באנר חדש
לוגו עם כתובת
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום שלישי ‏22 ‏אוקטובר ‏2019  כ"ד בתשרי, תש"פ
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ פרשת שבוע \ איתני הטבע מתכופפים‎
מאמרים דומים
צורה של אסטרטגיה
משהו אישי....בימים אלה אני מגבש אסטרטגיה בנושא המעסיק כל הורה – גבולות. כיצד מציבים בפני ילדינו גבולות באופן אפקטיבי ויעיל? ב'אפקטיבי ויעיל' כוונתי לתוצאות חיוביות שישתרשו במבנה נפשו של הילד. (פרשת שופטים)
2 טיפים להשגת מטרות בשיחה - פרשת ויגש
כולנו רוצים לדעת איך להצליח לנהל שיחה בצורה אפקטיבית, ומה פתאום אני כותב על זה? לא הפכתי למומחה באפקטיביות, פשוט אפשר ללמוד מפרשת השבוע, פרשת "ויגש" על נושא זה.
איתני הטבע מתכופפים‎
31/10/12 יואל ברדוגו

מה היה בו בנח שזיכה אותו בהישרדות מפני מי המבול?

 

הפסוק הפותח את הפרשה מתאר את נח: "אלה תולדות נח. נח איש צדיק תמים היה בדורותיו. את האלוקים התהלך נח".

 

מסביר הנצי"ב (רבי נפתלי צבי יהודה ברלין, 1850): "צדיק משמעותו בין אדם לשמים אבל צדיק תמים משמעו שהוא צדיק גם בין אדם לחברו...". כלומר נח היה מושלם.

 

אך מסתבר שכדי להינצל מן המבול זה לא מספיק. נסביר.

 

ניקח לדוגמא שני אנשים אשר נמנעו מאכילה מיותרת. הראשון עשה זאת משום שבטבעו אין לו משיכה לאוכל או למאכל כזה או אחר. השני נמנע מאכילה מיותרת למרות שבטבעו הוא אדם שמאד נמשך לכך.

 

ההבדל בין השניים ברור. נכון, שניהם בפועל נמנעו מהאכילה המיותרת. אך השני ביצע פעולה משמעותית הרבה יותר. הוא בחר בין מה שנכון וראוי ולא נכנע לטעים ולנעים. במילים אחרות השני כופף את טבעו ומזגו ואילו הראשון לא נצרך כלל לתעצומות נפש כאלה.

 

אנו חיים בעולם מושגח. הקב"ה ברא הטבע על פי דין – כלומר, התוצאות הן מידיות לסיבותיהן ואין מקום למשא ומתן ולעגול פינות. הטבע מיוסד על חוקים שאינם ניתנים לכיפוף. אין כן עונש או נקמה אלא מציאות אותה חקק הבורא. כאבי בטן כתוצאה מאכילה מוגזמת של פיצה, למשל,  אינם עונש אלא סיבה ותוצאה המוטבעים בבריאה.

אך האדם מקבל יחס שונה. העניק לו הקב"ה ממשלה בכך שע"י מעשיו יכול הוא לקבוע את סדרי ההשגחה עליו. לאחר האכילה מעץ הדעת אומרת התורה שהאדם ואשתו "שמעו את קול ה' אלוקים מתהלך בגן". מדוע לא כותב 'הולך' בגן?

מסביר הנצי"ב שנקטה התורה בלשון מתפעל דווקא (לשון סביל) "משום שמעשי בני אדם מנהיגים השגחת ה' על היום שהוא ממשלת הטבע וזה מכונה בשם מתפעל"

זה גם ביאורה של עדות אותה אומר יהודי בכל יום שבת – עדות על בריאת שמים וארץ: "ויברך אלוקים את יום השביעי ויקדש אותו כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלוקים לעשות". והפלא בפסוק ברור. אם הבריאה הגיעה לשלמותה וסיומה ביום השבת מה הפירוש ב 'ברא אלוקים לעשות'? מה יש עוד לעשות? הכול עשוי, לא? הביאור הוא שאנו רואים מסביבנו שהעולם והטבע אינו 'עובד על אוטומאט'. ישנם שינויים אקלימיים, גיאוגראפיים, חקלאיים, גיאופוליטיים וכו'. פעמים שהחיטה נובטת כך ולפעמים מתקבלת איכות אחרת. לעתים יש צונאמי ולעולם אין חודש דומה לחברו. נכון, הבריאה הסתיימה אך עם סיומה ניתנו אפשרויות אינסופיות לעשייה (ברא אלוקים לעשות). של מי? שלנו. אנו במעשינו קובעים את השגחתו של הקב"ה על ממשלת הטבע.

נחזור לשני מיודעינו שנמנעו מהאכיל

אכן, הראשון יחיה בשלום בעולם הזה משום שבפועל באמת נמנע מהאכילה. הוא יזכה לבריאות, משקל תקין והרגשה טובה

אך מה יקרה בזמן שהטבע כולו מתהפך וגועש? מכיוון שהראשון נשאר בגבולות הטבע של עצמו הרי שכל הגנתו היא בתוך מגבלות הטבע. על כן, כשהטבע כולו רועש אין הוא מוגן

השני לעומת זאת, המתגבר על טבעו, כופף את מזגו וטבעו מול ערכים נעלים יותר. אם כן דין הוא שהטבע יתכופף לפניו, אדם כזה ראוי להינצל בזמנים בהם הטבע כולו רועש שכן אדם כזה הוא מעל הטבע.

 

נח היה צדיק גם בין אדם לחברו לא בגלל שהיה לו מזג נח. התורה מדגישה שהוא היה כזה משום ש'את האלוקים התהלך נח' כלומר "לא שהיה טוב המזג (של נח) בטבעו...אבל נח היה טוב לבריות בהתגברות על טבע ורק לשם ה', שידע שכך הוא רצונו התברך משום הכי (משום כך) כדאי היה להיות ניצול בהשגחה פרטית אפילו בעת השטף" (דברי הנצי"ב, שם)

 

שבת שלום   

 


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר