חשיבה הכרתית  יעקב אנושי
פותחים שולחן
שורשים
כי יש משהו בפנים.
תרומות מפה וחניה אודות שורשים צור קשר
‏יום רביעי ‏18 ‏יולי ‏2018  ז' בתמוז, תשע"ח
הרשמה למשפחה   כניסה לחברים  
ראשי \ מאמרים \ פרשת שבוע \ פרשת קורח – כל הפוסל , במומו פוסל
מאמרים דומים
צורה של אסטרטגיה
משהו אישי....בימים אלה אני מגבש אסטרטגיה בנושא המעסיק כל הורה – גבולות. כיצד מציבים בפני ילדינו גבולות באופן אפקטיבי ויעיל? ב'אפקטיבי ויעיל' כוונתי לתוצאות חיוביות שישתרשו במבנה נפשו של הילד. (פרשת שופטים)
2 טיפים להשגת מטרות בשיחה - פרשת ויגש
כולנו רוצים לדעת איך להצליח לנהל שיחה בצורה אפקטיבית, ומה פתאום אני כותב על זה? לא הפכתי למומחה באפקטיביות, פשוט אפשר ללמוד מפרשת השבוע, פרשת "ויגש" על נושא זה.
פרשת קורח – כל הפוסל , במומו פוסל
24/06/12 יואל ברדוגו
איך אפשר......איך אפשר להבין כיצד עם המונהג ע"י משה יכול לבא בטענה שמשה
מונע ע"י אינטרסים עצמיים שלו. סוף סוף, כל מה שאמר משה מזמן מכות מצרים
ועד נקודת הזמן בפרשתנו – פרשת קורח – התרחש בדיוק מפליא. כיצד אפשר
לטעון נגדו את טענות קורח ואת טענות העם לאחר מכן?

על 'הפתולוגיה' של קורח דיברנו בעבר, כעת נתאר את הקורות את העם כולו
לאחר הסתלקותו של קורח – מפליא לא פחות.

קורח (בן דוד של משה) טען שמשה 'ממציא' את העניין הכהונה מתוך ליבו וכי
אין מקום להיררכיה בתוך העם שהרי כל העם עמד יחד ובשווה במעמד הר סיני.
במילים אחרות, טוען קורח של העם כהנים ומינויו של אהרן ככהן גדול הוא
בעצם 'פרוטקציה' משפחתית אותה רקח משה.

משה מציע לקורח ועדתו שיחד עם אהרן יבצעו כולם עבודה השייכת רק לכהנים
(הקטרת הקטורת) ומזהיר אותם שמתוך עדתו של קורח (מאתיים וחמישים איש) ואהרן
עצמו ישאר רק אחד בלבד והשאר ישרפו כשם שנשרפו נדב ואביהו שעברו את הגבול
גם כן. עוד מזהיר משה שקורח עצמו ומקורביו עלול למות במיתה שלא היתה
כדוגמתה עוד בעולם ויותר מזה אם ימותו סתם כך הרי שמשה יודה שהוא שקרן
ובדאי. באופן מפליא כל העדה כולה לוקחת את הסיכון. משה שוב דייק – עדת
קורח נשרפו, קורח עצמו נבלע באדמה ואהרן הכהן שרד.

לו היינו שם מה כיצד היינו נוהגים? רובנו נטען שהיינו ממשיכים ללכת אחרי
הנהגתו של משה 'בעיניים עצומות' ביודענו ביתר בירור כי משה הוא שליחו של
הקב"ה.

אבל אבותינו נהגו אחרת. הם האשימו את משה ואהרן שהם שהרגו את קורח ועדתו!
"וילונו כל עדת בני ישראל על משה ועל אהרן לאמר. אתם המתם את העם הזה"

מה היתה טענתם? כיצד אפשר עוד לטעון ששקר דובר משה? מסביר הרמב"ן "כי
יאשימו אותם על שנתנו העצה הזאת להקטיר קטורת זרה לפני ה' מדעתם –
שהמקריבים אותם (את הקטורת הזרה) נשרפים. כי ה' לא אמר למשה להקריב
הקטורת הזו והוא (משה לא אמר לישראל בשם ה' לעשות כן. אם כן, מעצמם נתנו
העצה הזאת אשר מתו בה העם והיו יכולים לתת אות ומופת אחר במטה (המטה של
משה) או בזולת"

טענת העם נגד משה היא שהיה יכול לבדוק את 'כהונתם' של עדת קורח ע"י מבחן
אחר שהכשלון בו אינו מוביל למיתה. אולי, טוענים העם, משה בחר מעצמו את
צורת המבחן (קטורת) אשר תוצאותיה קטלניות?

מדהים. עד כמה יכול אדם לבחור להיות סקפטי....

זה עדיין לא הסוף.... ה' מורה למשה להיענות לאתגר ולבחון את כהונתו של
אהרן בעזרת המטה שלו, כדרישת העם. משה מתבקש להורות לכל שבט להכין מטה
משלו וכן לשבט לוי (אשר ממנו יוצאת הכהונה) מטה משלו – "...וקח מאיתם מטה
מטה לבית אב...שנים עשר מטות איש את שמו תכתוב על מטהו. ואת שם אהרון
תכתוב על מטה לוי..." את המטות נתבקש משה להניח בתוך המשכן והמטה אשר
יפרח יורה על האיש אשר בו בחר הקב"ה ככהן – "והיה האיש אשר אבחר בו מטהו
יפרח..."

משה עשה כן ודאג לשים את מטה אהרון בתוך שאר המטות – היינו בדיוק באמצע.
מדוע? "שלא יאמרו מפני שהניחו בצד שכינה פרח". לא יאומן כי יסופר....משה
היו עדיין צריך לשלול את הטענה שהסיבה שמטהו של אהרן פרח כי הוא הונח בצד
והיה קרוב יותר לשכינה...

אתם יודעים אני נאלץ לסיים את הכתיבה כי הבן הקטן שלי קורא לי...אבל
נראה לי שיש כאן די חומר למחשבה על דרגת העיוורון אליו עלול אדם להגיע
כאשר המניעים שלו הם המנהלים אותו.....

לא נתקבלו תגובות לרגע זה
נושאים ראשיים
סיכומי הרצאות
סיפורים
הפרשת חלה
בריאות
יום העצמאות
גמרא
כללי
גדולי ישראל
הלכות
הופעות
תורה ומדע
עבודה פנימית
חסידות
פרשת שבוע
שבת קודש
חגים ומועדים
חינוך ילדים
זוגיות ונישואין
 
חברה לבניית אתרים בניית האתר