באנר חדש
לוגו עם כתובת
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום שלישי ‏22 ‏אוקטובר ‏2019  כ"ד בתשרי, תש"פ
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ פרשת שבוע \ נח - מוסר השכל
מאמרים דומים
צורה של אסטרטגיה
משהו אישי....בימים אלה אני מגבש אסטרטגיה בנושא המעסיק כל הורה – גבולות. כיצד מציבים בפני ילדינו גבולות באופן אפקטיבי ויעיל? ב'אפקטיבי ויעיל' כוונתי לתוצאות חיוביות שישתרשו במבנה נפשו של הילד. (פרשת שופטים)
2 טיפים להשגת מטרות בשיחה - פרשת ויגש
כולנו רוצים לדעת איך להצליח לנהל שיחה בצורה אפקטיבית, ומה פתאום אני כותב על זה? לא הפכתי למומחה באפקטיביות, פשוט אפשר ללמוד מפרשת השבוע, פרשת "ויגש" על נושא זה.
נח - מוסר השכל
18/10/12 הרב וינד

פרשת נוח פותחת בפסוק: "אלה תולדות נח וכו' תמים היה בדורותיו את האלוקים התהלך נח". רש"י מפרש על נח: שלמרות שיש הדורשים אותו לשבח - שאף אם היה בדור צדיקים גדולים היה נחשב לצדיק, ישנם הדורשים מהכתוב בפסוק "בדורותיו", לגנאי, (וכמובא בסנהדרין קח.,ב"ר ל ט)  שאילו רק היה נח בדורו של אברהם אבינו לא היה נחשב לצדיק. ומבואר שכמובן אין בכוונת התורה להשמיע את גנותו של נח ותו לא, אלא לללמדנו אורחות חיים.

האלשיך הקדוש כותב שהיה על נח לדאוג לאנשי דורו, להגן עליהם ולהתפלל עליהם. ומשום שלא עשה כן לא עמדה לו זכותו וצדקתו להציל את בני דורו, ונאבד כל העולם, ואף נח לבדו על אף היותו צדיק, היה צריך להיות ספון בתיבה י"ב חודש ולדאוג לצרכי החיות והבהמות, ולא הצילו הקב"ה בדרך אחרת נוחה יותר.

כי נח הגם שהתריע את מי ששאלו על אודות התיבה שבנה והזהיר שעתיד להגיע המבול מכל מקום לא הטריח את עצמו ללכת מעיר לעיר וממקום למקום ולהזהירם. ואילו אצל אברהם אבינו כתוב "את הנפש אשר עשו בחרן" שהכניסן תחת כנפי השכינה, שאברהם אבינו היה מחזר אחרי הרשעים להחזירם למוטב שהיה אברהם אבינו מגייר את האנשים ושרה מגיירת את הנשים, לפיכך נקרא אברהם אבי האומה וכלל ישראל נקראים בני אברהם יצחק ויעקב ולא בני נח.

אילו היו אנשי דור המבול בדורו של אברהם לא היה בא המבול לעולם בזכות צדקתו ודאגתו לכולם. משום כך יש הדורשים את נח לגנאי ללמדך שעל אף היותו גדול וצדיק יש לו לאדם לאחוז במידתו של אברהם אבינו, ולא מספיק להיות צדיק לעצמו.

 

 

וכבר מובא בשם הבעש"ט (בעש"ט במדבר אות ג) שקיימים שני סוגי צדיקים, האחד שנמשל לארז והשני שנמשל לתמר, והבדל ענק קיים ביניהם, שהארז אינו עושה פירות ואילו התמר מצמיח פירות.

 

 

נמצא אפוא שמחובתנו לא להיות מכונסים בתוך עצמנו ולומר נוח לי היכן שאני, פחות נוח לי להסתכל מה קורה סביבי. אלא תמיד להיות ב"יחד", לדאוג אחד לשני ולאהוב אחד את השני, ולהציל אחד את השני מכל "מבול" שיהיה...

 


לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר