באנר חדש
לוגו עם כתובת
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום ראשון ‏22 ‏ספטמבר ‏2019  כ"ד באלול, תשע"ט
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ עבודה פנימית \ עבודת ה` \ על מה אבדה הארץ
מאמרים דומים
חובת התלמידים
חובת התלמידים [ליום היא"צ ולזכרו של בעל הסולם]
חוקי הרוחניים
חוקים רוחניים עליונים הנוהגים בנבראים
צרוף ישראל, וזמן המוקצב
רבי חנניא בן עקשיא אומר רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצות וכו'
סוד ההתקדמות המושכלת
מי שכל אישיותו נשענת על היסוד הדינמי בלבד, ימצא את עצמו נע בתנועה מתמדת: למעלה ולמטה וחוזר חלילה. למעשה הוא נע כל העת, אבל אינו מתקדם. מי שכל אישיותו נשענת על היסוד היציב בלבד, ימצא את עצמו תקוע בנקודה אחת כל העת, אינו נופל לעולם אך גם אינו מתקדם.
עומק הניסיון
עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ע"ה. א', תיכף כשנולד אברהם רצו הגויים להרגו וכו'. ב', לאחר מכן באור כשדים, השליכו נמרוד אל תוך האש, וניצל...
על מה אבדה הארץ
26/07/12 יואל ברדוגו
בס"ד

על מה אבדה הארץ?
את השאלה הזו שואל ירמיה הנביא שהתנבא על חורבן בית המקדש הראשון

"מי החכם ויבן את זאת ואשר דבר פי ה' ויגידה. על מה אבדה הארץ, נצתה
(מלשון ציה ושממה) כמדבר מבלי עובר?" (ירמיה ט', יא). כלומר מי חכם ונביא
אשר יוכל לגלות לנו את סיבת אבדון הארץ?

ממשיך ירמיה בנבואתו: "ויאמר ה' – על עזבם את תורתי אשר נתתי לפניהם...." (שם, י"ב)

מעניין שדווקא הקב"ה הוא זה שעונה על השאלה באומרו 'על עזבם את תורתי'.
ואכן חז"ל (מסכת נדרים פא.) אומרים ששאלתו של ירמיה נשאלה "לחכמים
ולנביאים ולא פירשוהו (לא ידעו לענות) עד שפירשו הקב"ה בעצמו דכתיב (שהרי
כתוב) 'ויאמר ה' על עזבם את תורתי'".

בביאורם את תשובתו של הקב"ה אומרים חז"ל שמשמעות 'על עזבם את תורתי' היא
"שאין מברכין בתורה בתחילה" (משכת נדרים, שם)

מדוע חז"ל נדרשים לתת משמעות בתוך תשובתו הברורה של הקב"ה? התשובה אומרת
בפשטות שעזבו את התורה. לא נאמר בה שלא 'מברכין בתורה בתחילה'.

אך אם מדובר שאכן עזבו את התורה כפשוטו, מדוע חכמים ונביאים לא ידעו את
סיבת אבדן הארץ? מדוע צריכים את הסבריו של הקב"ה? הרי עיזבון התורה הוא
פשוט וגלוי לעיני כל.

אלא שבפועל, לא עזבו את התורה והיו לומדים בה ועוסקים בה תמיד ולכן חכמים
ונביאים היו תמהים 'על מה אבדה הארץ' ולא ידעו לספק הסברים. משום כך היה
צריך את הסבריו של הקב"ה אשר מכיר בתעלומות הלב שלא היו 'מברכין בתורה
בתחילה'. כלומר, על פניו הכל תקין ולכן התמיהה על אבדן הארץ. אך בתוך
מעמקי הלב אין תקינות אלא קלקול והוא 'שאין מברכין בתורה בתחילה'

ומה בכך שאין מברכין בתורה בתחילה? מדוע הדבר נחשב מקולקל?

לשם ההסבר יש להבין את מהותה של ברכה אותה יהודי מברך לפני פעולות שהוא
עושה – שתייה, אכילה, לבישת בגד חדש, לימוד תורה וכו'.

הברכה היא ביטוי לכך שיהודי מעריך את שהוא עומד לעשות. לפני שתייה או
אכילה מבטא יהודי את הערכתו שמסוגל הוא לאכול, שיש לו תיאבון ושיש לו מה
לאכול. בקומו ממיטתו, מבטא יהודי את הערכתו לכך שזכה לקום בבוקר בריא
ושלם. במילים אחרות, משמעות הברכה היא לחשוף את השגחתו של הקב"ה מתוך
הנסתר. האם זה כל כך טבעי ומובן שאדם קם בבוקר בריא? האם זה כל כך טבעי
שהתפוח צומח להיות מרהיב ומתוק מתוך גרעין יבש וחסר כל גוונים טעם וצבע?
האם זה טבעי שאדמה יבשה מגדלת פירות רווים כל טוב?

בברכתו, אומר יהודי בקול רם וברור שאין כאן טבע אלא השגחה של בורא עולם.
בברכתו, מתרגל יהודי הודאה על כל פרט ואי כניעה להרגל ולשגרה.

כך גם לפני לימוד תורה. בברכתו, מבטא יהודי בשפתיו שאין כאן רק חכמה אלא
יש כאן נותן התורה (הקב"ה) אשר השפעתו מקופלת בתוכה. כמו לפני אכילת תפוח
כך גם לפני לימוד התורה היהודי מתרגל באופן אקיטיבי שאת החכמה אותה הוא
עומד ללמוד הוא מקבל מפיו של הקב"ה בכל רגע ורגע.

'אין מברכין בתורה תחילה' הוא בניין אב למצב בו אדם אינו מעריך את שיש לו
ואת שניתן לו. זהו בנין אב למצבי חיים בהם השגרה שולטת ואין תשומת לב
לטוב, ליופי ולמתנה שבחיים. אדם זוכה לבריאות, לידיים יציבות ולא רועדות,
ללב תקין, למאור עיניים, למשפחה, לזוגיות, לפרנסה ובכל אלה עלולה השגרה
לשלוט.

השגרה וחוסר הערכה יש בהם כדי להביא לחורבן. המנגנון המוביל לכך הוא עמוק
מאד. אולם אנו נוכל להבין זאת בפשטות אם נקעח כדוגמא דבר מוכר לכולנו כמו
כושר גופני. לא יהיה מי שיחלוק שכושר גופני יתדרדר ודאי אם לא נשקי בו.
במילים אחרות, אין צורך להרע בפועל כדי לדרדר את הכושר הגופני. אי השקעה
מספיקה לכך.

כך הם הדברים בכל תחומי החיים כולם ובמיוחד בדברים הנעלים כגון זוגיות
וחיים רוחניים. אי השקעה פירושה נסיגה. ולכן יכול אדם להתעורר לאחר שנים
שבהם, על פניו, בריאותו או זוגיותו היו תקינים ולשאול עצמו 'על מה אבדה
הארץ?' כאשר הדברים השגרתיים בחייו מגלים סימני אזהרה או משבר.

התהליך הסופי של החורבן הוא לא יותר מאשר גילוי למה שהתרחש מתחת לפני
השטח על פני תקופה של שנים. יום תשעה באב הוא יום בו יהודי יכול להתעלות
ולחשוב על דרגת השקעתו בחייו שלו – במשפחתו, בזוגיותו, בבריאותו. באלו
תחומים הוא היה רוצה להימנות על אלו שכן מברכין בתורה בתחילה – להימנות
על אלו שמשתדלים לחשוף ולהכיר בנס המסתתר מאחורי המהלכים ה'טבעיים' של
חיינו.

שנזכה לראות בנחמת ירושלים – "עיר שחוברה לה יחדיו" (תהילים)

שבת שלום
לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
מודעות פנימית
עבודת ה`
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר