונאלץ לומר ששרה איננה אשתו אלא אחותו. הפעם המקרה אינו מתרחש במצרים אלא בגרר (איזור עזה של היום). על השאלה מדוע שיקר אברהם על דבר שרה אשתו עונה אברהם: "...כי אמרתי רק אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני על דבר אשתי..."

 

האם כשאין יראת אלוקים ניתן להגיע לרצח? כן! כך לפחות טוען אברהם אבינו. לנו נותר החיוב להבין מדוע.

 

כשנטה רבן יוחנן בן זכאי למות באו תלמידיו לבקרו כדי שיברך אותם. אמר להם:"יהי רצון שיהיה מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם. אמרו לו תלמידיו: 'עד כאן (כלומר, לא יותר)??' אמר להם: 'ולואי. תדעו שכאשר אדם עובר עבירה אומר שלא יראני אדם'".

 

המילה יראה באה מלשון ראיה- אין הכוונה רק לצליל המילה אלא בעיקר למשמעותה. רבן יוחנן בעצמו מבין כך שכן בברכה? על היראה אומר לתלמידיו על הפחד שיש לאדם מכך שחברו רואה אותו. אם כן משמעותה של יראה בעברית היא ראיה.

 

כך אדם נולד לעולם עם תחושה פנימית ויסודית מאד שהוא יודע וחש שרואים אותו. העניין ברור אצל תינוקות שרק עכשיו לומדים לזחול וכבר הם בודקים אם רואים אותם בהישג החדש שלהם. כן הדבר בזמן שאנו הולכים ברחוב – ישנה תחושה מתמדת ש'רואים אותי'. במילים אחרות אין לאדם יכולת להתעלם ולהימלט מתחושה זו שכן זוהי תחושה מולדת ממש אשר ניטעת באדם היום היוולדו ממש כשם שניתנו לו שתי אוזנים ושני עיניים.

 

הבחירה של האדם היא בהחלטה מי רואה אותו. יכול הוא לתת את כל מקום הראיה לסביבתו. בכך הוא מאפשר לעצמו להיות מושפע מהסביבה שהרי היא הרואה אותו ולה הוא נותן דין וחשבון. יכול הוא להחליט שהקב"ה רואה אותו וממילא יתן בכך פחות מקום ליכולת הראיה של הסביבה שכן את מקומה תופס הקב"ה. כללו של דבר. החיים אינם יכולים להיות מהתחושה 'רואים אותי' האדם הוא זה שיוצק תוכן לתוך התחושה. אם הוא מוציא את הקב"ה מהמשוואה הרי שאת מקומו יתפוס השכן, הבוס, הפרסומת, הסטטוס וכו'. אם יצליח להכניס את הקב"ה למשוואה הרי שיוכל לדחוק החוצה את הפרסומת, הסטטוס, הבוס, וכו'.

 

צריך לציין שהכנסת הקב"ה לתמונה ודחיקת הבוס מחוצה לה אינה מפתחת אדם בינוני בעבודתו אלא אדרבה חרוץ ונמרץ יותר שהרי לכך התכוון רבן יוחנן בן זכאי. נסביר.

 

אדם שעבורו הבוס הוא הרואה אותו הרי שיעבוד נאמנה כל עוד עיניו של הבוס בשליטה. אך כאשר עיני הבוס אינם בסביבה יכול הוא להתרשל מעבודתו. נמצא שעומד לפנינו אדם שאינו משנה ומפתח מאומה בעצמו. כל עבודתו היא למען שלא יפוטר ואין כאן מוסר עצמי של האדם. ואכן, כשאר איום הפיטורים איננו קיים מתגלה האדם האמיתי שעבורו אין שום פסול להתרשל בעבודה. לעומת זאת כאשר אותו עובד חש שהקב"ה רואה אותו הרי שיש כאן מפתח לא רק לעבודה נאמנה אלא אף לבניה עצמית שכן אז התרשלות בעבודה היא עבירה על ערך עליון.

אומר רבן יוחנן לתלמידיו שהפחד והמורא מראיתו של האדם היא עובדה נתונה. אם נתרגם זאת לפחד מעיניו של הקב"ה אזי נתרומם במעלות רוחניות

 

במילים אחרות יראת אלוקים (ראיתו של אלוקים) היא המאפשרת לאדם להכריע את יצרו ולא שיצרו יכריע אותו שכן מכח יראה זו אדם עושה מה שנכון.

 

ואכן בעומקם של דברים, אם אין יראת אלוקים מה יכול למנוע אדם מרצח? אברהם אבינו פוגש בגרר אנשים בעלי רמה מוסרית נמוכה ומזהה שם חוסר יראת אלוקים עד כדי רצח.

 

אני מניח שרובנו (אם לא כולנו) מכירים את הסרט 'הפסנתרן' בו מסופר על הפסנתרן היהודי (ולאדיסלב שפילמן) ששרד בדרך לא דרך את זוועות הנאצים. היה שם קצין גרמני שסייע לו במקום מחבואו. לקראת סוף המלחמה שאל שפילמן את אותו קצין כיצד יוכל להודות לו. ענה לו אותו קצין שאין צורך להודות לו אלא לאלוקים.

 

בעיני היתה זו נקודה מרגשת לקראת סוף הסיפור. הסרט עשוי כל כך טוב שהוא מצליח להעביר את התחושה שהעולם פשוט נגמר ואדם אוכל ובולע את רעהו. ואז באים המילים מפי הקצין הגרמני – 'להודות לאלוקים' – וכאילו שופכים טל של חיים לתוך עולם יבש, קרוע ושסוע אשר נטול יראת אלוקים. אותו קצין גרמני הציל את הצלם אלוקים שבו משום שלא הוציא לגמרי את אלוקים מתוך 'תחום הראדאר' שלו. העובדה שאלוקים רואה אותו היא שהביאה אותו לסייע ולהציל את הפסנתרן והיא ששמה בפיו את התשובה הכל כך מרגשת שנתן לניצול.

 

יראת אלוקים לא רק שבאה להציל את האדם מכבלי הזמן המשתנים ללא הרף אלא בעיקר באים לרומם אותו על כל מעשים כך ברגע מבחן יצליח להכריע לכיוון האמת אף על פי שאין איש רואהו

 

שבת שלום


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר